De uitdaging van het kopiëren in F1
In de Formule 1-wereld van 2023 heeft Red Bull een totale dominantie getoond. Dit heeft geleid tot speculaties dat concurrenten het concept van het team uit Milton Keynes zullen overnemen, dat zo succesvol is gebleken sinds het begin van het nieuwste ground-effect tijdperk. Theoretisch zou dit moeten leiden tot een veel spannendere strijd in het seizoen 2024, aangezien veel van de belangrijkste tegenstanders vorig jaar de verkeerde weg zijn ingeslagen met hun auto-ontwerpen.
De visie van Pierre Wache
Pierre Wache, technisch directeur van Red Bull, denkt echter dat andere teams meer moeten doen dan alleen proberen te herhalen wat zijn team heeft gedaan. Hij benadrukt dat het belangrijker is om te begrijpen waarom bepaalde dingen op een bepaalde manier zijn gedaan. “Het is mogelijk om te kopiëren, maar in elke technische bedrijfstak is het ‘hoe’ slechts één aspect”, zegt hij. “Het belangrijkste aspect is ‘waarom’. Als je niet weet ‘waarom’, kun je kopiëren wat je wilt, maar het is beter om bij te blijven bij wat je begrijpt.”
Kopiëren in de F1: Een gangbare praktijk
Wache geeft toe dat het kopiëren van ideeën van andere teams een gangbare praktijk is in de F1 en iets is wat zijn team ook doet. Hoewel dit de deur opent om mogelijk vooruitgang te boeken met je eigen auto, zijn er geen garanties dat iets wat voor een concurrent werkt, ook anderen zal bevoordelen. “We kopiëren ook sommige dingen”, zegt hij. “Het is als een Darwin-effect in deze business. Je ziet iets van anderen, voegt er een ander idee aan toe en ontwikkelt en groeit je concept, je sterke punten en je capaciteit.”
De RB19: Niet de perfecte auto
Wache benadrukt ook dat het verkeerd is om de RB19 van vorig jaar te bestempelen als de perfecte auto. Hoewel het 21 van de 22 races in het seizoen won, is duidelijk dat prestaties in de F1 relatief zijn ten opzichte van anderen. “Je kunt dezelfde auto hebben en anderen kunnen het beter doen dan jij”, zegt hij. “De auto heeft enkele zwakke punten, maar niet veel. Het is vrij efficiënt in termen van downforce versus drag en ook vrij zacht voor de banden tijdens de race. Dat, denk ik, is een van de sleutelfactoren.”