Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Red Bull in de Formule 1: Meer dan kopiëren nodig om bij te blijven
F1 teams

Red Bull in de Formule 1: Meer dan kopiëren nodig om bij te blijven

52
red bull
Foto: F1 Fever

De uitdaging van het kopiëren in F1

In de Formule 1-wereld van 2023 heeft Red Bull een totale dominantie getoond. Dit heeft geleid tot speculaties dat concurrenten het concept van het team uit Milton Keynes zullen overnemen, dat zo succesvol is gebleken sinds het begin van het nieuwste ground-effect tijdperk. Theoretisch zou dit moeten leiden tot een veel spannendere strijd in het seizoen 2024, aangezien veel van de belangrijkste tegenstanders vorig jaar de verkeerde weg zijn ingeslagen met hun auto-ontwerpen.

De visie van Pierre Wache

Pierre Wache, technisch directeur van Red Bull, denkt echter dat andere teams meer moeten doen dan alleen proberen te herhalen wat zijn team heeft gedaan. Hij benadrukt dat het belangrijker is om te begrijpen waarom bepaalde dingen op een bepaalde manier zijn gedaan. “Het is mogelijk om te kopiëren, maar in elke technische bedrijfstak is het ‘hoe’ slechts één aspect”, zegt hij. “Het belangrijkste aspect is ‘waarom’. Als je niet weet ‘waarom’, kun je kopiëren wat je wilt, maar het is beter om bij te blijven bij wat je begrijpt.”

Kopiëren in de F1: Een gangbare praktijk

Wache geeft toe dat het kopiëren van ideeën van andere teams een gangbare praktijk is in de F1 en iets is wat zijn team ook doet. Hoewel dit de deur opent om mogelijk vooruitgang te boeken met je eigen auto, zijn er geen garanties dat iets wat voor een concurrent werkt, ook anderen zal bevoordelen. “We kopiëren ook sommige dingen”, zegt hij. “Het is als een Darwin-effect in deze business. Je ziet iets van anderen, voegt er een ander idee aan toe en ontwikkelt en groeit je concept, je sterke punten en je capaciteit.”

De RB19: Niet de perfecte auto

Wache benadrukt ook dat het verkeerd is om de RB19 van vorig jaar te bestempelen als de perfecte auto. Hoewel het 21 van de 22 races in het seizoen won, is duidelijk dat prestaties in de F1 relatief zijn ten opzichte van anderen. “Je kunt dezelfde auto hebben en anderen kunnen het beter doen dan jij”, zegt hij. “De auto heeft enkele zwakke punten, maar niet veel. Het is vrij efficiënt in termen van downforce versus drag en ook vrij zacht voor de banden tijdens de race. Dat, denk ik, is een van de sleutelfactoren.”

Gerelateerd nieuws

In welk jaar gaat audi zijn entree maken in de formule 1?

Audi gaat zijn entree maken in de Formule 1 in het jaar...

Verontrustende boodschap in Alpines F1-herstelplan

De recente aankondiging van Alpine om aan het einde van het seizoen...

Wat de nieuwe voorvleugel van Mercedes ons vertelt over hun F1-herstelplan

Mercedes heeft tijdens de Grand Prix van Monaco de eerste fase van...

Mercedes F1: Andrea Kimi Antonelli bevestigd voor 2025 na indrukwekkende test

Andrea Kimi Antonelli’s zitje bij Mercedes voor 2025 is bevestigd na een...

Toto Wolff onthult ‘gespannen’ situatie met Hamilton

Frustrerende seizoenstart voor Hamilton Mercedes-baas Toto Wolff heeft het voornaamste reden onthuld...

Alonso: De laatste twee F1-races een “grote wake-up call” voor Aston Martin

Aston Martin bracht een upgradepakket naar Imola, maar veel van zijn directe...

Hoe de topteams alles inzetten op hun achtervleugels in Monaco

De beperkingen van het kostenplafond hebben teams soms doen twijfelen of de...

Haas gediskwalificeerd van kwalificatie in Monaco vanwege overtreding achtervleugelregels

Overtreding DRS-afstand ontdekt Na de kwalificatie ontdekte het keuringspersoneel van de FIA...