Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Red Bull in de Formule 1: Meer dan kopiëren nodig om bij te blijven
F1 teams

Red Bull in de Formule 1: Meer dan kopiëren nodig om bij te blijven

35
red bull
Foto: F1 Fever

De uitdaging van het kopiëren in F1

In de Formule 1-wereld van 2023 heeft Red Bull een totale dominantie getoond. Dit heeft geleid tot speculaties dat concurrenten het concept van het team uit Milton Keynes zullen overnemen, dat zo succesvol is gebleken sinds het begin van het nieuwste ground-effect tijdperk. Theoretisch zou dit moeten leiden tot een veel spannendere strijd in het seizoen 2024, aangezien veel van de belangrijkste tegenstanders vorig jaar de verkeerde weg zijn ingeslagen met hun auto-ontwerpen.

De visie van Pierre Wache

Pierre Wache, technisch directeur van Red Bull, denkt echter dat andere teams meer moeten doen dan alleen proberen te herhalen wat zijn team heeft gedaan. Hij benadrukt dat het belangrijker is om te begrijpen waarom bepaalde dingen op een bepaalde manier zijn gedaan. “Het is mogelijk om te kopiëren, maar in elke technische bedrijfstak is het ‘hoe’ slechts één aspect”, zegt hij. “Het belangrijkste aspect is ‘waarom’. Als je niet weet ‘waarom’, kun je kopiëren wat je wilt, maar het is beter om bij te blijven bij wat je begrijpt.”

Kopiëren in de F1: Een gangbare praktijk

Wache geeft toe dat het kopiëren van ideeën van andere teams een gangbare praktijk is in de F1 en iets is wat zijn team ook doet. Hoewel dit de deur opent om mogelijk vooruitgang te boeken met je eigen auto, zijn er geen garanties dat iets wat voor een concurrent werkt, ook anderen zal bevoordelen. “We kopiëren ook sommige dingen”, zegt hij. “Het is als een Darwin-effect in deze business. Je ziet iets van anderen, voegt er een ander idee aan toe en ontwikkelt en groeit je concept, je sterke punten en je capaciteit.”

De RB19: Niet de perfecte auto

Wache benadrukt ook dat het verkeerd is om de RB19 van vorig jaar te bestempelen als de perfecte auto. Hoewel het 21 van de 22 races in het seizoen won, is duidelijk dat prestaties in de F1 relatief zijn ten opzichte van anderen. “Je kunt dezelfde auto hebben en anderen kunnen het beter doen dan jij”, zegt hij. “De auto heeft enkele zwakke punten, maar niet veel. Het is vrij efficiënt in termen van downforce versus drag en ook vrij zacht voor de banden tijdens de race. Dat, denk ik, is een van de sleutelfactoren.”

Gerelateerd nieuws

Zorgwekkende beoordeling van Williams’ F1 voorbereidingen voor 2024

Williams’ laatste moment shakedown Williams was het laatste team dat hun auto...

Waarom Vooruitgang en Niet Vroege Vorm Bepalend Is voor de Alpine F1 Teamleider

De uitdagingen van Alpine aan het begin van het seizoen Alpine F1...

Waarom de controverse rond de alliantie tussen Red Bull en RB in de F1 niet zal verdwijnen

De Formule 1-wereld is geen onbekende voor controverses en debatten, en de...

Mercedes W15 optimisme groeit terwijl Lewis Hamilton lovende woorden spreekt

Hamiltons laatste seizoen bij Mercedes Lewis Hamilton staat aan de vooravond van...

Red Bull-goeroe Adrian Newey ziet een ‘interessante’ innovatie op Mercedes W15

Lewis Hamilton spreekt over de ‘droom’ om Mercedes weer aan de top...

Wat voedt de zorgen van McLaren over de alliantie tussen Red Bull en RB in de Formule 1?

De kern van de zorgen McLaren CEO Zak Brown is uitgesproken over...

Red Bull twijfelt of Mercedes-stijl F1-sidepods werken

Red Bulls agressieve autoherziening Het team uit Milton Keynes heeft dit jaar...

Haas onthult de echte VF-24 in Bahrein

Haas betreedt het nieuwe seizoen met de VF-24 Voor het eerst in...