Hamiltons kritiek op de huidige F1-banden
Na de Grand Prix van Miami vorige maand suggereerde Lewis Hamilton dat hij nog nooit F1-banden had gekend met een zo “minuscule” werkvenster als nu. De zevenvoudig wereldkampioen verklaarde dat het waarschijnlijk het meest frustrerende aspect is, omdat je vroeger een veel groter werkvenster had om mee te werken. Hierdoor kon je de balans optimaliseren en een goede grip behouden gedurende de hele ronde. Volgens Hamilton is dit momenteel zijn minst favoriete aspect.
Pirelli’s reactie op Hamiltons opmerkingen
Pirelli is het niet eens met Hamiltons beoordeling dat de huidige F1-banden de meest piekerige ooit zijn. Volgens Pirelli’s F1-hoofdingenieur, Simone Berra, is de nadruk op de piekachtigheid van de banden niet te wijten aan andere eigenschappen, maar aan het feit dat het F1-veld nu zo dicht bij elkaar ligt dat elk detail meer telt. In het verleden, toen er verschillende tienden van een seconde tijdsverschil tussen auto’s was, was het niet kritisch om net binnen of buiten het bandvenster te zitten voor de prestaties.
Berra merkte op dat elk type band op een bepaald moment een piek heeft en dat het werkvenster altijd een definitie is. Ze nemen een bepaald percentage gripverlies om het venster te definiëren. Hij gelooft dat het zelfs in het verleden hetzelfde was, maar dat het toen minder kritisch was omdat het niveau van detail nu aanzienlijk is. Daarom wordt nu alles benadrukt en belangrijk gevonden. Vroeger waren er verschillen van een halve seconde of zeven tienden van een seconde tussen auto’s of coureurs, dus was het niet zo nauw.
Variatie tussen auto’s en compounds
Berra voegde eraan toe dat de situatie van hoe piekerig de banden zijn ook varieert van auto tot auto en kan verschillen tussen compounds. Vooral de C4-band, en in sommige gevallen bij hoge temperaturen de C5-band, kunnen piekerige prestaties vertonen. Sommige teams zijn minder in staat dan andere om de piekprestaties te halen. Dit komt deels door de band zelf, maar ook door de auto, de ophanging en hoe de auto de compoundprestaties benut. Het zijn dus beide factoren die een rol spelen.
Wat is piekgrip?
Pirelli legde onlangs uit hoe het de werkingsrange van de band definieert als het temperatuurbereik dat binnen 3% van de maximaal mogelijke grip ligt. Aangezien de marges in de F1 momenteel klein zijn, is het duidelijk dat hoe dichter de coureurs hun banden bij de absolute piek kunnen brengen, hoe beter het is. Mario Isola, hoofd van de autosport en F1 bij Pirelli, legde uit dat de grip van de band toeneemt naarmate de temperatuur stijgt, totdat deze een piek bereikt. Daarna zal er een significante daling in grip optreden door oververhitting.
Door te bepalen waar deze piekgrip wordt geleverd, kunnen teams begrijpen wat het werkbereik van de band is. Isola voegde eraan toe dat zodra de piek van de grip is bereikt, op het hoogste punt van de curve, de grafiek ons normaal een 3%-gebied toont dat we definiëren als het ‘werkingsbereik’. Er is dan een curve tussen twee punten die we proberen zo vlak en, vooral, zo breed mogelijk te maken. Ons doel is om de coureurs een band met een breed plateau te geven, om een groter werkvenster te garanderen.