Tijdens de 24 Grands Prix in het langste Formule 1-seizoen ooit, hebben de Pirelli-banden samen een afstand van 334.942,175 kilometer afgelegd. Dit komt overeen met 65.534 ronden, wat 94% is van de afstand tussen de aarde en de maan op het dichtste punt van de maanbaan.
Deze indrukwekkende cijfers zijn mede mogelijk gemaakt door de toevoeging van de Grands Prix van Emilia-Romagna en China aan de kalender, goed voor een extra 27.016,375 kilometer.
Van de totale afgelegde afstand werd 93,59% gereden op slicks, terwijl de Cinturato Intermediate iets vaker werd gebruikt: 5,84% van de kilometers, goed voor 19.566,862 kilometer. Het gebruik van de Cinturato Extreme Wet daalde licht naar 0,57%.
Bandencompounds (slicks) | Percentage gebruik | Toelichting |
---|---|---|
C3 | 32,06% | Meest gebruikte compound, geselecteerd voor elke race. |
C4 | 23,47% | Tweede meest gebruikte compound. |
C5 | 16,84% | Derde plaats, vaker ingezet dan C2. |
C2 | 14,97% | Minder populair dan de vorige jaren. |
C1 | 5,56% | Minst gebruikte compound in 2024. |
De veranderingen in deze percentages zijn deels te verklaren door zachtere compoundkeuzes bij races zoals Melbourne en Interlagos, waar C3-C4-C5 werd gebruikt in plaats van de gebruikelijke C2-C3-C4.
Productie en efficiëntie van bandengebruik
Het seizoen bracht ook indrukwekkende prestaties op het gebied van bandengebruik. Pierre Gasly reed in Baku 300,150 kilometer (50 ronden) op een set C3-banden, de langste stint van het seizoen. Charles Leclerc voltooide 265,525 kilometer op een set C2-banden in Jeddah (43 ronden).
“Ik had vertrouwen in de bandenduur, zelfs onder deze omstandigheden.” – Pierre Gasly over zijn stint in Baku.
Andere opvallende prestaties:
- George Russell: 256,949 kilometer op C4-banden in Monaco (77 ronden).
- Nico Hülkenberg: 242,763 kilometer op C3-banden in Zandvoort (57 ronden).
- Yuki Tsunoda: 141,820 kilometer op C5-banden in Singapore (28 ronden).
Bij regenachtige omstandigheden reed Tsunoda 191,844 kilometer op intermediates in Montreal, terwijl Liam Lawson 81,871 kilometer aflegde op extreme wets.
Pirelli leverde dit seizoen 8.016 sets banden aan de teams, waarvan 2.718 nooit werden gebruikt. Dankzij een “strip-and-fit”-beleid voor intermediates en extreme wets konden ongeveer 3.500 banden worden hergebruikt. Slechts 11,66% van de geproduceerde slicks werd gemonteerd maar niet gebruikt.
Daarnaast legden 11,82% van de sets slechts één tot drie ronden af, vaak tijdens kwalificatie of vliegende rondesimulaties.
Gebruik van banden | Aantal sets | Percentage |
---|---|---|
Nooit gebruikt | 2.718 | 33,92% |
1-3 ronden | 948 | 11,82% |
Gebruikt in races en tests | 4.350 | 54,26% |
Het aantal pitstops varieerde sterk tussen de races. Suzuka kende de meeste pitstops met 46 wissels, terwijl Monaco de minste activiteit zag met slechts 7 pitstops na een vroege rode vlag.
Wat temperaturen betreft, was Interlagos de warmste race qua luchttemperatuur (35,6 °C), terwijl Silverstone het koelste was met slechts 10,9 °C. De hoogste baantemperatuur werd gemeten in Hongarije met 58,6 °C, gevolgd door 52,5 °C in Imola. Silverstone noteerde de laagste baantemperatuur met 12,8 °C, terwijl Las Vegas de koudste racedag kende (16,8 °C).
Prototypebanden en testdata
Naast de reguliere banden werden in Mexico City prototypebanden getest over een afstand van 2.306,944 kilometer. Dit was aanzienlijk minder dan in 2023, toen dergelijke tests op drie circuits plaatsvonden.
De verschillen in compoundgebruik en temperatuur maakten strategieën cruciaal. Teams moesten flexibel inspelen op omstandigheden, zoals in Monaco waar een rode vlag de dynamiek veranderde. Ook de keuze voor zachtere banden in bepaalde races, zoals Melbourne, beïnvloedde het aantal pitstops en de race-uitkomst aanzienlijk.