Lando Norris spaarde Max Verstappen niet na afloop van de Grand Prix van Miami.
De McLaren-coureur noemde het gedrag van de Nederlander in de openingsronde onverstandig en wees hem direct aan als oorzaak van zijn eigen tegenvallende resultaat.
Waar Norris zich na een incident wist terug te vechten naar een tweede plaats, viel Verstappen ver terug en finishte als vijfde, op grote achterstand van winnaar Oscar Piastri.
Beide coureurs kwamen in de eerste ronde met elkaar in aanraking. Verstappen verdedigde fel, wat leidde tot contact waarbij Norris terrein verloor.
De Brit viel terug naar plek zes, maar wist zich door het veld te vechten en uiteindelijk zelfs Verstappen in te halen, zij het in een actie waarbij beide auto’s buiten de baan kwamen. De stewards onderzochten de actie niet.
“Hij vocht hard. Dat is zijn keuze, maar hij heeft zijn eigen race verpest. Hij rijdt gewoon niet slim.”
Verstappen verliest tijd door overmatige verdediging
Het verschil tussen Norris en Verstappen aan de finish bedroeg ruim 40 seconden. Die kloof ontstond volgens Norris mede door het defensieve rijgedrag van de Red Bull-coureur.
Door hard te verdedigen in een fase waarin het tempo al niet optimaal was, verslechterde Verstappen zijn banden en liet hij kansen liggen om het gevecht later voort te zetten.
Na het incident wist Norris zich snel te herpakken. Hij vond zijn ritme, bleef uit de problemen en begon posities goed te maken.
Verstappen daarentegen zakte steeds verder terug, mede door bandenslijtage die volgens teambaas Horner veroorzaakt werd door het harde verdedigen tegen de twee McLarens.
De actie waarbij Norris uiteindelijk langs Verstappen kwam, gebeurde buiten de baan. Beide auto’s gingen in de uitloopstrook, maar de wedstrijdleiding zag geen reden tot ingrijpen.
De inhaalactie werd daarmee geaccepteerd als een logisch gevolg van het felle duel. Nadat hij eenmaal voorbij Verstappen was, richtte Norris zich op teamgenoot Piastri.
Die reed op dat moment met ruime voorsprong aan de leiding. Norris begon de jacht met ongeveer tien seconden achterstand en wist dat terug te brengen tot net iets boven de drie seconden, maar kwam uiteindelijk ronden tekort.
“Ik gaf alles toen ik eenmaal op P2 lag en er waren nog zo’n 25 of 30 ronden te gaan, legde Norris uit. Ik ben eigenlijk pas in de laatste vier of vijf ronden wat gaan minderen. Het gat ging van bijna tien naar vier, misschien drie seconden. Ik heb het geprobeerd tot het einde, maar het was net niet genoeg.”
Norris was zichtbaar gefrustreerd na afloop. Niet alleen over de verloren tijd in het gevecht met Verstappen, maar ook over het feit dat hij daardoor geen serieuze bedreiging kon vormen voor Piastri.
De teamgenoot van Norris won daarmee zijn derde race op rij en vergrootte zijn voorsprong in het kampioenschap tot zestien punten.
Contrast tussen Norris en Piastri zichtbaar in uitvoering
De race in Miami toonde opnieuw het verschil in effectiviteit tussen Lando Norris en Oscar Piastri. Waar Piastri zijn moment koos en met één gerichte aanval direct langs Verstappen ging, verloor Norris kostbare tijd in meerdere vijftig-vijftig-situaties.
Dit patroon herhaalt zich dit seizoen regelmatig. Norris beschikt over de snelheid, maar slaagt er minder vaak in om zijn aanvallen efficiënt om te zetten in posities.
In Miami leidde dit tot frustratie, zeker toen bleek dat hij op eigen kracht dichterbij Piastri kwam, maar het momentum kwijt was door de botsing met Verstappen.
De uitspraken van Norris na afloop benadrukken dat punt. Hij vond dat Verstappen zichzelf in de weg zat, maar vergat daarbij deels dat zijn eigen aanvallen vaker eindigen in tijdverlies dan in winst.
Het incident in Miami is daar opnieuw een voorbeeld van.
Oscar Piastri leidt nu het kampioenschap, met zestien punten voorsprong op Norris. Verstappen zakte door zijn vijfde plaats verder weg en lijkt op basis van de huidige vorm van Red Bull geen directe bedreiging meer voor de twee McLaren-coureurs.
Piastri bleef rustig, hield zijn auto uit de problemen en gebruikte zijn bandenslijtage beter dan wie dan ook. Norris vocht hard, maar kreeg door contact met Verstappen en meerdere halve pogingen te maken met bandenslijtage en tijdverlies.
Verstappen zelf gaf na afloop aan dat hij bewust hard verdedigde, ook al wist hij dat het tempo niet zou volstaan:
“Ik wist dat we het niet gingen redden. Dan kan ik er maar beter een beetje plezier uit halen.”
Die opmerking onderstreept de realiteit bij Red Bull: het tempo ontbreekt, en Verstappen grijpt elke gelegenheid aan om het duel aan te gaan, zelfs als dat strategisch niet optimaal is.