Discussies over het nieuwe Concorde Agreement
Er zijn gesprekken begonnen tussen de teams en de commerciële rechtenhouder van de F1 over de voorwaarden van een nieuwe Concorde Agreement deal die zal bepalen hoe de serie vanaf 2026 wordt gerund. Dit document bevat alle belangrijke commerciële aspecten van de F1, inclusief prijzengeld. Zoals Motorsport.com vorige week onthulde, wordt er ook gekeken naar een beperking van de historische extra bonusbetaling van Ferrari.
Wijzigingen in het verdunningsfonds
Een andere wijziging die wordt onderzocht, betreft hoe het verdunningsfonds voor nieuwe teams wordt geïmplementeerd. Dit komt tegen de achtergrond van de inspanningen van Andretti Global om een entree te bemachtigen. Het verdunningsfonds is een extra betaling die een nieuwe deelnemer moet doen om toe te treden tot de grid. Dit helpt het verlies te compenseren dat de huidige concurrenten zouden lijden doordat ze hun commerciële rechteninkomsten met een extra elfde team moeten delen in plaats van tussen tien teams.
Huidige en voorgestelde fondsen
In de vorige Concorde Agreement was afgesproken dat het verdunningsfonds een rechtstreekse betaling van $200 miljoen zou zijn, te verdelen onder de huidige teams. Maar dit bedrag werd vastgesteld toen de F1 financieel niet zo sterk was, en op basis van de huidige commerciële kracht van de grand prix-races werd dit bedrag als onvoldoende beschouwd om eventuele verliezen van teams te compenseren.
Daarom wordt er gekeken naar een nieuw formaat voor de volgende Concorde Agreement. Motorsport.com heeft vernomen dat als onderdeel van de conceptvoorstellen die aan de teams zijn voorgelegd als startpunt voor de Concorde Agreement-besprekingen, een nieuw verdunningsfonds-idee is voorgesteld. In plaats van een vast bedrag, is er een formule voorgesteld die de huidige concurrenten over een bepaalde periode – naar verluidt vijf jaar – zal compenseren. Het voorgestelde aanvankelijke bedrag is $600 miljoen voor een team dat in 2026 wil toetreden, oplopend tot $700 miljoen vanaf 2028.
Gevolgen en overwegingen voor nieuwe teams
Een bijkomende voorwaarde is dat een nieuw team het eerste jaar dat het in de F1 rijdt geen recht heeft op prijzengeld. Dit hoge bedrag kan een ambitieus team als Andretti ertoe brengen te heroverwegen of ze met een schone lei willen beginnen of dat ze beter een van de huidige teams kunnen overnemen. Red Bull-teambaas Christian Horner sprak zich tijdens de Grand Prix van Monaco positief uit over de komst van Andretti naar de F1, maar suggereerde dat ze wellicht een bestaand team zouden moeten overnemen om de huidige stabiliteit in de sport te beschermen.
Andretti heeft een rijke racegeschiedenis en Cadillac is een grote Amerikaanse autofabrikant. Formula 1 heeft aangegeven dat als ze in 2028 met hun eigen motor zouden komen, dit opnieuw zou worden bekeken. Horner suggereerde dat de beste route voor Andretti, vergelijkbaar met hoe Audi Sauber heeft overgenomen, is om een bestaand team te verwerven.