Mercedes lijkt volgens voormalig coureur Karun Chandhok niet geneigd om drastische veranderingen door te voeren voor het seizoen 2025. De huidige regels blijven grotendeels hetzelfde, waardoor teams ervoor kiezen hun bestaande ontwerpen verder te ontwikkelen in plaats van volledig nieuwe concepten te creëren.
Dit patroon is logisch, gezien de grote technische wijzigingen die in 2026 worden ingevoerd. De nieuwe regels introduceren zowel veranderingen in de motoren als in de chassisontwerpen, waardoor de focus al vroegtijdig verschuift naar deze langetermijndoelen.
In 2021 was een soortgelijke aanpak te zien bij Ferrari. Dat team wijdde zijn middelen grotendeels aan het seizoen 2022, wat resulteerde in een sterke prestatie tijdens de openingsrace in Bahrein met een 1-2 overwinning. Deze strategie toont aan hoe belangrijk het is om op tijd keuzes te maken, zeker wanneer er grote veranderingen op komst zijn.
Mercedes’ prestaties in 2024
De inconsistentie in de prestaties van Mercedes gedurende 2024 versterkt het idee dat het team mogelijk eerder dan gebruikelijk zijn focus verlegt naar de toekomst. Hoewel er momenten waren waarop de auto competitief leek, zoals tijdens races in Canada, Spanje en Silverstone, bleek de auto gemiddeld genomen de vierde snelste van het veld.
Karun Chandhok verklaart:
“Een goed voorbeeld was de voorvleugel die wat extra prestaties opleverde. We zagen een tijdelijke boost, maar daarna zakten ze weer terug naar het niveau van de vierde snelste auto.” — Karun Chandhok
Dit patroon suggereert dat er mogelijk fundamentele problemen zijn met het huidige ontwerp, waardoor een volledig nieuwe aanpak nodig zou zijn. Echter, de tijd en middelen om dit voor 2025 te realiseren, lijken beperkt, zeker met de nieuwe regels van 2026 in het achterhoofd.
Het is niet ongebruikelijk dat teams vroeg in een seizoen besluiten om hun focus te verleggen naar een volgend reglementair tijdperk.
Naast Ferrari in 2021 hebben ook andere teams in de geschiedenis van de Formule 1 deze aanpak gehanteerd. Het belang van een sterke start in een nieuw reglementair tijdperk kan niet worden onderschat, vooral omdat dit vaak de toon zet voor meerdere seizoenen.
De mogelijkheid om al vanaf januari 2025 aan de auto voor 2026 te werken, biedt teams zoals Mercedes een belangrijke voorsprong. Dit benadrukt het strategische belang van het optimaal verdelen van middelen tussen de huidige en toekomstige projecten.
Analyse van de toekomstplannen van Mercedes
Chandhok is duidelijk in zijn analyse dat Mercedes niet opnieuw “terug naar de tekentafel” zal gaan voor 2025. Hij stelt:
“Gaan ze volledig terug naar de tekentafel voor een compleet nieuwe auto in 2025? Dat denk ik niet. De auto van 2025 wordt waarschijnlijk een evolutie van de auto van 2024.” — Karun Chandhok
Dit betekent dat de nadruk zal liggen op kleine verbeteringen en optimalisaties in plaats van een revolutionair nieuw ontwerp. Deze aanpak kan logisch lijken, maar brengt ook risico’s met zich mee, vooral als concurrenten zoals Red Bull en Ferrari agressiever blijven ontwikkelen.
Mercedes’ prestaties in 2024:
Race | Positie (gemiddeld) | Hoogtepunt | Dieptepunt |
---|---|---|---|
Canada | Top 3 | Competitieve snelheid | Tijdverlies door bandenslijtage |
Spanje | Top 3 | Goede kwalificatieprestaties | Onbalans in hoge snelheidsbochten |
Silverstone | Top 3 | Consistente racepace | Verlies van grip in slotfases |
Andere races | P4-P6 | Enkele sterke sectorprestaties | Algemeen gebrek aan consistentie |
Deze data illustreert hoe wisselvallig de prestaties van Mercedes zijn geweest, met een duidelijke discrepantie tussen piekmomenten en het gemiddelde prestatieniveau.