Mercedes heeft na een eerste onderzoek de oorzaak van de initiële snelheidsterugval van de W15 tijdens de Nederlandse Grand Prix vastgesteld. De problemen werden veroorzaakt door “kleine fouten” en “kleine vergissingen” in de set-up van de auto, waardoor de prestaties aanzienlijk werden beïnvloed.
Dit resulteerde in een teleurstellende race waarin George Russell en Lewis Hamilton respectievelijk als zevende en achtste eindigden, ver achter de koplopers.
“Kleine fouten, kleine vergissingen in de set-up kunnen je van echt competitief naar behoorlijk middelmatig maken. Het is krap aan de top, en dit weekend hebben we het gewoon niet goed gedaan,” verklaarde James Allison, technisch directeur bij Mercedes.
Het weekend in Zandvoort
Mercedes ging met veel vertrouwen de zomerstop in, na drie overwinningen in vier races. De verwachtingen waren hoog voor de Nederlandse Grand Prix in Zandvoort, maar de resultaten bleken ver onder de verwachtingen. George Russell startte vanaf de vierde plaats, terwijl Lewis Hamilton vanaf de veertiende positie begon.
Ondanks deze relatief goede uitgangsposities was Mercedes niet in staat om mee te strijden voor de podiumplaatsen. Russell eindigde uiteindelijk als zevende, 44 seconden achter de winnaar, terwijl Hamilton de finish passeerde als achtste, vijf seconden achter zijn teamgenoot.
Het was duidelijk dat de prestaties van Mercedes ver onder de maat waren, vergelijkbaar met hun onvoorspelbare vorm aan het begin van het seizoen.
James Allison benadrukte dat het probleem niet simpelweg lag aan het circuit dat niet bij de auto paste, maar eerder aan een combinatie van factoren die niet optimaal waren. Het team slaagde er niet in om de juiste balans in de set-up te vinden, wat essentieel is voor het volledig benutten van de potentie van de auto.
Set-up fouten en weersomstandigheden als belangrijke factoren
Een cruciale factor die bijdroeg aan de teleurstellende prestaties van Mercedes was de combinatie van kleine fouten in de set-up en de veranderlijke weersomstandigheden op de vrijdag. Deze fouten, hoewel klein, hadden een groot effect op de uiteindelijke prestaties van de auto.
Allison gaf aan dat in de aanloop naar de zomersluiting het team erin slaagde om hun stride te vinden op vrijwel elk circuit, maar dat ze in Zandvoort simpelweg de juiste groove niet konden vinden.
Het gebrek aan een goed gebalanceerde auto werd ook gezien als een belangrijke oorzaak van het verlies aan snelheid. Mercedes was niet in staat om de juiste balans te vinden tussen hoge en lage snelheid, wat resulteerde in een auto die moeilijk te hanteren was in de bochten. Dit had een directe impact op de rondetijden en uiteindelijk op de raceprestaties.
Vragen over de nieuwe vloer en aerodynamische pakket
Een ander aspect dat ter discussie stond, was de rol van de nieuwe vloer en het aerodynamische pakket dat Mercedes had geïntroduceerd. Hoewel de eerste metingen aangaven dat de vloer de verwachte hoeveelheid downforce leverde, was het nog onduidelijk of dit resulteerde in een goed gebalanceerde auto.
De balans van de auto is cruciaal voor het leveren van consistente prestaties over verschillende snelheden en bochten, en dit was iets waar Mercedes duidelijk mee worstelde in Zandvoort.
“Op dit moment weten we dat de downforce gemeten werd, maar we zijn er niet zeker van dat het een goede balans opleverde. Iets dat we moeten onderzoeken naarmate het seizoen vordert,” aldus Allison.
Statistieken en resultaten
Mercedes staat momenteel vierde in het constructeurskampioenschap met 276 punten, wat hen 94 punten achter Ferrari plaatst. Dit seizoen heeft het team te maken gehad met een reeks van ups en downs, waarbij hun prestaties variëren van indrukwekkende overwinningen tot teleurstellende races zoals die in Zandvoort.
Hieronder volgt een kort overzicht van de resultaten van Mercedes in de afgelopen races:
- Nederlandse Grand Prix:
- George Russell: P7, 44 seconden achter de winnaar
- Lewis Hamilton: P8, 5 seconden achter Russell
- Belgische Grand Prix:
- Russell en Hamilton worstelden met de set-up maar herstelden zich net op tijd.
- Voor de zomerstop:
- Drie overwinningen in vier races, wat het vertrouwen binnen het team vergrootte.
Deze statistieken tonen aan dat de prestaties van Mercedes in Zandvoort een uitzondering waren op een anders vrij sterke reeks resultaten.