De uitdagingen van Mercedes in Bahrein
Tijdens de openingsrace van het seizoen in Bahrein stonden George Russell en Lewis Hamilton respectievelijk op de derde en negende startpositie. Russell, die de leiding nam voor Mercedes, slaagde erin om op te klimmen naar de tweede plaats door Charles Leclerc buitenom in te halen in de vierde ronde, waarmee hij slechts 1,7 seconden achter de uiteindelijke winnaar Max Verstappen van Red Bull kwam te liggen. Echter, zijn indrukwekkende start werd tenietgedaan door een noodzaak om zich te richten op het beheersen van een probleem met de powerpack, veroorzaakt door een koelingsfout, wat leidde tot maatregelen zoals het liften en coasten om de stijgende temperaturen tegen te gaan. Hamilton ondervond ook problemen, verder verergerd door een gebarsten stoel.
De impact op Williams
De motorproblemen verstoorde niet alleen de prestaties van Mercedes, maar hadden ook invloed op het klantenteam Williams. Zowel Alex Albon als Logan Sargeant ondervonden problemen, waarbij laatstgenoemde zelfs tijdelijk moest stoppen vanwege een elektronisch probleem met het stuurwiel. Toto Wolff, de motorsportbaas van Mercedes, gaf toe dat de prestaties tijdens de pre-seizoenstests en de trainingen op donderdag en vrijdag bemoedigend waren. De auto was stabiel en viel in de smaak bij de coureurs. Echter, tijdens de race moest er meer gekoeld worden dan verwacht, een probleem dat ook Williams trof, terwijl de andere klantenteams McLaren en Aston Martin geen last hadden van dit probleem.
De zoektocht naar oplossingen
Wolff schatte dat de combinatie van oververhitting van de motor en een batterijprobleem, samen met de preventieve maatregelen, resulteerde in een tijdverlies van meer dan een halve seconde per ronde. Russell eindigde uiteindelijk 22 seconden achter podiumfinisher Carlos Sainz en 47 seconden achter Verstappen na 57 ronden. Wolff, die ervan overtuigd is dat de problemen opgelost zullen zijn voor de Grand Prix van Saudi-Arabië, benadrukte dat de temperatuurpieken onafhankelijk waren van het rijden in de vuile lucht van het verkeer. Het team had niet verwacht dat de koeling zoveel meer zou pieken dan tijdens de lange runs in de dagen ervoor. Dit probleem leek specifiek voor Mercedes te zijn, aangezien Wolff niet gelooft dat andere teams hun auto’s meer hebben opengesteld voor extra koeling.
Vooruitkijken naar Saudi-Arabië
Ondanks de tegenslagen in Bahrein blijft het team optimistisch en gericht op verbetering. De problemen met de motor en koeling waren onverwacht en hebben duidelijk invloed gehad op de prestaties van het team tijdens de race. Met de Grand Prix van Saudi-Arabië in het vooruitzicht, werkt Mercedes hard aan het oplossen van deze problemen, in de hoop terug te keren naar hun competitieve vorm en de strijd aan te gaan met de top van het veld.