De verrassende prestaties van Piastri tegenover Norris
In de Grand Prix van Miami bleek Lando Norris de volledige McLaren MCL38 upgrade te hebben, maar het was zijn teamgenoot Oscar Piastri die deze voorsprong wist te neutraliseren en zelfs meer dan dat tijdens één enkele ronde. Terwijl Norris de krantenkoppen haalde door voor het eerst een Formule 1-race te winnen, was het Piastri die in de eerste stint opviel door druk uit te oefenen op de raceleider Max Verstappen, die op jacht was naar zijn vijfde overwinning van het seizoen.
De kwalificatie liet zien hoe klein het verschil echt was tussen Piastri en Norris; Piastri eindigde op slechts een tiende van een seconde achter Norris. Hij benutte zijn kans om tijdens een snelle start van de race naar de tweede plaats te klimmen, waarbij de timing van de Safety Car later in de race ideaal bleek voor Norris, maar minder voor Piastri, wat een omkering van fortuinen voor de McLaren-coureurs markeerde.
Stella benadrukt Piastri’s sterke raceweekend
Andrea Stella, de teambaas van McLaren, merkte Piastri’s prestaties op en onthulde dat Piastri’s achterstand op Norris in de kwalificatie minder was dan wat de upgrades zouden hebben veroorzaakt. Dit geeft Norris stof tot nadenken voor het moment dat Piastri ook de volledig geüpgraded MCL38 krijgt voor de aankomende Grand Prix van Emilia Romagna. Stella prees Piastri’s prestaties in zowel kwalificatie als race, waarbij hij onder moeilijke omstandigheden, zoals alle coureurs met zachte banden, opviel.
Lando Norris zelf was onder de indruk na het zien van Piastri’s inhaalactie op een Ferrari, wat hem het gevoel gaf dat ze werkelijk competitief zijn. Dit was een belangrijk inzicht voor Norris zelf, en het toont aan dat Piastri’s vermogen om een sterke racepace te behouden in de eerste stint van de race iets is waarop McLaren verder kan bouwen.
Verschillen in de MCL38-pakketten van Piastri en Norris
Stella legde uit hoe de MCL38-pakketten die door Piastri en Norris werden gebruikt, verschilden en bevestigde dat de upgrades zoals verwacht werkten, nadat ze ze naar het Miami International Autodrome hadden gebracht, voor op schema. Voor Piastri was de voorkant van de auto geüpgraded, inclusief de voorvleugel, de voorste remkanalen en de voorwielophanging, terwijl Norris ook upgrades had aan de zijkanten en de vloer van de auto.
Dit resulteerde in een verbetering van de rondetijden in vergelijking met de specificaties die ze hadden in China. De gegevens laten zien dat Lando’s auto iets beter presteerde dan die van Oscar, en alle sensoren, vooral de druksensoren op de voorvleugel, gedroegen zich zoals verwacht. Dit alles duidt op het goede werk van niet alleen de aerodynamische afdeling, maar ook van design en iedereen die heeft bijgedragen aan het creëren van deze upgrades en het op tijd leveren ervan aan de baan.