In een sport waar milliseconden het verschil maken, lijken ook teambazen in Formule 1 nauwelijks de tijd te krijgen om adem te halen. De F1-grid van 2025 telt tien teams, maar slechts een handvol bazen die er langer dan drie jaar zitten.
Terwijl bij coureurs vaak stabiliteit wordt gezocht, lijkt de stoel van een teambaas steeds wiebeliger te worden. Het is een harde realiteit in een veld waar prestaties én politieke druk hand in hand gaan.
Het meest opvallende voorbeeld van continuïteit? Mercedes. Daar zwaait Toto Wolff al sinds januari 2013 de scepter. Hij bouwde het team op tot een dominant powerhouse dat tussen 2014 en 2021 acht constructeurstitels en zeven coureurstitels binnenhaalde.
Geen andere teambaas komt ook maar in de buurt van die staat van dienst – in duur én succes. Aan de andere kant van het spectrum zien we een ware stoelendans. Meer dan de helft van de huidige teambazen werd pas in 2024 of 2025 aangesteld.
Denk aan Laurent Mekies, de Fransman die na het plotselinge vertrek van Christian Horner het roer overnam bij Red Bull. Of aan Andy Cowell, voormalig krachtbron-baas bij Mercedes, die bij Aston Martin de leiding kreeg in een bredere reorganisatie.
Bij Alpine wisselde het leiderschap zelfs twee keer in twaalf maanden: van Oliver Oakes (2024) naar Flavio Briatore en uiteindelijk Steve Nielsen in juli 2025. Een team in crisis? Of simpelweg het gevolg van hogere verwachtingen die botsen met realiteit?
Ervaring vs vernieuwing
Naast Wolff zijn er slechts enkele andere teambazen met meerdere jaren op de teller. Mike Krack zat bij Aston Martin van 2022 tot begin 2025 als teambaas, maar werd door Cowell opgevolgd en schoof zelf door naar een meer technische rol.
Frederic Vasseur (Ferrari) en Andrea Stella (McLaren) houden het langer vol sinds hun aanstelling eind 2022. Stella leverde zelfs direct resultaat: onder zijn leiding pakte McLaren in 2024 hun eerste constructeurstitel in 26 jaar.
Daartegenover staan relatief nieuwe gezichten als James Vowles bij Williams (sinds begin 2023), en Ayao Komatsu bij Haas (sinds 2024), die elk bezig zijn met het herbouwen van hun teams vanuit de basis. Ook Jonathan Wheatley, overgestapt van Red Bull naar Audi/Sauber, brengt ervaring mee, maar zit pas sinds april 2025 officieel in die rol.
Waarom wisselen zoveel teams van teambaas? Een mix van factoren: tegenvallende resultaten, strategische herstructureringen, interne conflicten of zelfs persoonlijke omstandigheden.
In het geval van Alpine bijvoorbeeld, was het vertrek van Oakes “om persoonlijke redenen”, maar insiders fluisteren over bredere onvrede binnen het team.
Daarnaast speelt de komst van Audi in 2026 een rol in het door elkaar husselen van structuren bij teams als Sauber. En bij Red Bull gaf de verschuiving in eigendomsstructuur van het moederbedrijf recentelijk aanleiding tot het vertrek van Horner, wat het pad vrijmaakte voor Mekies.
Om het beeld compleet te maken, hieronder de lijst van teambazen met hun aanstellingsdatum (en indien van toepassing: hun vertrekmoment):
- Toto Wolff (Mercedes) – sinds januari 2013
- Frederic Vasseur (Ferrari) – sinds december 2022
- Andrea Stella (McLaren) – sinds december 2022
- James Vowles (Williams) – sinds januari 2023
- Ayao Komatsu (Haas) – sinds januari 2024
- Andy Cowell (Aston Martin) – sinds januari 2025
- Jonathan Wheatley (Sauber/Audi F1) – sinds april 2025
- Laurent Mekies (Red Bull) – sinds juli 2025
- Alan Permane (Racing Bulls) – sinds juli 2025
- Steve Nielsen (Alpine) – sinds juli 2025
Met als recentste uitzwaaiers onder andere Christian Horner (Red Bull, vertrok in juli 2025) en Oliver Oakes (Alpine, mei 2025).