Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Leclerc benoemd ‘opvallende aandachtspunten’ na tegenvallende start van Ferrari

Leclerc benoemd ‘opvallende aandachtspunten’ na tegenvallende start van Ferrari

788
Leclerc benoemd ‘opvallende aandachtspunten’ na tegenvallende start van Ferrari

Charles Leclerc beleefde een moeizame seizoensstart in de Formule 1 na een achtste plaats in de Grand Prix van Australië.

De Monegask zag kans op een betere klassering verdampen door een spin en een verkeerde pitstopstrategie, terwijl concurrenten van McLaren, Red Bull en Mercedes het podium bezetten.

Leclerc gaf na afloop aan dat Ferrari op twee punten moet verbeteren om competitief te blijven. De race werd gekenmerkt door wisselende weersomstandigheden, waarin McLaren de sterkste bleek.

Lando Norris behaalde de overwinning, terwijl Oscar Piastri na een moment in het natte gras genoegen moest nemen met een positie buiten het podium.

Max Verstappen en George Russell maakten de top drie compleet. Voor Ferrari was het een race vol gemiste kansen. Leclerc beschreef hoe het verloop van de race hem parten speelde:

“Voor een groot deel van de race dachten we dat P5 veilig was en toen kwam de regen, en veranderde alles.”

Ferrari kon geen vuist maken en verloor terrein ten opzichte van de concurrentie. De balans in de auto liet te wensen over en strategische beslissingen pakten verkeerd uit.

Twee cruciale verbeterpunten voor Ferrari

Na de race wees Leclerc op twee belangrijke punten die Ferrari moet analyseren. Het eerste probleem was zijn eigen fout bij bocht 11, waar hij door een spin meerdere posities verloor.

Hoewel hij door een latere Safety Car nog enigszins kon herstellen, kostte het incident hem waardevolle tijd en momentum.

Het tweede verbeterpunt lag bij de strategie. Ferrari maakte een cruciale miscalculatie door te laat over te schakelen op intermediates, wat Leclerc opnieuw posities deed verliezen. Hij gaf aan dat het team deze fout niet mag herhalen:

“Er zijn twee dingen waar we naar moeten kijken. Het eerste is simpel, dat was mijn fout. Het tweede is iets dat we als team moeten oplossen door onze beslissingen te evalueren en ervoor te zorgen dat we in een vergelijkbare situatie de juiste keuze maken.”

Deze strategische misser onderstreept een breder probleem binnen Ferrari.

Lees ook:  Hamilton voorspeelt frustrerend jaar bij Ferrari: 'er was geen enkel moment dat de auto goed voelde'

De teamleiding moet zich afvragen waarom ze te laat reageerden op de weersomstandigheden en waarom Leclerc niet eerder de kans kreeg om de juiste banden te laten monteren.

Leclerc was niet de enige die worstelde met de auto. Zijn teamgenoot Lewis Hamilton liet na afloop weten dat de SF25 bijzonder moeilijk te besturen was.

De zevenvoudig wereldkampioen gaf aan dat hij zich nog steeds aan het aanpassen is aan de nieuwe powerunit en dat de afstelling van de auto in natte omstandigheden niet optimaal was.

Hamilton benadrukte dat de rijervaring verre van ideaal was:

“Het was erg lastig en ging veel slechter dan ik had verwacht. De auto was echt, echt moeilijk te besturen vandaag.”

De Brit had moeite om de auto op de baan te houden en erkende dat het meer een gevecht was om uit de muur te blijven dan om competitief te zijn. Zijn feedback wees op problemen met de balans en afstemming van de powerunit in de regen:

“De instellingen zijn anders, en de manier van rijden en de set-up van het stuurwiel zijn ook verschillend.”

Dit wijst erop dat Ferrari nog steeds niet de optimale afstelling heeft gevonden voor de SF25, zeker in natte omstandigheden.

Strategische miscalculaties kosten Ferrari kansen

Naast de pure snelheid van de auto speelde ook de strategische besluitvorming Ferrari parten. Hamilton lag kortstondig aan de leiding, maar werd vervolgens teruggeworpen door een verkeerde inschatting van het weer.

Hij gaf aan dat de informatie die hij kreeg niet accuraat genoeg was om de juiste beslissing te nemen:

“We probeerden het, maar de informatie die ik kreeg was dat het een korte bui zou zijn. Op dat moment was de regen alleen bij de laatste bocht, dus ik dacht: ‘Als dat alles is, kan ik het wel droog houden’. Maar er kwam meer regen.”

Hierdoor verloor Hamilton cruciale posities, terwijl andere teams zoals McLaren en Red Bull hun beslissingen beter timeden.

Lees ook:  Hamilton werkt achter de schermen aan doorbraak in Maranello: 'vol focus op wat ik moet veranderen

Het gebrek aan accurate weersinformatie en snelle besluitvorming binnen Ferrari betekende dat beide coureurs niet het maximale uit de race haalden.

Met een achtste plaats voor Leclerc en een teleurgestelde Hamilton is duidelijk dat Ferrari werk te doen heeft. De SF25 mist stabiliteit, vooral in natte omstandigheden, en de strategische keuzes waren niet op het niveau van de concurrentie.

Als het team zich wil mengen in de strijd om overwinningen, moeten deze zwakke punten snel worden aangepakt.

Voor de komende races zal Ferrari moeten analyseren hoe ze hun strategie kunnen verfijnen en hoe ze beter kunnen anticiperen op veranderende omstandigheden.

Leclerc en Hamilton hebben allebei laten zien dat ze in staat zijn om competitief te zijn, maar zonder een beter pakket en snellere reactietijden op de pitmuur zal Ferrari achter de feiten aan blijven lopen.

Gerelateerd nieuws

Ferrari SF-25 front pull-rod suspension

SF25 krijgt eerste échte doorontwikkeling in Miami: ‘Hamilton zat diep in de simulatie’

Ferrari komt met een ingrijpende technische wijziging voor de Grand Prix van...

Stefano Domenicali

Domenicali verlangt terug naar regels met rek: ‘die grijze zones gaven pit’

F1-baas Stefano Domenicali mist de dagen waarop technische interpretaties tot verhitte discussies...

Alexander Albon Williams

Williams houdt vast aan 2026-plan, maar loopt nu risico: ‘dit kan onze run breken’

Williams heeft een sterke seizoensstart neergezet, met punten in vier van de...

fia

FIA werkt aan vangnet voor minderen motoren: ‘gelijke kansen in 2026 cruciaal’

Formule 1-teams hebben overeenstemming bereikt over een vangnetmechanisme voor motorfabrikanten die dreigen...