Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Komatsu over uitdagingen in Jeddah: ‘uniek circuit, maar extreem moeilijk af te stellen’

Komatsu over uitdagingen in Jeddah: ‘uniek circuit, maar extreem moeilijk af te stellen’

537
Komatsu over uitdagingen in Jeddah: ‘uniek circuit, maar extreem moeilijk af te stellen’
Foto: The Race

Het team van Haas staat voor een onvoorspelbaar raceweekend in Jeddah. Volgens teambaas Ayao Komatsu vormt het hoge tempo van het stratencircuit in Saoedi-Arabië een bijzonder lastige combinatie met het afstellen van de auto.

De VF-25 wordt dit weekend in een lage luchtweerstand-configuratie gereden. Dat maakt de auto sneller op het rechte stuk, maar bemoeilijkt de controle in bochten en de juiste werking van de banden.

“Jeddah biedt de unieke uitdaging van een hogesnelheidsstraatcircuit met weinig ruimte voor fouten,” zei Komatsu in aanloop naar het weekend.

De afstelling van de auto in Jeddah vraagt om een delicaat compromis. Minder luchtweerstand betekent dat de auto minder grip genereert via de vleugels. Daardoor is het lastiger om de banden op temperatuur te krijgen én te houden.

“Hoe we de auto stabiel houden en de banden aan het werk krijgen met deze low-drag configuratie is cruciaal,” aldus Komatsu.

Dat is vooral belangrijk omdat het team dit jaar al enkele races goed presteerde onder verschillende omstandigheden.

De Amerikaanse formatie staat momenteel vijfde in het constructeurskampioenschap met 20 punten, waarvan 14 behaald door Esteban Ocon en 6 door Oliver Bearman.

Bearman heeft al ervaring op dit stratencircuit

Voor Bearman is de race in Saoedi-Arabië een mijlpaal. Vorig jaar maakte hij op dit circuit zijn Formule 1-debuut voor Ferrari, als vervanger van Carlos Sainz. De Brit pakte toen direct punten en gaf daarmee zijn visitekaartje af.

“Het is de eerste keer in mijn carrière dat ik op een circuit rijd waar ik al een F1-race heb gedaan. Dat maakt het speciaal. Het is een van mijn favoriete circuits: snel, technisch, tussen de muren. De adrenaline is geweldig.”

Zijn ervaring met Jeddah beperkt zich niet alleen tot die ene race. Bearman reed er ook in lagere raceklassen, waardoor hij het ritme van het circuit goed kent. Voor Haas is dat een voordeel, zeker in een seizoen waarin elk detail telt.

Lees ook:  Piastri klopt Verstappen met zijn eigen truc: 'ik wist dat ik hard moest zijn'

De race in Saoedi-Arabië is het laatste onderdeel van de eerste triple-header van het seizoen. Die opeenvolging van drie races in korte tijd vraagt veel van teams, monteurs én fabrieken.

“We willen dit intensieve blok races positief afsluiten,” verklaarde Komatsu. “We hebben het maximale uit de auto gehaald in de afgelopen races en willen dat momentum vasthouden.”

De prestaties van Haas vielen dit jaar op. Na teleurstellende seizoenen lijkt het team weer competitief, mede dankzij een stabiele auto en twee coureurs die elkaar aanvullen. Ocon brengt ervaring mee; Bearman verrast met snelheid en volwassenheid.

De race in Jeddah is moeilijk te voorspellen. Komatsu benadrukt dat alles afhangt van hoe goed de auto omgaat met het asfalt, de temperatuur en de bandenslijtage.

Tegelijkertijd zijn de verwachtingen realistisch. Het doel is niet per se een spectaculaire uitslag, maar wel om beide auto’s competitief te houden.

Een finish in de punten zou het succes van de seizoensstart onderstrepen. Het circuit biedt kansen, maar straft ook elke fout genadeloos af.

Voor Bearman is het een kans om verder te groeien. Voor Haas is het vooral zaak om opnieuw te bewijzen dat het team weer meetelt in het middenveld van de Formule 1.

Gerelateerd nieuws

Ferrari

Ferrari test in het geheim met SF23 op Mugello om aerodynamisch lek aan te pakken

Ferrari heeft zonder enige publiciteit een test uitgevoerd op het eigen circuit...

Cadillac - General Motors

FIA erkend General Motors als motorleverancier: ‘Amerikaanse powerunit vanaf 2029’

General Motors is officieel goedgekeurd als Formule 1-motorleverancier. Vanaf het seizoen 2029...

Fred Vasseur Ferrari

Hamilton werkt achter de schermen aan doorbraak in Maranello: ‘vol focus op wat ik moet veranderen

Lewis Hamilton is deze week opnieuw gesignaleerd bij de Ferrari-fabriek in Maranello....

Mclaren

McLaren herhaalt slimme update-aanpak in Jeddah: ‘testen, verbergen, herintroduceren’

McLaren arriveerde in Jeddah met een reeks nieuwe onderdelen voor de MCL39....