Innovatieve ontwerpbenaderingen
Alpine heeft in de eerste twee seizoenen onder de ‘nieuwe’ regelgeving zeker een aantal solide ideeën gehad, met drie oplossingen die hun weg hebben gevonden naar andere machines op en neer de grid. Echter, het is er niet in geslaagd om het soort prestaties te leveren dat resulteert in consistente prestaties, iets wat het hoopt op te lossen met de komst van de A524. Deze ideeën nemen en de rest van de punten verbinden zal ongetwijfeld een grote taak zijn, maar de vroege tekenen wijzen allemaal op het bereiken van die doelen, aangezien de A524 die oplossingen consolideert met nieuwe ideeën, zowel uit zijn eigen ontwikkelingsprogramma als die ontdekt door anderen.
De evolutie van de sidepods
Een duidelijk startpunt met deze generatie auto’s zijn de sidepods, aangezien ze visueel aanwijzingen geven over hoe de rest van de auto rondom hen is gevormd. In dit opzicht sloot Alpine zich aan bij Red Bull en AlphaTauri aan het begin van deze regelgevingscyclus door de nu bijna universele downwash ramp-stijl oplossing te hebben. Maar Alpine was het eerste team dat een significante ontwikkeling maakte voorbij de eenvoudige rampgeometrie die andere teams sindsdien hebben aangenomen in hun eigen varianten. Die overstap naar de gully-stijl sidepods gaf Alpine een voorsprong op de rest en het is iets dat het sindsdien heeft voortgezet om zijn pakket rond te optimaliseren, met de A524 niet anders.
Verfijningen en innovaties
Aan de voorkant van de sidepods is duidelijk dat er enige inspiratie is getrokken uit Red Bull en de andere teams die sindsdien een breed maar ondiep inlaat hebben aangenomen, wat ook ziet dat de onderste voorrand voor de bovenste voorrand wordt getrokken. Dit verbetert niet alleen de kwaliteit van de lucht die de interne componenten bereikt, het resulteert ook in veel meer ontwerpvrijheid voor het onderste gedeelte van de sidepod. In dit opzicht is Alpine in zijn eigen richting gegaan, door de inlaat naar beneden te trekken naar de vloer waar het samenkomt met het chassis om een L-vormig ontwerp te creëren dat niet alleen meer koeling biedt, maar ook een alternatieve ontwerpfunctie voor de undercut van de sidepod.
Toekomstige ambities en uitdagingen
De bovenste oppervlakte van de sidepods en het gully-stijl systeem dat is geïmplementeerd, is opnieuw verfijnd om het stroombeheer naar de achterkant van de auto te verbeteren, terwijl het ook is aangepast aan wijzigingen die zijn aangebracht aan de motorkap en de plankachtige carrosserie, samen met revisies gemaakt aan de lay-out van de koelgillen die het omringt. Gekoppeld aan de geometrische wijzigingen die zijn aangebracht aan de carrosserie van de sidepod, heeft Alpine de rand van de vloer en de randvleugel volledig herwerkt en vergelijkbare ontwerpkenmerken opgenomen als die gezien op de RB19 vorig seizoen. Dit resulteert in de vloer die wordt verhoogd en gerold voor de randvleugel om in tandem te werken als een multi-element winglet, terwijl de achterste helft van de randvleugel is afgeschuind en in de tegenovergestelde richting is gerold om de contouren van de vloer aan te vullen.