De neergang van Mercedes: een technisch en menselijk probleem
Mercedes’ technisch directeur James Allison heeft toegegeven dat het “meest destructieve patroon” van hun recente worstelingen is dat ze meer gefragmenteerd zijn dan ze hadden moeten zijn, wat leidde tot hun aanzienlijke neergang. Na het winnen van het constructeurskampioenschap in 2021, ging Mercedes de nieuwe aerodynamische regelgeving van 2022 in met de hoop hun dominantie voort te zetten. In plaats daarvan gebeurde het tegenovergestelde, aangezien de Duitsers hun slechtste seizoen sinds het begin van het hybride tijdperk in 2014 doormaakten. Mercedes behaalde slechts één overwinning in 2022 dankzij George Russell in Brazilië, terwijl ze naar de derde plaats in het klassement zakten.
Een mislukte ontwerpfilosofie en de gevolgen
Het grootste probleem in 2022 was hun mislukte ontwerpfilosofie, aangezien de unieke ‘zero sidepod’-benadering niet de verwachte resultaten opleverde. In alle eerlijkheid creëerde het meer problemen dan prestaties. Ondanks dit stond Mercedes erop het concept in 2023 voort te zetten, voordat ze bijna onmiddellijk accepteerden dat het moest worden geschrapt. Dit riep serieuze vragen op over wat de Zilverpijlen tijdens de winterstop hadden gedaan, aangezien ze 2023 ingingen met opnieuw een schokkende auto. Een nieuw concept werd eerder dit jaar geïntroduceerd bij de Grand Prix van Monaco, maar het was niet genoeg om hun prestaties drastisch te verbeteren. Terwijl ze als tweede eindigden in het klassement, markeerde 2023 hun eerste seizoen zonder overwinning sinds 2011 en een tweede opeenvolgend seizoen zonder overwinning voor Lewis Hamilton.
De terugkeer van Allison en de toekomst van Mercedes
Mercedes’ gloriedagen worden een steeds verder verleden, maar Allison werd halverwege het seizoen teruggebracht in de rol van technisch directeur om iets te redden voor 2024. Er zal volgend seizoen weer een nieuw concept worden geïntroduceerd, maar deze keer begint het team helemaal opnieuw. Hamilton gelooft dat het team eindelijk een “Noordster” en een legitiem ontwikkelingsplan heeft, met Allison die toegeeft dat de in Brackley gevestigde zijde “ongelooflijk veerkrachtig” is geweest gezien de omstandigheden. Allison is niet teruggekeerd en heeft Mercedes meteen weer aan het winnen gekregen, met zijn onmiddellijke rol die erin bestond te ontdekken wat er zo vreselijk mis is gegaan aan de “menselijke” kant van de zaken. Hij gelooft dat het einde van de dominantie van Mercedes het personeel van het team meer heeft beïnvloed dan het had moeten doen, wat hun “vertrouwen” enorm heeft aangetast.
De menselijke factor in technische uitdagingen
“Eigenlijk is de rol die ik kan spelen veel minder technisch en veel meer menselijk dan mensen misschien zouden denken,” legde Allison uit aan de Performance People podcast, zoals geciteerd door The Race. “Het team zit vol met zeer sterke ingenieurs en een zeer hoog technisch competentieniveau. En dus hoef ik niemand iets te leren en in de meeste gevallen zou ik dat zelfs niet kunnen, zelfs als ik dat zou willen. Dus het is niet zozeer een technische bijdrage die ik lever of die iemand die het geluk heeft om in mijn stoel te zitten levert. Het kostbaardere voor iemand in de rol van technisch directeur is of we het in onszelf kunnen vinden om op een manier te werken die alle technische vaardigheden effectief kan benutten.” Allison benadrukt het belang van samenwerking en communicatie binnen het team, vooral in tijden van tegenspoed.