Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws James Allison onthult het ‘meest destructieve’ aspect van Mercedes
F1 nieuws

James Allison onthult het ‘meest destructieve’ aspect van Mercedes

159
James Allison
Foto: F1Unchained

De neergang van Mercedes: een technisch en menselijk probleem

Mercedes’ technisch directeur James Allison heeft toegegeven dat het “meest destructieve patroon” van hun recente worstelingen is dat ze meer gefragmenteerd zijn dan ze hadden moeten zijn, wat leidde tot hun aanzienlijke neergang. Na het winnen van het constructeurskampioenschap in 2021, ging Mercedes de nieuwe aerodynamische regelgeving van 2022 in met de hoop hun dominantie voort te zetten. In plaats daarvan gebeurde het tegenovergestelde, aangezien de Duitsers hun slechtste seizoen sinds het begin van het hybride tijdperk in 2014 doormaakten. Mercedes behaalde slechts één overwinning in 2022 dankzij George Russell in Brazilië, terwijl ze naar de derde plaats in het klassement zakten.

Een mislukte ontwerpfilosofie en de gevolgen

Het grootste probleem in 2022 was hun mislukte ontwerpfilosofie, aangezien de unieke ‘zero sidepod’-benadering niet de verwachte resultaten opleverde. In alle eerlijkheid creëerde het meer problemen dan prestaties. Ondanks dit stond Mercedes erop het concept in 2023 voort te zetten, voordat ze bijna onmiddellijk accepteerden dat het moest worden geschrapt. Dit riep serieuze vragen op over wat de Zilverpijlen tijdens de winterstop hadden gedaan, aangezien ze 2023 ingingen met opnieuw een schokkende auto. Een nieuw concept werd eerder dit jaar geïntroduceerd bij de Grand Prix van Monaco, maar het was niet genoeg om hun prestaties drastisch te verbeteren. Terwijl ze als tweede eindigden in het klassement, markeerde 2023 hun eerste seizoen zonder overwinning sinds 2011 en een tweede opeenvolgend seizoen zonder overwinning voor Lewis Hamilton.

De terugkeer van Allison en de toekomst van Mercedes

Mercedes’ gloriedagen worden een steeds verder verleden, maar Allison werd halverwege het seizoen teruggebracht in de rol van technisch directeur om iets te redden voor 2024. Er zal volgend seizoen weer een nieuw concept worden geïntroduceerd, maar deze keer begint het team helemaal opnieuw. Hamilton gelooft dat het team eindelijk een “Noordster” en een legitiem ontwikkelingsplan heeft, met Allison die toegeeft dat de in Brackley gevestigde zijde “ongelooflijk veerkrachtig” is geweest gezien de omstandigheden. Allison is niet teruggekeerd en heeft Mercedes meteen weer aan het winnen gekregen, met zijn onmiddellijke rol die erin bestond te ontdekken wat er zo vreselijk mis is gegaan aan de “menselijke” kant van de zaken. Hij gelooft dat het einde van de dominantie van Mercedes het personeel van het team meer heeft beïnvloed dan het had moeten doen, wat hun “vertrouwen” enorm heeft aangetast.

Lees ook:  Opvallende openbaring van Lewis Hamilton over Mercedes

De menselijke factor in technische uitdagingen

“Eigenlijk is de rol die ik kan spelen veel minder technisch en veel meer menselijk dan mensen misschien zouden denken,” legde Allison uit aan de Performance People podcast, zoals geciteerd door The Race. “Het team zit vol met zeer sterke ingenieurs en een zeer hoog technisch competentieniveau. En dus hoef ik niemand iets te leren en in de meeste gevallen zou ik dat zelfs niet kunnen, zelfs als ik dat zou willen. Dus het is niet zozeer een technische bijdrage die ik lever of die iemand die het geluk heeft om in mijn stoel te zitten levert. Het kostbaardere voor iemand in de rol van technisch directeur is of we het in onszelf kunnen vinden om op een manier te werken die alle technische vaardigheden effectief kan benutten.” Allison benadrukt het belang van samenwerking en communicatie binnen het team, vooral in tijden van tegenspoed.

Gerelateerd nieuws

FIA start onderzoek naar flexibele voorvleugels na klacht Red Bull

De FIA heeft een onderzoek aangekondigd naar de flexibiliteit van voorvleugels in...

Vooruitblik en voorspellingen voor de Belgische Grand Prix van 2024

De Belgische Grand Prix van 2024 belooft een spannend weekend te worden...

Coronel: ‘Verstappen hoeft niet bang te zijn voor gridstraf in België’

Max Verstappen zal naar verwachting een gridstraf krijgen tijdens de Grand Prix...

Esteban Ocon tekent verrassend contract bij Haas F1 voor 2025

Esteban Ocon heeft een meerjarig contract getekend bij het Haas F1 team,...

De strijd om Sergio Perez’ Red Bull F1-zitje

Sergio Perez’ positie bij Red Bull Racing staat onder grote druk. Ondanks...

Fernando Alonso’s woede tegen FIA en Aston Martin barst los

Fernando Alonso uitte zijn frustratie over de FIA en Aston Martin tijdens...

Mercedes’ geheime W15-test in Hongarije onthult nieuwe ontwikkelingen

Mercedes heeft tijdens de openingssessies van de Hongaarse Grand Prix in het...

Ferrari’s technische vernieuwingen voor Spa en Vasseur’s aangekondigde structurele hervormingen

Ferrari bevestigt een geüpdate vloer voor de Grand Prix van België op...