Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Haas schakelt als laatste F1-team over naar een raceauto met downwash
F1 teams

Haas schakelt als laatste F1-team over naar een raceauto met downwash

54

Het Haas VF-23 model wordt grondig herzien. Het F1-team uit de VS komt met een sterk gewijzigde versie van hun wagen naar Austin en omarmt als laatste het downwash-concept.

Door de technische voorschriften van 2022 hadden alle tien F1-teams hun eigen interpretaties van de regels geformuleerd. Dit zorgde voor diverse ontwerpen, vooral rond de sidepods en de vloer. Echter, diverse teams kozen dit jaar voor een auto met het downwash-effect, wat de luchtstromen efficiënt van de voorkant van de sidepod naar de achterzijde van de wagen leidt. Teams zoals Ferrari en Mercedes lieten hun unieke concepten los – zoals Ferrari’s in-wash en Mercedes’ ‘zeropod’ – om in de voetsporen van Red Bull te treden.

Dit liet Haas F1 als het enige team over zonder het downwash-concept. Maar dat staat op het punt te veranderen. Gene Haas’ team komt met een uitgebreide update voor de Amerikaanse Grand Prix in Austin. Vanaf dat raceweekend zal ook de VF-23 het downwash-principe adopteren, een beslissing die al voor de zomerstop is gemaakt omdat ze het gevoel hadden dat ze de wagen niet verder konden verbeteren.

“Dat was onze grootste uitdaging met het huidige concept: we konden geen verbetering meer zien”, aldus Haas-teamchef Guenther Steiner. “Na een jaar van ontwikkeling was de rek eruit. Je moet op een bepaald punt van richting veranderen. We konden niet blijven doorgaan terwijl anderen progressie maakten. McLaren paste het systeem aan en zag verbetering. Dus er komt een moment dat je moet switchen en de realiteit moet accepteren.”

Foto: fuji.tim

Omdat er geen vooruitgang werd geboekt met het vorige concept, koos Haas ervoor om hun 2023-budget niet te besteden aan productie-upgrades. Dit liet ruimte over om de komende wijzigingen voor Austin te financieren. Steiner voegt toe: “We wilden meer verbeteringen brengen, maar zonder succes, dus introduceerden we dit jaar geen upgrades. Het is zinloos onderdelen te maken die de wagen niet sneller maken. Dat bespaarde budget zetten we nu in voor deze grote update.”

De downwash-aanpak voor de VF-23 zal echter niet direct het gewenste effect sorteren vanwege de beperkingen van het huidige ontwerp. Maar Steiner is ervan overtuigd dat ze waardevolle inzichten voor 2024 zullen opdoen. “We twijfelden over dit jaar, maar volgend jaar zetten we vol in. We dachten: ‘Laten we nu beginnen, zodat we zoveel mogelijk kunnen leren voor volgend jaar.’ Wellicht ontdekken we iets dat we volgend jaar ook in de wagen kunnen toepassen.”

Gerelateerd nieuws

Haas gediskwalificeerd van kwalificatie in Monaco vanwege overtreding achtervleugelregels

Overtreding DRS-afstand ontdekt Na de kwalificatie ontdekte het keuringspersoneel van de FIA...

Alonso optimistisch dat Aston Martin sneller problemen oplost dan andere F1-teams

Aston Martin begon sterk aan het seizoen 2023 met zes podiumplaatsen voor...

Ferrari-rijders verdeeld over kansen bij de Monaco GP

Ferrari-rijders Charles Leclerc en Carlos Sainz hebben verschillende meningen over hoe hun...

Heeft Ferrari een motorprobleem in de kwalificatie?

Tijdens het Emilia-Romagna evenement kwam Ferrari aan met hun eerste grote upgradepakket...

Hoe McLaren’s progressie Red Bull dwingt om hun F1 upgrades te versnellen

Red Bull had voorheen het voordeel in de Formule 1, waardoor het...

Zijn de Imola F1-updates van Aston Martin echt mislukt?

In de vroege rondes van het Formule 1-seizoen 2023 was de opkomst...

McLaren onthult gedurfde Senna-geïnspireerde F1-livery voor Monaco GP

McLaren heeft een opvallende Ayrton Senna-geïnspireerde livery onthuld voor de Grand Prix...

Aston Martin F1-upgrades kunnen de auto moeilijk bestuurbaar hebben gemaakt

Probleem met upgrades tijdens de Grand Prix van Imola Aston Martin bracht...