Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Haas schakelt als laatste F1-team over naar een raceauto met downwash

Haas schakelt als laatste F1-team over naar een raceauto met downwash

192
Haas schakelt als laatste F1-team over naar een raceauto met downwash

Het Haas VF-23 model wordt grondig herzien. Het F1-team uit de VS komt met een sterk gewijzigde versie van hun wagen naar Austin en omarmt als laatste het downwash-concept.

Door de technische voorschriften van 2022 hadden alle tien F1-teams hun eigen interpretaties van de regels geformuleerd. Dit zorgde voor diverse ontwerpen, vooral rond de sidepods en de vloer. Echter, diverse teams kozen dit jaar voor een auto met het downwash-effect, wat de luchtstromen efficiënt van de voorkant van de sidepod naar de achterzijde van de wagen leidt. Teams zoals Ferrari en Mercedes lieten hun unieke concepten los – zoals Ferrari’s in-wash en Mercedes’ ‘zeropod’ – om in de voetsporen van Red Bull te treden.

Dit liet Haas F1 als het enige team over zonder het downwash-concept. Maar dat staat op het punt te veranderen. Gene Haas’ team komt met een uitgebreide update voor de Amerikaanse Grand Prix in Austin. Vanaf dat raceweekend zal ook de VF-23 het downwash-principe adopteren, een beslissing die al voor de zomerstop is gemaakt omdat ze het gevoel hadden dat ze de wagen niet verder konden verbeteren.

“Dat was onze grootste uitdaging met het huidige concept: we konden geen verbetering meer zien”, aldus Haas-teamchef Guenther Steiner. “Na een jaar van ontwikkeling was de rek eruit. Je moet op een bepaald punt van richting veranderen. We konden niet blijven doorgaan terwijl anderen progressie maakten. McLaren paste het systeem aan en zag verbetering. Dus er komt een moment dat je moet switchen en de realiteit moet accepteren.”

Foto: fuji.tim

Omdat er geen vooruitgang werd geboekt met het vorige concept, koos Haas ervoor om hun 2023-budget niet te besteden aan productie-upgrades. Dit liet ruimte over om de komende wijzigingen voor Austin te financieren. Steiner voegt toe: “We wilden meer verbeteringen brengen, maar zonder succes, dus introduceerden we dit jaar geen upgrades. Het is zinloos onderdelen te maken die de wagen niet sneller maken. Dat bespaarde budget zetten we nu in voor deze grote update.”

Lees ook:  Komatsu over uitdagingen in Jeddah: 'uniek circuit, maar extreem moeilijk af te stellen'

De downwash-aanpak voor de VF-23 zal echter niet direct het gewenste effect sorteren vanwege de beperkingen van het huidige ontwerp. Maar Steiner is ervan overtuigd dat ze waardevolle inzichten voor 2024 zullen opdoen. “We twijfelden over dit jaar, maar volgend jaar zetten we vol in. We dachten: ‘Laten we nu beginnen, zodat we zoveel mogelijk kunnen leren voor volgend jaar.’ Wellicht ontdekken we iets dat we volgend jaar ook in de wagen kunnen toepassen.”

Gerelateerd nieuws

Flavio Briatore

Briatore neemt het roer over na Oakes-exit: ‘Twee alfamannetjes? Dat gaat mis’

De directe woorden van voormalig Ferrari-ingenieur Rob Smedley snijden dwars door het...

Red Bull Ford Powertrains

Ford levert meer dan gepland: ‘we maken elke dag onderdelen voor Red Bull’

De samenwerking tussen Red Bull Powertrains en Ford voor de powerunit van...

Cadillac - General Motors

Cadillac-team schiet uit de startblokken: ‘V6-unit al in september klaar’

Cadillac F1 heeft de eerste grote stap richting deelname aan het Formule...

Helmut Marko

Marko zet vraagteken bij werkwijze Red Bull: ‘alleen onderdelen maken geen topauto’

Red Bull arriveert in Imola met updates, maar niemand in het team...