George Russell won in Montreal, vierde op het podium — maar achter de schermen werd al aan een veel grotere zet gewerkt. Aston Martin heeft zijn zinnen gezet op de Britse coureur als speerpunt van hun Formule 1-plannen voor 2026.
Dat blijkt uit betrouwbare paddockbronnen die bevestigen dat Russell hoog op het verlanglijstje staat van het team uit Silverstone.
De geruchten kwamen los na zijn overwinning in Canada, waar Russell opnieuw zijn waarde bewees in een chaotisch weekend.
Aston Martin wil met de revolutionaire reglementswijzigingen van 2026 een nieuwe richting inslaan, en dat begint bij een competitieve auto én een topcoureur. De eerste stap is al gezet met het aantrekken van legendarisch ontwerper Adrian Newey. De tweede heet George Russell.
“Ik weet dat ik volgend jaar gewoon op de grid sta. Ik voel me sterker dan ooit, ik rijd beter dan ooit.”
De Mercedes-coureur, momenteel 27 jaar, is aan het eind van het seizoen uit contract. En hoewel hij zelf zegt dat hij niet met andere teams praat, zijn de geluiden uit de paddock duidelijk: Aston Martin ruikt bloed.
Russell bevestigde na afloop van de race dat zijn contractbesprekingen met Mercedes nog lopen — maar haast lijkt er niet bij.
Loyaliteit, maar geen garantie
Russell herhaalde in de media dat hij “loyaal is aan Mercedes” en dat zijn intentie is om bij het team te blijven. Maar tegelijk benadrukte hij dat er geen haast is met een nieuw contract. De gesprekken lopen, er is een planning afgesproken, maar handtekeningen zijn er nog niet.
“We zijn het eens geworden over een tijdlijn. Maar met deze triple headers en de zomerdrukte komt het er even niet van.”
En precies daar zit het momentum voor Aston Martin. Terwijl Mercedes wacht, heeft het team van Lawrence Stroll nu de kans om hun voorstel kracht bij te zetten.
Ze willen met Newey en een vernieuwde powerunit een topauto afleveren in 2026. Het enige wat nog ontbreekt, is een coureur die daar wereldkampioen mee kan worden. Russell past perfect in dat profiel.
De timing voor Aston Martin is allesbehalve toeval. Russell is op zijn piek. Hij versloeg dit seizoen al meermaals teamgenoot Lewis Hamilton — en sinds diens vertrek naar Ferrari is hij de onbetwiste leider binnen het team. Ook Wolff gaf toe dat zijn groei opvallend is:
“Hij is gegroeid van jonge Williams-coureur tot duidelijke leider bij Mercedes. Hij neemt zijn plek in, zonder politiek, gewoon op verdienste.”
En dan is er nog de parallel met de jacht op Max Verstappen vorig jaar. Toen wilde Mercedes graag de Nederlander inlijven, een poging die strandde. Russell wees erop dat hij die gesprekken begreep — maar dat hij intussen zelf zijn plek moest verdedigen. Die druk heeft hij doorstaan.
Hoe zit het bij Aston Martin?
Fernando Alonso ligt nog tot eind 2026 vast, maar hij is inmiddels 43. Lance Stroll rijdt op jaarbasis, maar als zoon van de teameigenaar is zijn positie politiek gevoelig. Toch is het duidelijk dat Aston Martin richting de toekomst kijkt.
Ze willen titels winnen, en daar hoort een andere dynamiek bij dan de huidige line-up. De komst van Newey is hét signaal dat men zich opmaakt voor een nieuwe fase.
Daarbij hoort ook een leider op de baan. Russell wordt gezien als die figuur: jong genoeg om een tijdperk op te bouwen, ervaren genoeg om nu al te presteren. Zijn zege in Canada kwam op precies het juiste moment.
Voor nu is er nog niets getekend. Russell zegt geen gesprekken met andere teams te voeren. Maar in de Formule 1 telt niet wat coureurs zeggen — het gaat om timing, momentum en het spel achter de schermen. En daar lijkt Aston Martin momenteel volop in te investeren.
Het zou geen verrassing zijn als Russell de komende weken plots op meer lijstjes verschijnt. Niet omdat hij Mercedes verlaat uit onvrede, maar omdat hij voelt dat dit hét moment is om een stap te maken die hem richting een wereldtitel brengt. Misschien zelfs niet in zilver, maar in het groen.