Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws FIA-regels en geruchten frustreren Verstappen: ‘iedereen praat, behalve ik’

FIA-regels en geruchten frustreren Verstappen: ‘iedereen praat, behalve ik’

794
FIA-regels en geruchten frustreren Verstappen: ‘iedereen praat, behalve ik’

Max Verstappen lijkt niet uitgekeken op racen, maar wel op het spel daarbuiten. De constante geruchten over zijn toekomst en de striktere FIA-regels beginnen zichtbaar hun tol te eisen.

In zijn recente mediaoptredens klinkt vooral irritatie, geen twijfel over zijn passie voor snelheid. Max Verstappen beleefde nog niet lang geleden uitzinnige momenten na pole en winst in Suzuka en Jeddah.

Die emoties lieten zien dat hij nog steeds geniet van het racen zelf. Toch klinkt er in interviews iets anders. De toon is vlakker, de antwoorden korter. Verstappen lijkt zich te storen aan de constante stroom vragen en speculaties over zijn toekomst.

Het moment waarop de balans omsloeg lijkt samen te vallen met het slechter presterende Red Bull en de nasleep van het Horner-debacle.

Sindsdien duiken er steeds opnieuw verhalen op over mogelijke transferopties richting Mercedes of Aston Martin. Verstappen zelf doet die geruchten consequent af als ruis.

“Eerlijk gezegd, veel mensen praten erover, behalve ik,” zei Verstappen tijdens de FIA-persconferentie in Jeddah.

Hij voegde eraan toe dat hij zich puur wil focussen op zijn auto en zijn team. “Dat is het enige waar ik aan denk binnen de Formule 1 op dit moment.”

Verstappen ergert zich aan speculaties in zijn naam

Een ander terugkerend punt van frustratie is dat anderen namens hem spreken. Dat gebeurde recent nog met geruchten over een mogelijke sabbatical, iets wat volgens ingewijden uit zijn omgeving kwam, maar nooit direct uit zijn mond.

Verstappen heeft weinig begrip voor dat soort uitspraken en reageerde in zijn gebruikelijke nuchtere stijl.

“Mensen willen iets hebben om over te schrijven. Meer kan ik er niet van maken,” verklaarde hij in een Nederlandstalige sessie met de media.

Hij erkent dat elke coureur in de snelste auto wil zitten, maar ziet dat niet als reden om het team te verlaten zodra het even tegenzit.

Ze werken nog steeds aan het oplossen van onze problemen. Je kunt gaan schreeuwen, maar dat helpt ook niet,” aldus Verstappen. Zijn standpunt is helder: zolang Red Bull werkt aan verbeteringen en niet stilvalt, blijft hij zich inzetten.

Verstappen vindt ook steeds minder plezier in de plichtplegingen rondom het racen. De strengere regels van de FIA, bijvoorbeeld over wat coureurs wel of niet mogen zeggen, zorgen voor frustratie.

De nasleep van zijn ‘Swear-gate’ in Singapore vorig jaar lijkt nog steeds door te werken. Hij is voorzichtig met zijn woorden, omdat openlijk kritiek leveren bestraft wordt.

“Het probleem is dat ik mijn mening niet kan geven, want dan krijg ik misschien straf,” zei Verstappen na zijn tijdstraf in een recente race.

In gesprek met Motorsport.com legde hij het verder uit:

“Je kunt je mening niet delen omdat die blijkbaar niet gewaardeerd wordt. Het is beter dat ik niet te veel zeg. Dat bespaart me ook tijd.”

Hij ervaart dat iedereen overgevoelig is geworden en dat kritiek niet getolereerd wordt. Die combinatie maakt het moeilijker om open te communiceren en versterkt zijn neiging om zich terug te trekken uit publieke discussies.

Verstappen blijft Red Bull trouw, maar houdt afstand van geruchten

Ondanks de interne spanningen binnen Red Bull en de matige start van het seizoen, met name tijdens het weekend in Bahrein, toont Verstappen geen directe signalen dat hij zijn team de rug toe wil keren.

Helmut Marko gaf eerder toe zich zorgen te maken, maar Verstappen zelf nuanceerde dat.

“Dat betekent niet dat je meteen moet weglopen als het even tegenzit.”

Hij benadrukte dat 2026 nieuwe kansen kan bieden, maar dat je niet altijd kunt winnen. Voor nu lijkt hij bereid te blijven strijden, zolang het team zich blijft inzetten.

De upgrades die gepland staan voor Imola en Barcelona zouden daarbij moeten helpen. Volgens Marko kunnen die updates het tij keren en Red Bull op circuits waar McLaren sterk is, beter laten meekomen.

Toch is het duidelijk dat Verstappen alleen nog tijd en energie wil steken in wat hij zelf beïnvloedt: zijn prestaties op de baan.

De terugkerende quote in Verstappens interviews is veelzeggend: “Minder praten – beter voor mij.” Hij wil zich losmaken van speculaties, sociale media en overmatige regelgeving. Wat telt voor hem is rijden, niet praten over rijden.

De combinatie van publieke druk, regels en ruis maken het vak van coureur voor hem steeds minder aantrekkelijk.

Gerelateerd nieuws

Williams Alexander Albon

Sainz laaiend na raceblunder Williams: ‘ik dacht serieus aan ongehoorzaamheid’

De woorden van Carlos Sainz na de Grand Prix van Imola waren...

Oscar Piastri Mclaren

Red Bull’s vragen leiden tot FIA-actie: ‘McLaren’s bandenkoeling onder de loep’

De FIA heeft vlak voor het raceweekend in Imola stilletjes een technische...

Fia Vlag

Na jaren verlies boekt FIA eindelijk winst: ‘geen schulden meer, alleen groei’

Na vijf jaar rode cijfers heeft de FIA eindelijk weer zwarte inkt...

Liam Lawson

Red Bull verliest geduld met Lawson: ‘Lindblad staat klaar per 8 augustus’

Liam Lawson lijkt zijn laatste kans bij Red Bull Racing – of...