Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws FIA overweegt boeteherziening, maar Russell blijft kritisch: ‘symptoom van grotere problemen’

FIA overweegt boeteherziening, maar Russell blijft kritisch: ‘symptoom van grotere problemen’

796
FIA overweegt boeteherziening, maar Russell blijft kritisch: ‘symptoom van grotere problemen’
Foto: The Grid Gab

George Russell heeft fel gereageerd op de uitlatingen van FIA-president Mohammed Ben Sulayem over het mogelijke herzien van boetes voor coureurs die zich verbaal misdragen.

De Britse Mercedes-coureur maakte in Miami duidelijk dat hij weinig waarde hecht aan halve toezeggingen of posts op sociale media.

“We willen zien dat deze dingen in daden worden omgezet in plaats van alleen maar te zeggen ‘we overwegen het’. Iedereen overweegt wel eens wat. Die woorden betekenen niets totdat de verandering is doorgevoerd.”

De reactie volgde op een Instagram-bericht waarin Ben Sulayem liet weten open te staan voor ‘verbeteringen’ nadat hij wereldwijd feedback had ontvangen van coureurs over de strafmaat voor vloeken.

Russell blijft echter bij zijn punt: zolang er niets verandert in het reglement, heeft praten weinig zin.

GPDA schuift naar het politieke speelveld

Russell is binnen de Grand Prix Drivers’ Association een van de directeuren en merkt op dat de functie de laatste tijd een andere lading krijgt dan oorspronkelijk bedoeld.

De GPDA werd opgericht met als primaire doel veiligheid. De focus is intussen verschoven.

“De GPDA werd jaren geleden opgericht om over veiligheid te praten. Plotseling praat ik over onderwerpen waar ik nooit de bedoeling had mee bezig te zijn. We zitten in een periode waarin de aandacht verkeerd ligt,” zei Russell in Miami.

Dat de GPDA zich nu moet bemoeien met straffen en mediabeleid, toont volgens hem aan dat de sport de prioriteiten uit het oog verloren is.

In plaats van vooruitgang in techniek, veiligheid en competitie, ligt de nadruk nu op boetebeleid en taalgebruik van coureurs. Dat wringt, zeker voor wie Formule 1 ziet als technologisch en sportief hoogtepunt.

Lees ook:  Mercedes ziet oude zwakte opnieuw opduiken: 'bandenslijtage blijft onopgelost probleem'

Volgens Russell zou de aandacht van het bestuur uit moeten gaan naar de essentie van Formule 1: snelle auto’s, veilige circuits, slimme techniek en innovatie.

Dat zijn volgens hem de elementen waar fans op afkomen, niet op taalkundige discussies of sanctiebeleid.

“We zijn hier om de beste show te creëren voor de fans. We willen de snelste en veiligste auto’s, met de beste technologie en het slimste ontwerp. En toch hebben we het nu over boetes en scheldwoorden,” aldus Russell.

Zijn uitspraken tonen frustratie over het bestuursbeleid van de FIA en de manier waarop de sport geleid wordt.

De focus op randzaken, zoals taalgebruik na emotionele momenten, haalt volgens hem de energie weg bij waar het echt om zou moeten draaien. Coureurs willen gehoord worden, maar vooral willen ze dat de sport logisch bestuurd wordt.

Geen overleg, wel sancties: gebrek aan betrokkenheid

Russell staat niet alleen in zijn kritiek. Ook Lewis Hamilton riep eerder op tot meer betrokkenheid van coureurs bij beleidsbeslissingen van de FIA.

Hij pleitte ervoor dat de GPDA geconsulteerd wordt voordat ingrijpende regels worden opgesteld. Dat lijkt tot op heden niet of nauwelijks te gebeuren.

Dat gebrek aan overleg leidt tot afstand tussen bestuur en deelnemers. Coureurs voelen zich genegeerd wanneer hun input pas achteraf wordt gevraagd of wanneer hun opmerkingen worden gereduceerd tot ‘constructieve feedback’.

De reactie van Ben Sulayem via Instagram was in dat opzicht voor velen onvoldoende. Het werd gezien als een signaal dat het proces eerder om imago draait dan om daadwerkelijke verbetering.

Lees ook:  Red Bull niet blij met FIA-besluit over 2026-regels: 'de sport lijdt hieronder'

Voor Russell is de maat vol: eerst daden, dan pas woorden. Tot die tijd blijft het bij mooie beloftes waar niemand iets aan heeft.

Een herziening van de boetestructuur voor schelden is op zich welkom, maar de manier waarop die nu wordt aangepakt voelt volgens hem als symptoombestrijding.

De uitlatingen van Russell staan niet op zichzelf. Er heerst al langer frustratie onder de coureurs over de koers van de FIA.

Niet alleen over sancties of gebrek aan transparantie, maar ook over het gevoel dat de sport zich te veel laat leiden door imago en te weinig door inhoud.

Boetes voor taalgebruik na intensieve races, waarin emoties hoog oplopen, voelen voor veel coureurs buiten proportie.

Gerelateerd nieuws

Williams Alexander Albon

Sainz laaiend na raceblunder Williams: ‘ik dacht serieus aan ongehoorzaamheid’

De woorden van Carlos Sainz na de Grand Prix van Imola waren...

Oscar Piastri Mclaren

Red Bull’s vragen leiden tot FIA-actie: ‘McLaren’s bandenkoeling onder de loep’

De FIA heeft vlak voor het raceweekend in Imola stilletjes een technische...

Fia Vlag

Na jaren verlies boekt FIA eindelijk winst: ‘geen schulden meer, alleen groei’

Na vijf jaar rode cijfers heeft de FIA eindelijk weer zwarte inkt...

Liam Lawson

Red Bull verliest geduld met Lawson: ‘Lindblad staat klaar per 8 augustus’

Liam Lawson lijkt zijn laatste kans bij Red Bull Racing – of...