Ferrari heeft aangekondigd het upgradeprogramma voor de SF-24 Formule 1-auto te versnellen, met nieuwe updates gepland voor de Dutch Grand Prix in Zandvoort. Het team uit Maranello werkt hard aan het oplossen van aanhoudende problemen met aerodynamisch stuiteren bij hoge snelheden, een ongewenst neveneffect van de nieuwe vloer die werd geïntroduceerd tijdens de Spaanse Grand Prix.
Hoewel tijdelijke oplossingen het probleem hebben verminderd, streeft Ferrari naar een permanente oplossing na de zomerstop. Teambaas Fred Vasseur bevestigde dat het team “keihard pusht” om de prestaties te verbeteren en hoopt de updates al bij de hervatting van het kampioenschap in Zandvoort te kunnen introduceren.
Technische uitdagingen voor Ferrari
De SF-24 van Ferrari begon het seizoen 2024 sterk, met een kleinere achterstand op Red Bull vergeleken met het voorgaande jaar. De auto toonde een goede balans en correlatie met de simulator, en initiële updates leken effectief. Echter, na de Grand Prix van Monaco begon Ferrari technische problemen te ondervinden. Het team verloor de technische draad en prestaties gingen achteruit, een scenario dat het team helaas al langer achtervolgt.
Het grootste probleem voor Ferrari is het aerodynamische stuiteren dat optreedt in snelle bochten. Dit fenomeen werd verergerd door de nieuwe vloer die in Spanje werd geïntroduceerd. Hoewel tijdelijke fixes het probleem hebben verminderd, zoekt het team nog steeds naar een definitieve oplossing. Het stuiteren beperkt de prestaties van de auto, vooral in de laatste fase van races wanneer de auto lichter is en hogere bochtensnelheden mogelijk zijn.
Naast het stuiterprobleem worstelt Ferrari ook met de balans tussen topsnelheid en downforce. In België koos het team voor een lage-luchtweerstandconfiguratie om de topsnelheid te maximaliseren, wetende dat dit een zwak punt van de SF-24 is. Deze keuze maakte de auto echter kwetsbaar voor inhaalacties door concurrenten als Mercedes en McLaren.
Bandenmanagement en racestrategie
Ferrari heeft vooruitgang geboekt op het gebied van bandenmanagement, vooral tijdens kwalificatiesessies. In België bleek de keuze om een nieuwe set zachte banden te gebruiken in de laatste kwalificatiepoging succesvol voor Charles Leclerc. In de race presteerde de auto goed op harde banden tijdens de middenmoot, maar had moeite om het juiste tempo te vinden op de medium compound.
Het bandenmanagement blijft een cruciaal aspect voor Ferrari’s prestaties. De auto lijkt beter te presteren op hardere compounds, maar worstelt met de zachte en medium banden. Dit beperkt de strategische opties tijdens races en maakt het moeilijker om consistent te strijden voor overwinningen.
Vasseur benadrukte het belang van bandenmanagement:
“We moeten de juiste balans vinden tussen downforce en stuiteren, en dit zal variëren afhankelijk van het circuit en de setup.”
Upgradeprogramma en toekomstige ontwikkelingen
Ferrari’s technische team werkt intensief aan verdere updates voor de SF-24. Het doel is om deze updates te introduceren bij de hervatting van het Formule 1-kampioenschap tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort. Deze upgrades zijn gericht op het verbeteren van de algehele prestaties van de auto, met speciale aandacht voor het oplossen van het stuiterprobleem.
Vasseur bevestigde de urgentie van de upgrades:
“Het oplossen van het stuiteren is een stap in prestatie, en we pushen hard om zo snel mogelijk een oplossing te brengen.”
Het team erkent de uitdagingen bij het simuleren van het stuiterprobleem, aangezien het kan verschijnen of verdwijnen afhankelijk van factoren zoals windrichting. Dit maakt het ontwikkelingsproces complexer en vereist een zorgvuldige benadering bij het introduceren van nieuwe aerodynamische elementen.
Concurrentie en prestatieverschillen
In het huidige Formule 1-veld zijn de prestatieverschillen tussen teams kleiner geworden, wat de ontwikkelingsrace intensiveert. Ferrari moet blijven innoveren en risico’s nemen met aerodynamische upgrades om competitief te blijven. Zelfs kleine verbeteringen in prestaties kunnen een significant verschil maken in de rangorde.
Vasseur benadrukte de competitieve aard van het huidige veld:
“We hebben enkele maatstaven om te voorspellen of we in betere vorm zullen zijn of niet, maar we worden ook gedreven door de potentiële prestatiewinsten van het toevoegen van meer downforce.”
Deze situatie dwingt Ferrari om constant te balanceren op de grens van prestatie en betrouwbaarheid, waarbij ze soms moeten terugschakelen als ze te ver gaan in hun zoektocht naar snelheid.
Zandvoort als testmoment
De Dutch Grand Prix in Zandvoort zal een cruciale test zijn voor Ferrari’s upgrades. Het circuit staat bekend om zijn snelle, vloeiende bochten en hoge downforce-vereisten, precies de omstandigheden waarin de SF-24 tot nu toe worstelde met stuiteren. Als Ferrari erin slaagt om effectieve updates te introduceren, kan Zandvoort een keerpunt betekenen in hun seizoen.
Het team hoopt dat de geplande upgrades niet alleen het stuiterprobleem zullen aanpakken, maar ook de algehele prestaties van de auto zullen verbeteren. Een succesvolle implementatie in Zandvoort zou Ferrari’s positie in het kampioenschap kunnen versterken en hen dichter bij de strijd om overwinningen kunnen brengen in de resterende races van het seizoen.