De toewijding van de FIA aan hybride motoren in de Formule 1 wordt in twijfel getrokken door voormalig Mercedes-topman Paddy Lowe. Hij pleit voor een terugkeer naar volledig op brandstof draaiende motoren, maar dan met duurzame synthetische brandstoffen.
Lowe, nu werkzaam bij Zero Petroleum, beargumenteert dat deze aanpak de sport ‘schuldvrij’ kan maken zonder de noodzaak van elektrische aandrijving. Deze visie staat haaks op de huidige koers van de F1, die sinds 2014 hybride motoren gebruikt en streeft naar nog meer elektrificatie vanaf 2026.
Terugkeer naar atmosferische motoren
De Formule 1-wereld mist het kenmerkende geluid van atmosferische motoren. Sinds 2014 gebruikt de sport turbo V6 hybride motoren, die weliswaar nog steeds veel lawaai produceren, maar niet dezelfde sensatie bieden als hun voorgangers. Deze overstap was onderdeel van de F1’s streven naar milieuvriendelijkheid, met als doel om in 2030 CO2-neutraal te zijn. Vanaf 2026 zullen nieuwe motoren worden geïntroduceerd die nog meer afhankelijk zijn van elektrische kracht en volledig duurzame brandstoffen gebruiken.
Paddy Lowe, een veteraan in de F1-technologie met een indrukwekkende staat van dienst bij teams als McLaren, Mercedes en Williams, stelt echter een alternatieve benadering voor. Als oprichter van Zero Petroleum ontwikkelt hij synthetische brandstof gemaakt van lucht en water. Lowe demonstreerde de potentie van deze brandstof door klassieke F1-auto’s ermee te laten rijden, met bekende namen als Damon Hill achter het stuur.
Lowe’s visie op een ‘schuldvrije’ F1 roept vragen op over de noodzaak van elektrische aandrijving als de gebruikte brandstof volledig duurzaam is. Hij erkent dat het schuldgevoel over emissies in de F1 pas de laatste tien jaar echt een focuspunt is geworden, parallel aan de bredere maatschappelijke bewustwording.
De rol van F1 in technologische innovatie
Formule 1 heeft historisch gezien een voortrekkersrol gespeeld in technologische innovaties die later hun weg vonden naar de auto-industrie. Lowe ziet een vergelijkbare kans voor synthetische brandstoffen. Hij beschrijft de ontwikkeling van deze brandstoffen als “het tweede deel van de industriële revolutie”, waarbij de focus verschuift van het benutten van fossiele brandstoffen naar het creëren van circulaire energievormen.
Lowe stelt:
“In de komende decennia zullen we geen fossiele brandstoffen meer uit de grond halen, maar zullen we koolwaterstoffen volledig synthetisch maken voor de hele productieruimte.”
Hij benadrukt de unieke positie van F1 als platform voor technologische ontwikkeling en het rijp maken van deze technologieën voor de massamarkt. Naast benzine voor racewagens ontwikkelt Zero Petroleum ook synthetische kerosine en diesel, wat de brede toepasbaarheid van deze technologie onderstreept.
De toekomst van F1-motoren
De F1 heeft zich al gecommitteerd aan het gebruik van 100% duurzame brandstoffen vanaf 2026. Dit biedt kansen voor bedrijven als Zero Petroleum, maar roept ook vragen op over de noodzaak van elektrische aandrijving in de sport. Valtteri Bottas, coureur bij het door Zero Petroleum gesponsorde Sauber-team, deelt deze twijfels.
Bottas zegt hierover:
“Ik zou altijd 100% voor een verbrandingsmotor kiezen, vanwege het gevoel, het geluid, zelfs de geur – alle dingen waarmee ik ben opgegroeid. Met duurzame brandstoffen is er nu een oplossing om dat te blijven doen en is er geen echte reden om volledig elektrisch te gaan met deze technologie.”
Deze uitspraak weerspiegelt een sentiment dat breder leeft in de F1-gemeenschap en roept vragen op over de toekomstige richting van de sport.
Duurzaamheid versus traditie
De discussie over de toekomst van F1-motoren illustreert de spanning tussen duurzaamheidsdoelen en de traditionele aspecten van de sport die fans en coureurs waarderen. Terwijl de FIA streeft naar een groenere toekomst met hybride en elektrische technologieën, pleiten figuren als Lowe en Bottas voor een alternatieve aanpak die de essentie van F1 bewaart.
De uitdaging voor de F1 ligt in het vinden van een balans tussen milieudoelstellingen en het behoud van de elementen die de sport uniek maken. De ontwikkeling van synthetische brandstoffen biedt een potentiële middenweg, waarbij de prestaties en sensatie van verbrandingsmotoren behouden blijven, terwijl tegelijkertijd wordt voldaan aan strenge milieunormen.
Technologische uitdagingen en kansen
De ontwikkeling van synthetische brandstoffen op grote schaal brengt aanzienlijke technologische uitdagingen met zich mee. Momenteel is de productie nog niet voldoende om aan de vraag van de consumentenmarkt te voldoen. Lowe ziet echter F1 als de ideale testomgeving om deze technologie te perfectioneren en op te schalen.
De investeringen en expertise die nodig zijn voor de ontwikkeling van synthetische brandstoffen passen goed bij het innovatieve karakter van F1. Het biedt de sport de kans om opnieuw een pioniersrol te vervullen in de auto-industrie, vergelijkbaar met hoe F1 in het verleden heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van technologieën die later in productieauto’s werden toegepast.