De geruchtenmolen draait weer op volle toeren. Max Verstappen naar Mercedes, George Russell op de wip, en Kimi Antonelli die al warmdraait als toekomstige teamleider. Terwijl Toto Wolff de knoop nog moet doorhakken, groeit de onzekerheid rond Russell met de dag.
En Carlos Sainz weet als geen ander wat dat doet met een coureur. Sinds de eerste geruchten over een mogelijke overstap van Verstappen naar Mercedes, hangt de toekomst van Russell aan een zijden draadje.
Toto Wolff heeft duidelijk gemaakt dat hij pas tijdens de zomerpauze een beslissing neemt over de coureurs voor 2026. In de tussentijd moet Russell presteren onder de schaduw van speculaties.
Volgens Sainz is dat funest voor een coureur. Hij maakte het zelf mee toen Ferrari hem vorig jaar maandenlang in onzekerheid liet hangen, nog voordat het nieuws van Hamiltons komst officieel werd. Het is de mentale last die volgens hem vaak onderschat wordt, zelfs als de prestaties op de baan er (nog) niet onder lijden.
“Het is lawaai voor jou, voor je team, voor je engineers, voor je monteurs. Niemand rijdt goed met zo’n wolk boven zijn hoofd,” — aldus Carlos Sainz.
Sainz herkent de stress: “Je doet alsof het je niets doet”
Sainz werd in aanloop naar het seizoen 2024 vroegtijdig op de hoogte gebracht van Ferrari’s keuze om Hamilton aan te trekken. Wat volgde, was een maandenlange zoektocht naar een nieuwe zitje, gesprekken met meerdere teams en talloze onzekerheden.
Hoewel hij op het circuit piekte — met twee zeges — gaf hij later toe dat de mentale belasting groot was.
“Van maandag tot donderdag is er constant stress. Pas op donderdag, als je bij het circuit aankomt, kun je focussen. Maar alles daarbuiten vreet energie,”
Hij maakt zich daarom zorgen om Russell. De Brit is officieel nog in gesprek, maar de berichten zijn duidelijk: als Verstappen ja zegt, is het Russell die moet wijken. Ondanks dat hij openlijk trouw verklaart aan Mercedes, blijft zijn toekomst onzeker zolang Wolff geen besluit neemt.
Opmerkelijk is dat Russell zich tot nu toe opvallend rustig toont. Tijdens het raceweekend op Silverstone liet hij weten weinig zorgen te hebben over zijn toekomst. Volgens hem heeft hij genoeg laten zien om zijn plek te behouden. En als andere teams zich gemeld hebben? “Ik ben loyaal aan Mercedes,” zei hij resoluut.
Toch is het de stilte vóór de storm. Want als Verstappen de ontsnappingsclausule in zijn Red Bull-contract activeert, zal Mercedes alles op alles zetten om hem te halen. En dan is Russell simpelweg het zwakste schakeltje.
“Ik denk dat de kans dat ik volgend jaar niet bij Mercedes zit extreem klein is,” — aldus Russell.
Maar zekerheid heeft hij nog niet. En met Antonelli als de gedroomde Mercedes-man voor de toekomst, weet Russell dat de concurrentie niet alleen van buitenaf komt.
De Hamilton-parallellen keren terug
De situatie rond Russell doet sterk denken aan die van Sainz een jaar geleden. Ook toen ging het om een grote naam die binnenkwam (Hamilton), waardoor een sterke, loyale coureur aan de kant geschoven dreigde te worden. En net als toen wordt dat scenario niet openlijk uitgesproken, maar voelt iedereen aan dat er meer speelt dan gezegd wordt.
Sainz maakte dat proces uiteindelijk door en vond onderdak bij Williams. Maar dat kostte tijd, energie én focus — allemaal dingen die je als coureur liever op de baan inzet.
Mercedes zou dus goed moeten luisteren naar de waarschuwingen van Sainz. Want coureurs die moeten racen onder druk van onuitgesproken beslissingen, zijn zelden op hun best.
De deadline nadert. Na de Grand Prix van Hongarije wil Wolff de knoop doorhakken. Verstappen houdt de kaarten tegen de borst. En zolang dat zo blijft, blijft Russell gevangen in een wachtspel dat alleen maar zwaarder wordt.
Sainz waarschuwt niet alleen uit ervaring, maar ook uit menselijk oogpunt. Elke coureur verdient duidelijkheid, zeker in een fase waarin elk detail telt. Want in de Formule 1 win je geen titels met onzekerheid — je wint ze met vertrouwen. Tussen coureur en team. Tussen team en toekomst.