Valtteri Bottas heeft zijn zorgen geuit over de langdurige problemen die Sauber teisteren, vooral na wat hij beschouwt als de ‘zwakste’ prestatie van het team in het huidige Formule 1-seizoen tijdens de Grand Prix van Nederland. Bottas en zijn teamgenoot Zhou Guanyu eindigden op de 19e en 20e plaats, waarbij ze als enige coureurs tweemaal werden ingehaald door de uiteindelijke winnaar Lando Norris.
Dit is een verontrustende prestatie voor het team, dat dit seizoen nog geen enkel punt heeft gescoord. Hoewel Bottas hoop uitspreekt dat dit slechts een uitschieter was, erkent hij dat de problemen met de auto diepgeworteld zijn en niet snel opgelost zullen worden.
Bottas legt de nadruk op de specifieke moeilijkheden die de auto heeft met het circuit van Zandvoort, vooral door de banked corners en de gevoeligheid voor wind, wat de zwakke punten van de auto nog verder aan het licht bracht.
“Ik had niet verwacht dat de prestaties zo slecht zouden zijn,” zei Bottas. “De start was eigenlijk oké, maar na een paar ronden merkte ik dat ik moeite had om het peloton te volgen.” — Valtteri Bottas
Hoewel de hoge snelheden en bochtige aard van het circuit in Zandvoort unieke uitdagingen met zich meebrachten, benadrukt Bottas dat de problemen met de Sauber auto zich niet alleen tot dit circuit beperken.
Het team worstelde met het vinden van de juiste afstellingen, wat leidde tot een instabiele auto die gevoelig was voor elke verandering in de omstandigheden, zoals zijwind en de uitdagende bochten van het circuit.
“We hebben dit jaar niet eerder zo’n zwakke prestatie geleverd, het is niet alsof we een stap terug hebben gedaan,” aldus Bottas. “Dit circuit heeft echt de zwakheden van de auto blootgelegd.”
Specifieke uitdagingen op het circuit van Zandvoort
Het circuit van Zandvoort stelde Sauber voor unieke uitdagingen die hun prestaties verder verslechterden. De banked corners, off-cambers en sterke wind op het circuit benadrukten de instabiliteit van de Sauber auto. Bottas merkte op dat de gevoeligheid van de auto voor zijwind en andere externe factoren de prestaties ernstig beïnvloedde.
De auto bleek bijzonder moeilijk te beheersen in bochten waar de rijhoogte niet in het juiste venster lag, wat leidde tot een aanzienlijk verlies aan grip en stabiliteit.
Deze factoren werden verder verergerd door de onvoorspelbaarheid van het weer en de windrichtingen op het circuit, waardoor de coureurs moeite hadden om consistent te presteren. Zelfs verschillende bandencompounds boden geen oplossing, wat volgens Bottas aantoont dat het probleem inherent is aan het ontwerp van de auto en niet snel kan worden opgelost.
Resultaten van de Nederlandse Grand Prix
Tijdens de Nederlandse Grand Prix eindigden zowel Bottas als Zhou als laatste, op respectievelijk de 19e en 20e plaats. Ze waren de enige coureurs die tweemaal werden ingehaald door de winnaar van de race, Lando Norris.
Dit is een opvallende prestatie gezien het feit dat Sauber dit seizoen nog geen enkel punt heeft gescoord en het enige team is dat nog niet in de top 10 is geëindigd.
- Coureur: Valtteri Bottas
- Plaats: 19e
- Aantal keer gelapt: 2
- Coureur: Zhou Guanyu
- Plaats: 20e
- Aantal keer gelapt: 2
Deze resultaten onderstrepen de huidige strijd van Sauber om competitief te blijven in het middenveld. Terwijl het team in eerdere races af en toe in staat was om mee te strijden met de middenveldrivalen, was dit op Zandvoort duidelijk niet het geval.
De zwakheden van de auto, gecombineerd met de specifieke uitdagingen van het circuit, leidden tot een van de slechtste prestaties van het team in jaren.
Gevoeligheid voor weersomstandigheden
Een van de meest opvallende zwakheden die tijdens de Nederlandse Grand Prix aan het licht kwam, was de gevoeligheid van de Sauber auto voor weersomstandigheden, met name wind. Bottas benadrukte dat de auto extreem gevoelig is voor zijwinden en tegenwinden, wat vooral duidelijk werd op het circuit van Zandvoort met zijn banked corners en off-cambers.
De rijhoogte van de auto bleek niet in het juiste venster te zitten, wat resulteerde in een onstabiele rijervaring.
Dit probleem werd verergerd door de windomstandigheden op het circuit, die ervoor zorgden dat de auto moeilijk te beheersen was, vooral in de bochten. De auto reageerde te abrupt op veranderingen in de windrichting, wat leidde tot een gebrek aan vertrouwen bij de coureurs en een aanzienlijk verlies aan snelheid.
“We zijn echt gevoelig voor zijwinden en tegenwinden. Wanneer je door bankings en off-cambers gaat, wordt het nog erger omdat de rijhoogtes niet in het juiste venster zitten. Dus, de hele auto is gewoon te piekerig, te veel op de rand, het is echt geen stabiel platform.” — Valtteri Bottas
Vooruitblik op de resterende races
Na de teleurstellende resultaten in Zandvoort richt Sauber zich nu op de komende races, te beginnen met de hoge snelheden van het circuit van Monza. Hoewel Monza een heel ander soort uitdaging biedt, blijft Bottas realistisch over de mogelijkheden van het team.
Hij geeft toe dat er geen snelle oplossingen zijn voor de huidige problemen van de auto en dat deze problemen waarschijnlijk nog een rol zullen spelen in de resterende races van het seizoen.
Hoewel er enige hoop is dat de unieke uitdagingen van Zandvoort niet representatief zijn voor de prestaties van Sauber in de rest van het seizoen, blijft de realiteit dat het team zich in een moeilijke positie bevindt. Het is duidelijk dat er aanzienlijke verbeteringen nodig zijn om competitief te blijven in de Formule 1 en om uit de onderste regionen van het klassement te komen.