Aston Martin en Honda zijn al druk bezig met de voorbereidingen voor de nieuwe krachtbronreglementen van 2026. Mike Krack, de teambaas van Aston Martin, heeft een update gegeven over de samenwerking tussen de twee bedrijven. Sinds 2009 was het team uit Silverstone een klant van Mercedes, maar dat gaat veranderen met de introductie van de nieuwe regels in 2026. Aston Martin zal dan een fabrieksteam van Honda worden, wat betekent dat ze fabrieksondersteuning krijgen van de iconische fabrikant die momenteel Red Bull en AlphaTauri van motoren voorziet.
De overstap naar een fabrieksteam
Deze overstap naar een fabrieksteam is een belangrijke stap vooruit voor Aston Martin. Ze zullen meer controle hebben over belangrijke onderdelen zoals hun motor, versnellingsbak en achterwielophanging. Hoewel er geen garantie is dat de Honda-motor in 2026 net zo goed zal zijn als de motor die Red Bull dit jaar naar 21 overwinningen hielp, wordt er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat Aston Martin in een geweldige positie verkeert bij de start van de nieuwe regelgeving.
Samenwerking en communicatie
Krack heeft onthuld dat de “eerste stap” in de nieuwe relatie tussen Aston Martin en Honda al is voltooid, met het opzetten van werkgroepen. De relatie is echter al “een stap verder” gegaan, aangezien de “werkgroepen samenwerken”. Er is veel communicatie tussen Aston Martin en Honda, ondanks het feit dat het team pas in 2025 kan beginnen met het werken aan de auto voor 2026. De twee bedrijven zijn al “ervaringen aan het uitwisselen” en vormen een solide relatie.
De toekomst
De werkgroepen kijken naar verschillende gebieden, verkennen ervaringen en werken samen aan simulatiewerk. Ze houden elkaar ook op de hoogte over wat er gebeurt aan de kant van de PU-regelgeving en de chassisregelgeving. Ze onderzoeken of er zaken zijn die ze gezamenlijk moeten aansturen. Al deze activiteiten vinden momenteel plaats, wat aangeeft dat Aston Martin en Honda serieus bezig zijn met het vormgeven van hun toekomstige samenwerking.