De kritiek van Alonso op de pre-season testdagen
In de afgelopen jaren is de pre-season testperiode in de Formule 1 aanzienlijk ingekort, van twee vierdaagse testsessies, die voornamelijk in Barcelona werden gehouden, naar slechts één enkele test van drie dagen in Bahrein. Hoewel het houden van een kortere test op dezelfde locatie als de seizoensopener efficiënter en kosteneffectiever is voor de teams, voelt Fernando Alonso, coureur voor Aston Martin, dat de coureurs tekort worden gedaan door een gebrek aan oefentijd. De teams gebruiken elke dag slechts één auto, wat dankzij moderne simulatietools meestal voldoende is om zich voor te bereiden op het nieuwe seizoen. Dit betekent echter ook dat coureurs slechts anderhalve dag krijgen om zich aan te passen aan de nieuwe machines, in de hoop dat er geen vroege technische problemen zijn die inbreuk maken op het verminderde rijdplan.
De visie van Alonso op een ideale testopstelling
Alonso heeft zijn bezorgdheid geuit over de zeer beperkte testtijd in Bahrein, en benadrukt hoe oneerlijk hij het vindt dat coureurs slechts anderhalve dag hebben om zich voor te bereiden op een wereldkampioenschap. Hij benadrukt dat er geen andere sport is waarbij, ondanks alle betrokken geld en marketing die de Formule 1 promoot als zijnde dicht bij de fans, dergelijke beperkingen bestaan. Alonso stelt voor om de testdagen in Bahrein uit te breiden naar vier dagen, die dan verdeeld kunnen worden in twee dagen per coureur, of zelfs drie dagen met twee auto’s, gezien de race de volgende week in Bahrein plaatsvindt.
Andere coureurs en hun standpunten
Fernando Alonso is niet de enige coureur die oproept tot meer winterse testdagen met twee auto’s. Ook Mercedes-coureur en GPDA-directeur George Russell steunt dit idee. Russell heeft eerder aangegeven dat drie dagen niet voldoende zijn vanuit het perspectief van de coureur, aangezien dit neerkomt op slechts anderhalve dag per coureur. Hij maakt de vergelijking met tennisser Rafael Nadal, die zich onmogelijk met slechts anderhalve dag training zou kunnen voorbereiden op de French Open na 12 weken niet te hebben getennist. Russell begrijpt en erkent de redenen achter de huidige testopzet, maar denkt dat drie dagen met twee auto’s een goede middenweg zou zijn.
De Formule 1 staat bekend om zijn voortdurende evolutie en aanpassingen in regels en formaten, zowel om de sport competitiever te maken als om de kosten te beheersen. De recente veranderingen in de pre-season testformaten weerspiegelen deze dynamiek, waarbij efficiëntie en kostenbesparing voorop staan. Echter, de zorgen van coureurs zoals Fernando Alonso en George Russell benadrukken een belangrijk aspect van de sport: de noodzaak voor voldoende voorbereidingstijd voor de coureurs. Hun pleidooi voor meer testdagen, of zelfs het gebruik van twee auto’s tijdens de tests, onderstreept hun wens om optimaal voorbereid aan de start van het seizoen te verschijnen, iets wat essentieel is voor zowel de veiligheid als de competitiviteit in de Formule 1.