Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs 239 races zonder succes en dan dit: Hülkenberg flikt het in chaotische Britse regenrace

239 races zonder succes en dan dit: Hülkenberg flikt het in chaotische Britse regenrace

1.2k
239 races zonder succes en dan dit: Hülkenberg flikt het in chaotische Britse regenrace
Foto: Ponden

Terwijl Lando Norris juichend de finishlijn passeerde op zijn thuiscircuit, ging het gesprek na afloop vooral over Nico Hülkenberg en een omstreden straf voor Oscar Piastri.

De natte chaos op Silverstone leverde onverwachte helden, bittere frustratie en opvallende uitspraken op – met Hülkenberg als emotionele hoofdrolspeler en Verstappen als scherpe criticus. Na 239 Grands Prix stond hij er dan eindelijk: Nico Hülkenberg op het podium.

In een race die alles had – regen, strategische fouten, uitglijders en emotie – bleef hij koel. Zijn derde plaats kwam niet voort uit pure snelheid, maar uit slimme keuzes, kalmte onder druk en foutloos rijden in moeilijke omstandigheden.

Het Sauber-team, sinds de updates van Las Vegas vorig jaar al beter in vorm, profiteerde van perfecte timing bij de pitstops. De sleutel lag in die ene extra ronde die Hülkenberg buiten bleef, terwijl Hamilton al wisselde. Die marge bleek beslissend.

“In mijn hoofd bleef ik heel lang in ontkenning. Pas na de laatste stop dacht ik: dit kan écht,” – Nico Hülkenberg

Het hele Formule 1-veld leek hem deze bekroning te gunnen. Zelfs Verstappen, die verder een ellendige zondag kende, stond als eerste klaar om hem te feliciteren. En dat zegt veel.

Piastri bestraft na discutabele remactie

Het moment dat de wedstrijd besliste kwam in ronde 21, vlak voor de herstart. Oscar Piastri reed op kop en bepaalde het tempo. Net op dat moment gingen de lichten van de safety car uit, waarop Piastri flink afremde – volgens hem om zijn remmen op te warmen.

De stewards oordeelden anders: zijn remkracht van 52 PSI en de snelheidsterugval van 218 naar 52 km/u waren volgens artikel 55.15 van het reglement “buitensporig” en “gevaarlijk”. Ze gaven hem een tijdstraf van 10 seconden.

Lees ook:  'Hij is de baas over iedereen': concurrent vol lof over Verstappen na meesterlijke zege in Austin

Bij McLaren was de woede groot. Niet alleen voelde de straf oneerlijk, ze wezen ook naar eerdere situaties, zoals Canada, waar Verstappen en Russell een soortgelijk moment kenden – zonder straf.

“Ik wilde niet eens denken dat het kon gebeuren. Maar ineens stond die 10 seconden op het bord,” – Oscar Piastri

Max Verstappen, die direct achter Piastri reed en moest uitwijken, vond de straf veel te zwaar. Volgens hem gebeurde dit soort situaties vaker en was het verschil met Canada minimaal. Zijn boodschap na de race was duidelijk.

“Ik vind die straf voor Oscar heel extreem. Maar goed, ik maak de regels niet,” – Max Verstappen

Hij doelde op het incident in Canada waarbij George Russell ook flink afremde. Toen oordeelden de stewards dat het binnen de perken bleef. In het geval van Piastri vonden ze de remkracht en snelheid te gevaarlijk – mede omdat Verstappen daadwerkelijk moest uitwijken.

Andreas Stella, teambaas van McLaren, insinueerde zelfs dat Verstappen de situatie erger deed lijken dan die was.

“Sommige van onze rivalen zijn er goed in om dingen erger te laten lijken dan ze zijn,” – Andreas Stella

Verstappen worstelt, Red Bull raakt de weg kwijt

Verstappen kwalificeerde zich zaterdag nog op pole, maar zakte in de regen als een baksteen terug. Zijn spin in Stowe bracht hem van P2 naar P10, en pas in de slotfase, toen de baan opdroogde, wist hij zich terug te vechten naar P5. Het was opnieuw een race vol frustratie.

De Red Bull bleek onhandelbaar met de regenafstelling. Te weinig downforce, weinig grip en slechte balans: Verstappen had de handen vol aan de auto. Hij noemde het weekend “waardeloos” en gaf aan dat zelfs de Williams-coureurs sneller waren in bepaalde fases.

“Ik had gewoon geen grip, de balans was helemaal weg. Dit was mijn tempo,” – Max Verstappen

De conclusie van het team is duidelijk: het kampioenschap is weg. McLaren is simpelweg te sterk.

Lees ook:  'Hij is de baas over iedereen': concurrent vol lof over Verstappen na meesterlijke zege in Austin

Ook bij Ferrari en Mercedes was de teleurstelling groot. Leclerc noemde zijn race “een complete nachtmerrie” en nam zelf de schuld voor een verkeerde bandenkeuze. Hij reed zonder tempo en begreep zelf niet waarom.

Bij Mercedes maakten ze strategisch grote fouten. Toto Wolff noemde de bandenwissel van Antonelli “een vreselijke keuze” en erkende dat het team de kans op een podium vergooide. Hamilton bleef nog het dichtst in de buurt, maar was kortaf na afloop.

“Dit was één van de slechtste races uit mijn carrière,” – Charles Leclerc

De grote winnaars van het weekend bleven McLaren en Sauber. Beide teams toonden lef in wisselvallige omstandigheden, met slimme keuzes en sterke coureurs. Voor Piastri voelde het onrechtvaardig, voor Hülkenberg was het pure verlossing.

En wat Norris betreft? Die vierde zijn droomoverwinning. Gewoon op Silverstone. Voor eigen publiek. Met champagne van andere teams erbij.

“Silverstone en Monaco. Die wilde ik winnen. Nu heb ik ze allebei.”

Gerelateerd nieuws

Fernando Alonso Aston Martin

De verblijvenplaatsen van coureurs tijdens de GP van Brazilië in 2025

Tijdens de GP van Brazilië in 2025 logeren Formule 1-coureurs in enkele...

Martin Brundle waarschuwt Red Bull voor gevaarlijk gokje met 2026-coureurskeuze

Martin Brundle heeft Red Bull gewaarschuwd voor wat hij een “gok” noemt...

Mclaren Lando Norris

Hoe dreigende motorstraffen van Norris, Piastri en Verstappen de titelrace kunnen beïnvloeden

Terwijl het kampioenschap van 2025 zijn climax nadert, hangt er een nieuw...

Lewis Hamilton Ferrari

Robert Doornbos over waarom de samenwerking tussen Hamilton en Ferrari niet klikt

Robert Doornbos heeft scherpe kritiek geuit op Hamilton’s samenwerking met Ferrari-race-engineer Riccardo...