De eerste dag van de Grand Prix van Azerbeidzjan bracht onverwachte inzichten naar boven. Ferrari was sterk vertegenwoordigd met Charles Leclerc, maar Red Bull bewees dat ze opnieuw hun vleugels terugvinden.
De RB20 van Red Bull liet, in vergelijking met Ferrari’s SF-24, indrukwekkende snelheid en consistentie zien. De vraag of Red Bull de overwinning kan pakken, hangt echter niet alleen af van de kwalificatie, maar ook van de race-afstanden waaruit enkele verrassende gegevens zijn voortgekomen.
Ferrari had een solide optreden op de rechte stukken, vergelijkbaar met hun prestaties in Monza. Het vermogen van de powerunit gaf hen een duidelijk voordeel op de lange rechte stukken van Baku, waar snelheid essentieel is.
Red Bull, aan de andere kant, onderscheidde zich vooral in de bochten, waar het verschil in rijstijl tussen Sergio Pérez en Charles Leclerc duidelijk zichtbaar was. Leclerc nam agressiever de bochten, wat zijn snelheid ten goede kwam.
“De onderstuur in de laatste bocht was cruciaal in het verlies van tijd voor Verstappen,” zei een ingenieur van Red Bull tijdens de nabespreking.
Hoewel Pérez en Verstappen over het algemeen vergelijkbare tijden reden in sector 1 en 2, was het de laatste bocht die Verstappen de das omdeed, waardoor Pérez een halve seconde sneller kon zijn.
Ferrari en Red Bull: een gelijkwaardige strijd
Ferrari en Red Bull waren tijdens de tweede vrije training nauw aan elkaar gewaagd. Leclerc was snel, ondanks zijn eerdere crash in FP1, maar Red Bull toonde veerkracht.
Pérez presteerde consistent in de lange runs en gaf blijk van zijn liefde voor het stratencircuit van Baku. Het vermogen van Red Bull om zich aan te passen aan de omstandigheden en de details die de data blootlegden, maakten duidelijk dat zij klaar zijn voor de strijd.
Carlos Sainz leverde de beste racesimulatie, maar Pérez volgde op korte afstand. Het is deze lange afstandsprestatie die van cruciaal belang zal zijn voor de race, aangezien de teams op zoek zijn naar consistentie in het bandenbeheer en de snelheid over meerdere rondes. Terwijl Ferrari indruk maakte op de rechte stukken, toonde Red Bull dat ze in de bochten net zo sterk zijn.
Mercedes als stille verrassing
Een andere opvallende conclusie uit de vrijdagtrainingen was het optreden van Mercedes. Hoewel ze minder in de schijnwerpers stonden, leverde hun auto, de W15, solide prestaties, vooral op de harde band.
Het blijft onzeker welke brandstofbelading Mercedes gebruikte, maar de gegevens suggereren dat zij misschien een verrassende rol kunnen spelen in het weekend. Dit is met name interessant gezien hun wisselvallige prestaties eerder dit seizoen, vooral in Monza.
Coureur | Gemiddelde Snelheid (km/u) | Snelste Sectors | Long Run Consistentie |
---|---|---|---|
Charles Leclerc | 338 | Sector 1 | Hoog |
Sergio Pérez | 335 | Sector 2 | Zeer hoog |
Max Verstappen | 330 | Sector 1 & 2 | Matig |
Carlos Sainz | 336 | Sector 2 | Hoog |
De gegevens uit de tweede vrije training geven aan dat Ferrari vooral op de rechte stukken sneller was, terwijl Red Bull in de bochten zijn kracht liet zien. Mercedes blijft een dark horse met solide prestaties op de harde banden, maar er blijven veel onzekerheden over hun werkelijke potentieel voor het weekend.
McLaren en Haas: vraagtekens en kansen
McLaren was een van de tragere teams op de rechte stukken, met Lando Norris als langzaamste op de lange rechte lijn. Dit roept vragen op over hun strategie, aangezien zij hun vermogen lijken te sparen voor de kwalificatie.
Daarnaast werd Norris gehinderd door Pierre Gasly, wat resulteerde in de slechtste tijd in Sector 3. Dit is een punt van zorg voor McLaren, aangezien de race in Baku draait om snelheid en nauwkeurigheid in de laatste sectoren.
Haas, daarentegen, had een sterk weekend en streeft naar een top 10-finish. Het Amerikaanse team heeft laten zien dat hun auto competitief is in de lange runs, en Oliver Bearman heeft een kans om geschiedenis te schrijven als hij erin slaagt punten te scoren in zijn tweede race. Hun strijd met Aston Martin en VCARB zal cruciaal zijn in de race naar punten.
Verstappen en Perez: het onderlinge verschil
Het opvallendste moment van de vrijdagtraining was het verschil tussen de tijden van Max Verstappen en Sergio Pérez. Terwijl Pérez vertrouwen uitstraalde op een van zijn favoriete circuits, worstelde Verstappen met onderstuur in de laatste bocht.
Dit veroorzaakte een tijdverlies van vijf tienden, ondanks het feit dat hun tijden in de eerste twee sectoren vrijwel identiek waren. De technische analyse van de data toonde aan dat de auto van Verstappen meer stabiliteit verloor in de langzame bochten, wat resulteerde in een verlies aan snelheid voor de lange rechte stukken.
“Sergio voelde zich duidelijk comfortabeler in de auto, vooral in de laatste sector,” verklaarde een lid van het Red Bull team.
Dit onderstreept het belang van bochtenwerk in Baku, waar zelfs een klein verlies aan snelheid een aanzienlijke impact kan hebben op de eindtijd.