Ralf Schumacher heeft zorgen geuit over de duur van Lewis Hamilton’s contract bij Ferrari, dat volgens hem een risico met zich meebrengt. De zevenvoudig wereldkampioen, die vanaf 2025 voor Ferrari zal racen, zou mogelijk zijn contract niet volledig uitdienen als hij niet meer kan presteren op het hoogste niveau.
“Het gevaar is er als alles negatief verloopt. Ik denk dat wanneer Lewis beseft dat hij niet meer aan zijn eigen standaarden voldoet, hij dat zal zeggen,” – Ralf Schumacher bij Sport1.
Hamilton kondigde in februari aan dat hij een meerjarig contract heeft getekend bij Ferrari, naar verluidt een deal van twee jaar voor de F1-seizoenen 2025 en 2026. Hiermee beëindigt hij zijn lange samenwerking met Mercedes, waar hij zes van zijn zeven wereldtitels behaalde.
Zijn overstap is een nieuw hoofdstuk in een carrière waarin hij meerdere records heeft gebroken, zoals de meeste overwinningen (103) en poleposities (104).
De Britse coureur maakte in 2013 de overstap van McLaren naar Mercedes. Sindsdien hebben Mercedes-powerunits zijn volledige F1-carrière ondersteund, goed voor 356 starts.
Prestatiedaling en teamgenotenstrijd
Het F1-seizoen 2024 bleek zwaar voor Hamilton. Ondanks overwinningen in Groot-Brittannië en België werd hij vaak overschaduwd door teamgenoot George Russell. Russell kwalificeerde zich 19 keer vóór Hamilton in de 24 races, een duidelijke dominantie in de kwalificatiestrijd.
Hamilton erkende in Qatar dat hij “niet meer snel is,” wat vragen heeft opgeroepen over zijn concurrentiekracht bij Ferrari.
Deze opmerkingen, gecombineerd met zijn leeftijd – Hamilton wordt 40 in januari – hebben geleid tot kritiek op Ferrari’s beslissing om hem aan te nemen in plaats van Carlos Sainz. Sainz, die naar Williams verhuist, heeft al gesprekken gehad met Ferrari over een mogelijke terugkeer in de toekomst
Voormalig F1-teambaas Eddie Jordan heeft eveneens scherpe kritiek geuit op Ferrari’s keuze om Sainz te vervangen door Hamilton. Hij stelde dat Hamilton’s eigen twijfels over zijn snelheid reden genoeg zouden moeten zijn voor Ferrari om van de deal af te zien.
“Als ik bij Ferrari was en hoorde dat Lewis zegt dat hij niet snel genoeg meer is, zou ik zeggen: sluit het boek, zoek een uitweg. Dat is het.”
– Eddie Jordan.
Daarnaast waarschuwde Jordan dat een tegenvallende periode bij Ferrari Hamilton’s nalatenschap kan schaden. Hij benadrukte dat Hamilton beter zou kunnen stoppen op een hoogtepunt.
Technische aanpassingen aan de Ferrari voor Hamilton
De komst van Hamilton heeft Ferrari al beïnvloed in hun ontwikkeling van de F1-auto voor 2025, bekend onder de codenaam Project 677. De auto krijgt een vernieuwd pullrod-voorwielophangingssysteem, geïnspireerd door Hamilton’s rijstijl, die beter aansluit bij die van zijn nieuwe teamgenoot Charles Leclerc.
Deze ophanging verbetert de luchtstroom naar de onderzijde van de auto, wat cruciaal is onder de huidige grondeffectreglementen.
Daarnaast behoudt Ferrari de omstreden pullrod-achterwielophanging, ondanks dat veel concurrenten een pushrod-layout verkiezen. Deze keuze wordt deels gerechtvaardigd door het bandenbeheer, waar Ferrari in 2024 goede resultaten mee behaalde. Verdere aanpassingen aan de wielbasis en interne versnellingsbakmechanismen maken ook deel uit van het ontwerp.
De ontwikkeling van de nieuwe Ferrari wordt geleid door Loic Serra, voormalig engineer bij Mercedes. Serra werkte nauw samen met Hamilton tijdens hun tijd bij Mercedes en deelt zijn visie op ontwerpbeslissingen.
Zijn aanstelling benadrukt Ferrari’s strategie om ervaring van buitenaf in te brengen, vooral na het vertrek van technisch directeur Enrico Cardile.
Belangrijke wijzigingen aan de 2025 Ferrari |
---|
Nieuwe pullrod-voorwielophanging |
Behoud van pullrod-achterwielophanging |
Aanpassingen aan wielbasis en versnellingsbak |
Voorbereidingen voor het seizoen 2025
Hamilton begint zijn Ferrari-avontuur met een test in een oudere auto, zoals de F1-75 van 2022 of de SF-23 van 2023, volgens de regels voor privétests. Italiaanse media melden dat Ferrari zijn eerste dag bij het team zal documenteren, met tests gepland op het Fiorano-testcircuit.
De zorgen van Schumacher en Jordan tonen de complexiteit van Hamilton’s overstap naar Ferrari. Zijn prestaties in 2024, zijn leeftijd en de aanpassingen die Ferrari moet doorvoeren, roepen vragen op over de haalbaarheid van zijn contractduur. Met een team dat al jaren naar consistentie streeft, staat de samenwerking tussen Ferrari en Hamilton onder een vergrootglas.
“Denk altijd na over de beste exit. En dit is het moment om het geld van tafel te halen. Ga.” – Eddie Jordan.
Specifieke statistieken:
- Hamilton’s overwinningen bij Mercedes: 82
- Poleposities behaald bij Mercedes: 77
- Aantal F1-starts met Mercedes-powerunits: 356