Een nieuwe start met de W15
Terwijl Mercedes afwacht hoe ze zich zullen positioneren achter Red Bull in de pikorde, heeft teambaas Toto Wolff een positief oordeel gegeven over de testsessies. De W15 blijkt veel beter te besturen en, wat cruciaal is, komt overeen met hun data. Na twee seizoenen buiten de titelstrijd heeft Mercedes gekozen voor een verandering in het ontwerp van hun W15. Dit ontwerp heeft een meer conventionele uitstraling, maar bevat significante innovaties aan de voorvleugel, in de hoop de sleutel te vinden die hen terugbrengt naar kampioenschapscontentie. Met drie dagen van testen in Bahrein achter de rug, heeft Mercedes enkele bemoedigende bevindingen kunnen delen.
Coureurs veel tevredener met de W15
Lewis Hamilton en George Russell waren vaak gefrustreerd door de eerdere uitdagingen van Mercedes in dit tijdperk van grondeffect, de W13 en W14, die beide niet bijzonder prettig waren om te besturen en een pijnlijk smal en onvoorspelbaar operationeel venster hadden. Het lijkt er echter op dat de W15 deze trend heeft doorbroken. Aan de vooravond van de F1-seizoensopener van 2024 in Bahrein rapporteerde Wolff dat Hamilton en Russell “veel gelukkiger” zijn met de balans van de W15, terwijl deze uitdager op de baan doet wat de simulaties van Mercedes zeiden dat het zou moeten doen, wat een ander verwarrend probleem was met de auto’s van 2022/23.
Een stabiel en consistent platform
“Een nieuw seizoen brengt nieuwe kansen en het is spannend om met alle drama die het onvermijdelijk met zich meebrengt, een nieuwe campagne in te gaan,” zei Wolff. “De afgelopen twee seizoenen zijn we telkens met een achterstand aan het eerste raceweekend begonnen. Er was een inherente goedheid in de W13 en W14, maar het was vaak te moeilijk om deze te benutten. Het waren inconsistente machines. Ons belangrijkste doel voor 2024 was daarom duidelijk: een consistent en stabiel platform creëren. Een auto die reageert zoals we verwachten. Een auto die de coureurs consequent kunnen pushen. En een auto die we gedurende het jaar kunnen ontwikkelen, in de wetenschap dat we daadwerkelijke prestaties naar de baan brengen.”
Focus verschuift naar prestaties
Hoewel Ferrari de algehele snelste was tijdens de tests, zijn die drie dagen in Bahrein nooit de meest nauwkeurige leidraad voor waar de snelste uitdager zich bevindt. Wolff zegt dat de focus op de W15 nu kan verschuiven naar prestaties nu het Bahrain International Circuit het openingsrondje van het seizoen host. Een algemene consensus na de tests is dat Red Bull weer voorop loopt met hun unieke RB20, een theorie ondersteund door Wolff, die verwacht dat Mercedes ergens in het achtervolgende pak zal landen. “Onze focus tijdens de test was op het leren over de auto die we hebben,” vervolgde Wolff. “Onze aandacht kan nu uitgaan naar het afstemmen van de prestaties voor het raceweekend in Bahrein. Red Bull lijkt, zoals verwacht, aan het hoofd van het veld te staan. Het achtervolgende pak lijkt strak. We zullen snel een idee krijgen van waar we staan in dat opzicht. En de taak die voor ons ligt om het gat naar de voorkant te dichten.”