Mercedes toont vertrouwen in een sterke prestatie tijdens de komende Grands Prix van Hongarije en België. Het team heeft recent aanzienlijke vooruitgang geboekt, met twee overwinningen op rij. Voor de Hungaroring worden belangrijke updates verwacht, die de positieve ontwikkelingstrend moeten voortzetten. Teambaas Toto Wolff tempert echter de verwachtingen voor een directe overwinning, maar mikt op een podiumplaats.
De hoge temperaturen in Hongarije kunnen een uitdaging vormen voor de verbeterde Mercedes-bolide. Ferrari daarentegen richt zich al op 2025, met de ontwikkeling van het ‘677’-project in volle gang. Het team zoekt naar innovatieve oplossingen, vooral op mechanisch vlak, om een competitiever pakket te creëren voor volgend seizoen.
VCARB zet in op Hongaarse Grand Prix
De VCARB-equipe heeft haar focus volledig gericht op de aankomende Grand Prix van Hongarije. Het team werkt hard aan specifieke aanpassingen en upgrades voor de karakteristieken van het Hungaroring-circuit. De nadruk ligt op het verbeteren van de downforce in langzame en middelhoge bochten, evenals een optimale tractie voor de laatste bochten om een goede acceleratie op het rechte stuk te garanderen.
Daniel Ricciardo en Yuki Tsunoda hebben hun optimisme geuit over de prestaties van de auto en de voorbereidingen voor de race. Ricciardo’s eerdere overwinning in Hongarije kan waardevol zijn voor de teaminzichten. Teamdirecteur Alan Permane benadrukt het belang van een goede balans tussen downforce en tractie voor succes op dit circuit.
Deze gerichte aanpak voor Hongarije dient als een belangrijke benchmark voor het team. De verzamelde gegevens en prestaties tijdens dit raceweekend zullen cruciaal zijn voor de verdere ontwikkeling van de auto en het begrijpen van de sterke en zwakke punten van het huidige pakket.
Ferrari’s focus verschuift naar 2025-auto
Ferrari heeft erkend dat het huidige seizoen problematisch verloopt en richt zich nu op de ontwikkeling van de 2025-auto, codenaam ‘677’. Het team werkt aan innovatieve oplossingen, met name op het gebied van mechanische ontwikkeling. Ondanks budgetbeperkingen streeft Ferrari ernaar een veel competitievere auto te produceren voor het volgende seizoen.
De Italiaanse renstal heeft geïdentificeerd dat de huidige problemen grotendeels te wijten zijn aan het chassis en bepaalde ontwikkelingskeuzes die afwijken van de aanpak van topteams. Een van de geplande wijzigingen voor 2025 is de introductie van een push-rod voorwielophanging, vergelijkbaar met die van McLaren en Red Bull.
Voor de huidige 2024-auto staat nog een update gepland voor de Grand Prix van Singapore. Deze update richt zich op het verminderen van het ‘bouncing’-effect en het verbeteren van de aerodynamische stabiliteit. Ferrari erkent dat deze late update waarschijnlijk niet voldoende zal zijn om dit seizoen nog mee te strijden om de topposities.
Mercedes’ verwachtingen voor Hongarije en België
Mercedes kijkt met optimisme uit naar de aankomende races in Hongarije en België. Het team heeft een sterke historie op de Hungaroring, met Lewis Hamilton als recordhouder met acht overwinningen op dit circuit. De recente prestaties en geplande updates voeden het vertrouwen binnen het team.
Toto Wolff heeft bevestigd dat er belangrijke updates komen voor de Hongaarse Grand Prix. Deze updates wekken hoge verwachtingen, gezien het succes van de recente verbeteringen aan de auto. De karakteristieken van de Hungaroring lijken goed aan te sluiten bij de sterke punten van de huidige Mercedes-bolide.
De extreme hitte die wordt voorspeld voor het raceweekend in Hongarije vormt echter een potentiële uitdaging. Hoewel Mercedes vooruitgang heeft geboekt in het omgaan met verschillende temperaturen, zal deze race een cruciale test zijn voor de algehele prestaties van de auto onder zware omstandigheden.
Contrasten tussen Hongarije en België als test voor teams
De opeenvolgende Grands Prix van Hongarije en België bieden een interessante test voor alle teams, maar vooral voor Mercedes. Deze twee circuits hebben sterk contrasterende kenmerken, wat een uitdaging vormt voor de veelzijdigheid van de auto’s.
De Hungaroring staat bekend om zijn langzame en middelhoge bochten, waar een hoge downforce en goede mechanische grip cruciaal zijn. Spa-Francorchamps daarentegen is een hogesnelheidscircuit met lange rechte stukken en snelle bochten, waar aerodynamische efficiëntie en motorvermogen de boventoon voeren.
Deze twee races zullen een duidelijk beeld geven van de algehele competitiviteit van de teams, vooral van Mercedes dat beweert nu een auto te hebben die goed presteert onder verschillende omstandigheden. De prestaties op deze contrasterende circuits zullen aantonen of de recente verbeteringen van Mercedes inderdaad zo veelzijdig zijn als het team beweert.