De eerste vrije training start om 11:30 uur Nederlandse tijd, gevolgd door de tweede vrije training om 15:00 uur. Op zaterdag 14 september volgt de derde vrije training om 10:30 uur, waarna de kwalificatie om 14:00 uur begint.
Het Baku City Circuit, bekend om zijn uitdagende combinatie van nauwe bochten in de oude stad en lange rechte stukken langs de kustlijn, belooft opnieuw een spectaculair raceweekend.
Met Red Bull-coureurs Max Verstappen en Sergio Pérez als favorieten, gezien hun recente successen op dit circuit, verwachten fans en experts een intens gevecht om de pole position en uiteindelijk de overwinning op zondag 15 september om 13:00 uur.
Opvallende circuitkenmerken
Het Baku City Circuit heeft sinds zijn debuut in 2016 een bijzondere plek ingenomen in de Formule 1-kalender. Oorspronkelijk bekend als de Grand Prix van Europa, werd de race in 2017 omgedoopt tot de Grand Prix van Azerbeidzjan. Dit 6,003 kilometer lange stratencircuit, ontworpen door de gerenommeerde Hermann Tilke, biedt coureurs een unieke uitdaging.
De baan combineert technisch veeleisende secties door de smalle straten van de oude stad met razendsnelle rechte stukken langs de Kaspische Zee. Met 20 bochten in totaal vraagt het circuit om een perfecte balans tussen precisie in de krappe bochten en pure snelheid op de rechte stukken.
Historisch gezien heeft het circuit al voor veel spektakel gezorgd. In 2017 zagen we een controversieel incident tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel tijdens een safety car-periode, wat uiteindelijk leidde tot een verrassende overwinning voor Daniel Ricciardo vanaf de tiende startpositie.
De unieke lay-out van het circuit heeft ook geleid tot enkele memorabele races. Zo zagen we in 2021 Max Verstappen een bijna zekere overwinning mislopen door een klapband, terwijl zijn teamgenoot Sergio Pérez de zege wist te pakken.
Verwachtingen voor de vrije trainingen
De vrije trainingen in Bakoe zijn cruciaal voor de teams om de juiste afstelling te vinden voor hun auto’s. Het contrast tussen de snelle rechte stukken en de technische secties in de oude stad maakt het vinden van de ideale setup een ware uitdaging.
Coureurs zullen tijdens deze sessies vooral focussen op het perfectioneren van hun lijnen door de nauwe straatjes en het optimaliseren van hun remzones. Het lange rechte stuk richting start-finish, waar auto’s snelheden tot 360 km/u kunnen bereiken, vereist een lage downforce-configuratie. Tegelijkertijd moeten de auto’s voldoende grip hebben in de langzame bochten van sector 1 en 3.
Teams zullen ook aandacht besteden aan bandenslijtage, aangezien de combinatie van hoge snelheden en lage grip op sommige delen van het circuit de banden zwaar kan belasten. Het vinden van de juiste balans tussen snelheid en bandenmanagement zal een sleutelrol spelen in de racestrategie.
Favorieten en uitdagers
Op basis van recente prestaties en historische gegevens kunnen we enkele favorieten en uitdagers identificeren voor het aankomende raceweekend:
- Max Verstappen (Red Bull Racing)
- Sergio Pérez (Red Bull Racing)
- Charles Leclerc (Ferrari)
- Lewis Hamilton (Mercedes)
- Fernando Alonso (Aston Martin)
Coureur | Overwinningen in Bakoe | Beste kwalificatiepositie |
---|---|---|
Sergio Pérez | 2 (2021, 2023) | 2e |
Max Verstappen | 1 (2022) | 3e |
Lewis Hamilton | 1 (2018) | Pole position |
Charles Leclerc | 0 | Pole position (2x) |
Sergio Pérez heeft bewezen goed te presteren op stratencircuits en heeft al twee overwinningen in Bakoe op zijn naam staan. Zijn teamgenoot Max Verstappen zal echter gebrand zijn op revanche na zijn gemiste kansen in voorgaande jaren.
Charles Leclerc heeft in het verleden indruk gemaakt met zijn kwalificatiesnelheid in Bakoe, maar heeft dit nog niet kunnen omzetten in een overwinning. Het zal interessant zijn om te zien of Ferrari dit jaar de snelheid heeft om Red Bull uit te dagen.
Lewis Hamilton en Mercedes blijven altijd een factor om rekening mee te houden, ondanks hun recente worsteling met de prestaties van hun auto. Hamilton’s ervaring en Mercedes’ ontwikkelingscapaciteiten kunnen niet worden onderschat.
Technische uitdagingen en strategie
Het Baku City Circuit stelt unieke eisen aan zowel de auto’s als de coureurs. Teams moeten een delicate balans vinden tussen verschillende technische aspecten:
- Aerodynamische efficiëntie: Lage luchtweerstand voor de lange rechte stukken versus voldoende downforce voor de bochtige secties.
- Mechanische grip: Cruciaal voor de langzame bochten in de oude stad.
- Remkoeling: De zware remzones na lange periodes van hoge snelheid vereisen effectieve koeling.
- Motorvermogen: Belangrijk voor de lange rechte stukken, maar moet in balans zijn met betrouwbaarheid.
Strategisch gezien zullen teams tijdens de vrije trainingen experimenteren met verschillende afstellingen om de optimale configuratie te vinden. Ze zullen ook aandacht besteden aan:
- Bandenslijtage en -temperaturen onder verschillende omstandigheden.
- Fuel load runs om het brandstofverbruik te optimaliseren.
- Simulatie van kwalificatie- en racesituaties.
- Het vinden van de ideale DRS-activatiepunten voor inhaalmanoeuvres.