Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Clarkson kritisch na GP van Japan: ‘gebruik alleen nog circuits waar je kunt inhalen’

Clarkson kritisch na GP van Japan: ‘gebruik alleen nog circuits waar je kunt inhalen’

559
Clarkson kritisch na GP van Japan: ‘gebruik alleen nog circuits waar je kunt inhalen’

Na afloop van de Grote Prijs van Japan uitte Jeremy Clarkson felle kritiek op het gebrek aan actie.

De voormalig Top Gear-presentator plaatste een virale reactie op X waarin hij stelde dat Formule 1 zou moeten stoppen met racen op circuits waar inhalen vrijwel onmogelijk is.

Zijn boodschap raakte een snaar: binnen enkele dagen werd het bericht door meer dan 2,1 miljoen mensen bekeken.

“Ik heb een idee om F1 consequent spannender te maken. Gebruik geen circuits waar inhalen moeilijk is.” — Jeremy Clarkson

Clarkson reageerde daarmee op een race waarin het merendeel van het veld op dezelfde positie eindigde als waarop het begon. In totaal werden slechts vijftien inhaalacties geregistreerd.

Ter vergelijking: in 2024 lag dat aantal nog op 48. Elf coureurs finishten exact waar ze gestart waren, waaronder vrijwel het hele middenveld.

In de top tien was Lewis Hamilton de enige coureur die een positie wist te winnen, door Isack Hadjar in te halen. De race zelf werd gewonnen door Max Verstappen.

De Nederlander reed een foutloze wedstrijd en hield beide McLarens overtuigend achter zich. Toch zorgde zijn dominante optreden niet voor spektakel op de baan.

Suzuka liet opnieuw zien hoe lastig het is om auto’s in deze generatie te volgen in vuile lucht, zeker met het gebrek aan bandenslijtage op het vernieuwde asfalt.

Coureurs klagen over vuile lucht en gebrek aan grip

Het was niet alleen Clarkson die zijn ongenoegen uitte. Verschillende coureurs, waaronder Nico Hülkenberg, lieten zich na afloop kritisch uit over de huidige staat van het racen in de Formule 1.

“Ik zat het grootste deel van de race vast in verkeer. Het is niet leuk om continu tegen een achtervleugel aan te kijken. In deze auto’s is het zo moeilijk in vuile lucht.” — Nico Hülkenberg

Ook Max Verstappen gaf aan dat de karakteristieken van Suzuka bijdragen aan het gebrek aan actie.

“Veel snelle bochten maken het heel lastig om te volgen. De banden worden erg heet als je dichterbij komt. De auto’s produceren veel vuile lucht, het wordt ieder jaar lastiger.”

De kampioen wees ook op het gebrek aan slijtage als beperkende factor. Wanneer de rondetijden dicht bij elkaar liggen en banden nauwelijks degraderen, blijven coureurs achter elkaar hangen zonder mogelijkheden om aan te vallen.

Lees ook:  Red Bull belooft nieuwe upgrade richting Japan: 'Verstappen gelooft in ommekeer'

Toen een fan reageerde op Clarkson’s voorstel met de suggestie dat het probleem bij de auto’s ligt en niet bij de circuits, reageerde Clarkson even scherp als stellig.

“Tuurlijk. De auto’s zijn groter, accepteer dat en gebruik circuits die daarvoor geschikt zijn. De inkomsten komen uiteindelijk van de fans. Altijd.”

Met die uitspraak legt Clarkson de verantwoordelijkheid neer bij de Formule 1-organisatie. Volgens hem zouden commerciële belangen hand in hand moeten gaan met het creëren van vermakelijke races.

En als dat betekent dat iconische banen zoals Suzuka mogelijk op de schop moeten, dan moet dat bespreekbaar zijn.

Huidige auto’s zijn te groot en te zwaar

De kritiek van Clarkson komt op een moment dat de technische beperkingen van de huidige generatie auto’s steeds vaker onderwerp van discussie zijn.

Sinds de invoering van de ground effect-regels in 2022 zijn de auto’s zwaarder en langer geworden, met als gevolg dat racen in vuile lucht moeilijker is dan gehoopt. In 2026 worden grote wijzigingen verwacht die dit probleem deels moeten aanpakken.

Technische wijzigingHuidige situatiePer 2026
Breedte2.000 mm1.900 mm
Wielbasis3.600 mm3.400 mm
Minimumgewicht798 kg768 kg

De reductie in afmetingen en gewicht moet ervoor zorgen dat auto’s wendbaarder worden en dat coureurs weer dichter kunnen volgen zonder prestatieverlies.

Dat is momenteel nauwelijks mogelijk, zeker niet op circuits als Suzuka waar veel snelle bochten elkaar opvolgen.

Gerelateerd nieuws

Red Bull Max Verstappen

Verstappen ‘bonus’ duikt op in McLaren-data: ‘hier zat meer dan verwacht in’

Na twee trainingssessies in Jeddah lijkt McLaren opnieuw de maatstaf te zetten,...

Lando Norris en Zak Brown

Longrun-data in Jeddah: McLaren meer dan een halve seconde sneller dan Red Bull

Red Bull eindigde de vrijdagtrainingen in Saoedi-Arabië op papier met een keurige...

Helmut Marko Red Bull Racing

Marko adviseert Verstappen over afstelling: ‘vertrouw op je gevoel, niet op de simulator’

Helmut Marko heeft Max Verstappen opgedragen om zijn eigen inschatting te volgen...

Max Verstappen Red Bull Racing

Verstappen sust woordenwisseling met Marko: ‘we mogen best eens boos worden’

Max Verstappen heeft de verhalen over een gespannen confrontatie tussen zijn manager...