Na afloop van de Grote Prijs van Japan uitte Jeremy Clarkson felle kritiek op het gebrek aan actie.
De voormalig Top Gear-presentator plaatste een virale reactie op X waarin hij stelde dat Formule 1 zou moeten stoppen met racen op circuits waar inhalen vrijwel onmogelijk is.
Zijn boodschap raakte een snaar: binnen enkele dagen werd het bericht door meer dan 2,1 miljoen mensen bekeken.
“Ik heb een idee om F1 consequent spannender te maken. Gebruik geen circuits waar inhalen moeilijk is.” — Jeremy Clarkson
Clarkson reageerde daarmee op een race waarin het merendeel van het veld op dezelfde positie eindigde als waarop het begon. In totaal werden slechts vijftien inhaalacties geregistreerd.
Ter vergelijking: in 2024 lag dat aantal nog op 48. Elf coureurs finishten exact waar ze gestart waren, waaronder vrijwel het hele middenveld.
In de top tien was Lewis Hamilton de enige coureur die een positie wist te winnen, door Isack Hadjar in te halen. De race zelf werd gewonnen door Max Verstappen.
De Nederlander reed een foutloze wedstrijd en hield beide McLarens overtuigend achter zich. Toch zorgde zijn dominante optreden niet voor spektakel op de baan.
Suzuka liet opnieuw zien hoe lastig het is om auto’s in deze generatie te volgen in vuile lucht, zeker met het gebrek aan bandenslijtage op het vernieuwde asfalt.
Coureurs klagen over vuile lucht en gebrek aan grip
Het was niet alleen Clarkson die zijn ongenoegen uitte. Verschillende coureurs, waaronder Nico Hülkenberg, lieten zich na afloop kritisch uit over de huidige staat van het racen in de Formule 1.
“Ik zat het grootste deel van de race vast in verkeer. Het is niet leuk om continu tegen een achtervleugel aan te kijken. In deze auto’s is het zo moeilijk in vuile lucht.” — Nico Hülkenberg
Ook Max Verstappen gaf aan dat de karakteristieken van Suzuka bijdragen aan het gebrek aan actie.
“Veel snelle bochten maken het heel lastig om te volgen. De banden worden erg heet als je dichterbij komt. De auto’s produceren veel vuile lucht, het wordt ieder jaar lastiger.”
De kampioen wees ook op het gebrek aan slijtage als beperkende factor. Wanneer de rondetijden dicht bij elkaar liggen en banden nauwelijks degraderen, blijven coureurs achter elkaar hangen zonder mogelijkheden om aan te vallen.
Toen een fan reageerde op Clarkson’s voorstel met de suggestie dat het probleem bij de auto’s ligt en niet bij de circuits, reageerde Clarkson even scherp als stellig.
“Tuurlijk. De auto’s zijn groter, accepteer dat en gebruik circuits die daarvoor geschikt zijn. De inkomsten komen uiteindelijk van de fans. Altijd.”
Met die uitspraak legt Clarkson de verantwoordelijkheid neer bij de Formule 1-organisatie. Volgens hem zouden commerciële belangen hand in hand moeten gaan met het creëren van vermakelijke races.
En als dat betekent dat iconische banen zoals Suzuka mogelijk op de schop moeten, dan moet dat bespreekbaar zijn.
Huidige auto’s zijn te groot en te zwaar
De kritiek van Clarkson komt op een moment dat de technische beperkingen van de huidige generatie auto’s steeds vaker onderwerp van discussie zijn.
Sinds de invoering van de ground effect-regels in 2022 zijn de auto’s zwaarder en langer geworden, met als gevolg dat racen in vuile lucht moeilijker is dan gehoopt. In 2026 worden grote wijzigingen verwacht die dit probleem deels moeten aanpakken.
Technische wijziging | Huidige situatie | Per 2026 |
---|---|---|
Breedte | 2.000 mm | 1.900 mm |
Wielbasis | 3.600 mm | 3.400 mm |
Minimumgewicht | 798 kg | 768 kg |
De reductie in afmetingen en gewicht moet ervoor zorgen dat auto’s wendbaarder worden en dat coureurs weer dichter kunnen volgen zonder prestatieverlies.
Dat is momenteel nauwelijks mogelijk, zeker niet op circuits als Suzuka waar veel snelle bochten elkaar opvolgen.