Alpine F1 Team staat voor grote veranderingen na het aangekondigde vertrek van teambaas Bruno Famin eind augustus 2024. Famin, die sinds de Belgische Grand Prix van 2023 de leiding had, zal zich gaan richten op andere motorsportactiviteiten binnen de Renault Groep.
Deze ontwikkeling komt te midden van een reeks wijzigingen binnen het team, waaronder een technische herstructurering en de komst van Flavio Briatore als adviseur. Alpine heeft aangekondigd dat er binnenkort een nieuwe teambaas zal worden benoemd, wat een cruciale stap is in de toekomstige koers van het team.
Technische herstructurering bij Alpine
Alpine heeft in 2024 een ingrijpende technische herstructurering ondergaan. Deze veranderingen waren gericht op het verbeteren van de prestaties van het team en het aanpakken van de uitdagingen waarmee ze de afgelopen seizoenen te maken hadden. Een van de belangrijkste wijzigingen was het vertrek van technisch directeur Matt Harman en aerodynamica-directeur Dirk de Beer eerder in het jaar.
Om deze sleutelposities op te vullen, heeft Alpine enkele ervaren professionals aangetrokken. David Sanchez werd in mei aangesteld als uitvoerend technisch directeur. Sanchez brengt waardevolle ervaring mee, aangezien hij eerder in zijn carrière al voor het team had gewerkt. In juni werden Michael Broadhurst en Vin Danan toegevoegd aan het technische team, respectievelijk als hoofdaerodynacimus en hoofd voertuigprestaties.
Deze nieuwe aanstellingen weerspiegelen Alpine’s streven naar technische innovatie en verbetering. Het team hoopt dat deze frisse inzichten en expertise zullen bijdragen aan de ontwikkeling van een meer competitieve auto en betere prestaties op de baan.
Flavio Briatore’s rol als adviseur
Een opvallende toevoeging aan het Alpine-team is de komst van Flavio Briatore als uitvoerend adviseur. Briatore, een bekende figuur in de Formule 1 met een rijke geschiedenis in de sport, brengt een schat aan ervaring en kennis met zich mee. Zijn rol binnen het team is voornamelijk gericht op strategische aspecten en talentontwikkeling.
Briatore’s taken omvatten onder andere het scouten van toptalent en het bieden van inzichten in de coureursmarkt. Dit is een cruciaal aspect voor Alpine, gezien de recente veranderingen in hun coureursopstelling. Daarnaast zal Briatore de huidige structuur van het team beoordelen en adviseren over strategische kwesties binnen de sport.
De aanwezigheid van Briatore brengt niet alleen expertise, maar ook een zekere mate van prestige en netwerkmogelijkheden met zich mee. Zijn connecties en inzicht in de Formule 1-wereld kunnen waardevol zijn voor Alpine’s toekomstige besluitvorming en strategische planning.
Veranderingen in de coureursopstelling
Alpine staat ook voor veranderingen in hun coureursopstelling voor het seizoen 2025. Een significant nieuws is het aangekondigde vertrek van Esteban Ocon aan het einde van het huidige seizoen. Ocon, die sinds 2020 voor het team rijdt, zal zijn carrière elders voortzetten.
Ondanks Ocon’s vertrek heeft Alpine wel zekerheid voor de toekomst weten te creëren door Pierre Gasly vast te leggen met een meerjarige contractverlenging. Gasly, die in 2023 bij het team kwam, zal een centrale rol spelen in Alpine’s plannen voor de komende jaren.
De identiteit van Gasly’s teamgenoot voor 2025 is nog niet bekendgemaakt. Dit creëert zowel uitdagingen als kansen voor Alpine. Het team staat voor de taak om een geschikte vervanger voor Ocon te vinden die niet alleen snel is, maar ook goed kan samenwerken met Gasly en past binnen de teamdynamiek.
Alpine’s motorenstrategie
Een opmerkelijke ontwikkeling in Alpine’s toekomstplannen betreft hun motorenstrategie. Bruno Famin heeft bevestigd dat het team overweegt om te stoppen met het ontwikkelen van hun eigen krachtbronnen. In plaats daarvan kijkt Alpine naar de mogelijkheid om vanaf 2026 klantenmotoren af te nemen van een andere fabrikant.
Deze strategische verschuiving is ingegeven door verschillende factoren. Ten eerste heeft Renault, het moederbedrijf van Alpine, moeite gehad om competitieve motoren te produceren sinds de introductie van de turbo-hybride-era in 2014. De huidige motoren van Alpine staan bekend om hun gebrek aan vermogen in vergelijking met concurrenten.
Daarnaast speelt de aanstaande wijziging in de technische reglementen voor 2026 een rol. Deze veranderingen zullen leiden tot krachtbronnen met verbeterde elektrische systemen. Door over te stappen op een klantenmotor, hoopt Alpine mogelijk te profiteren van de expertise en middelen van een gevestigde motorfabrikant.
Prestaties en doelstellingen
Alpine’s recente prestaties op de baan zijn een mengeling van uitdagingen en lichtpuntjes geweest. Het team heeft te maken gehad met een moeilijke start van het seizoen 2024, waarbij ze naar de achterhoede van het veld zijn gezakt met hun nieuwe auto. Dit heeft geleid tot een heroverweging van hun technische aanpak en ontwikkelingsstrategieën.
Ondanks deze tegenslagen heeft Alpine bemoedigende tekenen getoond. Een voorbeeld hiervan is hun sterke kwalificatie voor de Belgische Grand Prix, waar ze de derde en vijfde startpositie wisten te bemachtigen. Dit resultaat suggereert dat het team, ondanks de uitdagingen, het potentieel heeft om competitief te zijn.
Alpine’s doelstellingen blijven ambitieus. Het team streeft ernaar om terug te keren naar de voorhoede van het middenveld en uiteindelijk te strijden voor podiumplaatsen en overwinningen. De recente technische en personele veranderingen zijn allemaal gericht op het realiseren van deze doelen en het verbeteren van de algehele prestaties van het team.