Alpine F1 heeft de geruchten over een mogelijke verkoop van het team krachtig ontkend, naar aanleiding van uitspraken van voormalig Formule 1-wereldkampioen Nico Rosberg. Rosberg beweerde dat hij benaderd was om het team over te nemen, maar dit is door Alpine direct weerlegd.
Een woordvoerder van het team benadrukte dat er geen plannen zijn om verdere aandelen te verkopen buiten de 24 procent die al in juni 2023 is verkocht aan de investeerdersgroep bestaande uit Otro Capital, RedBird Capital Partners en Maximum Effort Investments.
De organisatie blijft volhouden dat het team niet te koop is, ondanks aanhoudende speculaties over de toekomst van het team. Alpine heeft daarnaast aangegeven dat de investeerdersgroep voortdurend op zoek is naar nieuwe investeringsmogelijkheden binnen hun bestaande belang van 24 procent.
“Deze verklaring is onjuist en we willen verduidelijken dat het team geen extra aandelen verkoopt, naast het 24 procent belang dat al aan de investeerdersgroep is verkocht,” bevestigde een woordvoerder van Alpine.
Ontkenning van verkoopplannen door Alpine
De controverse rond Alpine F1 ontstond na uitspraken van Nico Rosberg, waarin hij suggereerde dat hij een aanbod had ontvangen om het team over te nemen. Deze uitspraken leidden tot speculaties over de toekomst van het team, dat voor 76 procent in handen is van Renault Group.
Ondanks de geruchten over mogelijke verkoopplannen heeft Alpine F1 in niet mis te verstane bewoordingen aangegeven dat het team niet te koop is.
De Renault Group, onder leiding van CEO Luca de Meo, heeft het management van het team recentelijk gewijzigd en Flavio Briatore aangesteld als speciaal adviseur. Bovendien heeft het team na de Belgische Grand Prix een nieuwe teambaas gekregen: Oli Oakes, die Bruno Famin vervangt.
Oakes staat bekend als de eigenaar van het Hitech junior team en had vorig jaar al interesse getoond om deel te nemen aan de Formule 1, hoewel zijn aanvraag niet aan de FIA-criteria voldeed.
Financiële stabiliteit van Alpine
De financiële situatie van Alpine lijkt stabiel, met een aanzienlijke toename in de winst van het team. De meest recente jaarrekening van Alpine, die het kalenderjaar 2022 beslaat, laat een winst voor belastingen zien van £32,7 miljoen, een stijging van bijna £9 miljoen ten opzichte van het voorgaande jaar.
Deze cijfers suggereren dat het team goed presteert op financieel vlak, wat in tegenspraak lijkt te zijn met de speculaties over een mogelijke verkoop.
Rosberg beweerde tijdens een uitzending op Sky Sports dat het team zeer winstgevend is en gewaardeerd wordt op bijna een miljard dollar. Dit benadrukt nogmaals de sterke financiële positie van Alpine, ondanks de voortdurende geruchten over de toekomst van het team.
Toekomstige ontwikkelingen en interne verschuivingen bij Alpine
Naast de ontkenning van verkoopplannen heeft Alpine ook veranderingen doorgevoerd in de interne structuur van het team. De aanstelling van Oli Oakes als teambaas en de promotie van Jack Doohan vanuit de Alpine Academy markeren een nieuwe fase voor het team.
Doohan is de eerste coureur uit de Alpine Academy die een racezitje krijgt sinds Romain Grosjean.
Daarnaast heeft het team de ervaren David Sanchez binnengehaald, een van de laatste beslissingen van de voormalige teambaas Bruno Famin. Deze strategische zet zou het team moeten versterken en kan bijdragen aan de prestaties van Alpine in de toekomst.
Op sportief gebied bevindt Alpine zich momenteel op de achtste plaats in het constructeurskampioenschap, met slechts 13 punten. Dit is een magere prestatie, vooral in vergelijking met teams zoals Haas, dat meer dan het dubbele aantal punten heeft verzameld.
Renault CEO Luca de Meo was afgelopen weekend aanwezig in Monza, waar de prestaties van de coureurs Pierre Gasly en Esteban Ocon tegenvielen; beiden werden uitgeschakeld in Qualifying 2 en eindigden op de 14e en 15e plaats.
Alpine bevindt zich dus in een uitdagende situatie, zowel op als naast de baan. Ondanks de ontkenning van verkoopplannen blijft de toekomst van het team het onderwerp van speculatie en discussie binnen de Formule 1-gemeenschap.