Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Alonso: Aston Martin F1 hoeft geen excuses te maken voor het “te snel” zijn in de kwalificatie

Alonso: Aston Martin F1 hoeft geen excuses te maken voor het “te snel” zijn in de kwalificatie

225
Alonso: Aston Martin F1 hoeft geen excuses te maken voor het “te snel” zijn in de kwalificatie
Foto: Race Highlights

De onverwachte snelheid van Aston Martin in de kwalificatie

Fernando Alonso en zijn team Aston Martin hebben tijdens de kwalificatie voor de Chinese Grand Prix opzien gebaard door als derde te eindigen, direct achter de dominante Red Bulls. Deze prestatie benadrukt de vooruitgang die het team heeft geboekt, ondanks dat hun AMR24 auto beter presteert in een enkele ronde dan in langere races. Alonso verwacht niet dat hij zijn positie tijdens de race kan behouden, gezien hij langzamer is dan de Ferrari’s, McLarens en waarschijnlijk ook de Mercedes. “Ik verwacht een moeilijke race”, bekent hij. Tot nu toe hebben de eerste vier races van het seizoen dit patroon getoond, en Alonso verwacht dat de vijfde race geen uitzondering zal zijn. Hij benadrukt dat ze geen excuses hoeven te maken voor hun snelheid in de kwalificatie en dat ze de uitdaging gewoon moeten aangaan.

De strijd om posities tijdens de race

Tijdens de sprint in Shanghai handhaafde Alonso zich lang op de derde plaats door aanvallen van de Ferrari’s af te slaan tot in de laatste fasen van de race. Dit zet de deur open voor een intense strijd om de positie van Red Bull als meest consistente uitdager in de komende race te behouden. Ferrari’s Carlos Sainz, die als zevende start, vlak achter zijn teamgenoot Charles Leclerc, verwacht een zware taak om vanuit een moeilijke kwalificatiepositie te herstellen. Sainz benadrukt het belang van een focus die verder reikt dan alleen Red Bull en de noodzaak om tijdens de race een beter tempo te tonen dan in de sprint, vooral omdat het inhalen van meerdere auto’s een grote uitdaging zal zijn door de slijtage van de banden bij elke inhaalactie.

Lees ook:  Slechts nieuws voor Stroll en Alonso na verklaring van Aston Martin: 'we willen Max'

De uitdagingen van bandenslijtage en inhaalmanoeuvres

Het overwinnen van drie auto’s in de race vereist niet alleen snelheid, maar ook strategisch bandenmanagement, iets waar Sainz zich terdege van bewust is. “Normaal gesproken in een race, zoals in Suzuka, moest ik twee stints verlengen om één auto in te halen. Om drie auto’s in te halen, heb je echt een goede racepace nodig, dus het zal lastig zijn”, legt Sainz uit. Hij is hoopvol over een comeback, maar erkent dat een aanzienlijk betere pace nodig is dan wat ze tijdens de sprint lieten zien.

Gerelateerd nieuws

Mohammed Ben Sulayem FIA

GP van Madrid onthult chaotisch circuitplan: ‘zelfs de garages zijn nog onbekend’

De onthulling van het Mad Ring-circuit, waar volgend jaar de Grand Prix...

lance stroll

Stroll verrast met betere seizoensstart dan Alonso: ‘toch niet zo slecht als gedacht’

Lance Stroll scoort in 2025 tot nu toe meer punten dan Fernando...

christian horner

Red Bull laat upgrades varen: ‘Verstappen voelt zich geen titelkandidaat meer’

Red Bull heeft intern besloten de focus volledig te verschuiven naar de...

Carlos Sainz jr. Ferrari

Nieuw FIA-regel kan Ferrari helpen: ‘maar afhankelijk van flex-wing ontwerp’

Ferrari beleeft een wisselvallige start van het Formule 1-seizoen 2025. De prestaties...