Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Alonso: Aston Martin F1 hoeft geen excuses te maken voor het “te snel” zijn in de kwalificatie
F1 nieuws

Alonso: Aston Martin F1 hoeft geen excuses te maken voor het “te snel” zijn in de kwalificatie

126
Alonso: Aston Martin F1 hoeft geen excuses te maken voor het “te snel” zijn in de kwalificatie
Foto: Race Highlights

De onverwachte snelheid van Aston Martin in de kwalificatie

Fernando Alonso en zijn team Aston Martin hebben tijdens de kwalificatie voor de Chinese Grand Prix opzien gebaard door als derde te eindigen, direct achter de dominante Red Bulls. Deze prestatie benadrukt de vooruitgang die het team heeft geboekt, ondanks dat hun AMR24 auto beter presteert in een enkele ronde dan in langere races. Alonso verwacht niet dat hij zijn positie tijdens de race kan behouden, gezien hij langzamer is dan de Ferrari’s, McLarens en waarschijnlijk ook de Mercedes. “Ik verwacht een moeilijke race”, bekent hij. Tot nu toe hebben de eerste vier races van het seizoen dit patroon getoond, en Alonso verwacht dat de vijfde race geen uitzondering zal zijn. Hij benadrukt dat ze geen excuses hoeven te maken voor hun snelheid in de kwalificatie en dat ze de uitdaging gewoon moeten aangaan.

De strijd om posities tijdens de race

Tijdens de sprint in Shanghai handhaafde Alonso zich lang op de derde plaats door aanvallen van de Ferrari’s af te slaan tot in de laatste fasen van de race. Dit zet de deur open voor een intense strijd om de positie van Red Bull als meest consistente uitdager in de komende race te behouden. Ferrari’s Carlos Sainz, die als zevende start, vlak achter zijn teamgenoot Charles Leclerc, verwacht een zware taak om vanuit een moeilijke kwalificatiepositie te herstellen. Sainz benadrukt het belang van een focus die verder reikt dan alleen Red Bull en de noodzaak om tijdens de race een beter tempo te tonen dan in de sprint, vooral omdat het inhalen van meerdere auto’s een grote uitdaging zal zijn door de slijtage van de banden bij elke inhaalactie.

Lees ook:  Kritiek op Stroll na slechte prestatie in Brazilië: 'is dit zijn vervanger?'

De uitdagingen van bandenslijtage en inhaalmanoeuvres

Het overwinnen van drie auto’s in de race vereist niet alleen snelheid, maar ook strategisch bandenmanagement, iets waar Sainz zich terdege van bewust is. “Normaal gesproken in een race, zoals in Suzuka, moest ik twee stints verlengen om één auto in te halen. Om drie auto’s in te halen, heb je echt een goede racepace nodig, dus het zal lastig zijn”, legt Sainz uit. Hij is hoopvol over een comeback, maar erkent dat een aanzienlijk betere pace nodig is dan wat ze tijdens de sprint lieten zien.

Gerelateerd nieuws

Toto Wolff biedt excuses aan aan Lewis Hamilton na ‘idiote’ fout

Lewis Hamilton beleefde een teleurstellende laatste kwalificatie voor Mercedes. Na twaalf jaar...

Horner reageert op Wolff’s ’terrier’-opmerking met opvallende uitspraken

Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, heeft stevig uitgehaald naar zijn...

Brundle over Verstappen: ‘hij zet coureurs en teams op scherp’

Martin Brundle heeft zijn visie gegeven op de spanningen tussen Max Verstappen...

Leclerc over komst Hamilton naar Ferrari: ‘Het wordt gekkenwerk’

Charles Leclerc beschrijft de aankomende samenwerking met Lewis Hamilton bij Ferrari als...

De stille overname van Alpine en de toekomstige rol van Renault

Renault lijkt de Formule 1 langzaam maar zeker te verlaten, niet langer...

Chinese GP blijft op de F1-kalender tot 2030 na nieuwe overeenkomst

De Chinese Grand Prix zal tot 2030 deel uitmaken van de Formule...

George Russell’s duidelijke boodschap aan Toto Wolff over Verstappen

George Russell en Max Verstappen hebben ooit de mogelijkheid besproken om samen...

Weersvoorspelling Abu Dhabi GP 2024: hitte en zandstormen verwacht

De weersverwachting voor de Grand Prix van Abu Dhabi 2024 voorspelt extreme...