Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Wolff: Mercedes F1 verspeelde kans op poleposition in Brazilië door niet “flexibel” genoeg te zijn

Wolff: Mercedes F1 verspeelde kans op poleposition in Brazilië door niet “flexibel” genoeg te zijn

180
Wolff: Mercedes F1 verspeelde kans op poleposition in Brazilië door niet “flexibel” genoeg te zijn

Sprint naar de startgrid: Interlagos Q3 kwalificatie

De kwalificatie voor de Formule 1 Grand Prix op het Interlagos circuit werd een race tegen de klok toen een storm de lucht begon te betrekken tijdens het Q3-segment. Alle teams waren zich er terdege van bewust dat het cruciaal was om vroegtijdig de baan op te gaan, voordat de regen het asfalt zou raken en de kans op een goede startpositie zou doen verdampen.

Analyse van Mercedes’ strategie

Ondanks dat Lewis Hamilton en George Russell als derde en vierde in de wachtrij aan het einde van de pitlane stonden voor de start van Q3, achter de twee Aston Martins, slaagden ze er niet in om hun banden snel genoeg op de juiste temperatuur te krijgen. Terwijl het Aston Martin-duo Fernando Alonso en Lance Stroll erin slaagden hun banden op te warmen op hun out-lap, namen Hamilton en Russell een voorzichtigere aanpak.

Verstappen zet de toon

Russell werd zelfs ingehaald door Max Verstappen, de uiteindelijke pole-sitter, toen hij de pits uitreed. De wereldkampioen wist dat hij in de out-lap moest aanvallen. Terwijl Hamilton en Russell uiteindelijk vijfde en zesde werden op de grid, gaf Mercedes-teambaas Toto Wolff toe dat het team adaptiever had moeten zijn gezien de snel veranderende omstandigheden.

Het belang van bandentemperatuur

Andrew Shovlin, Mercedes’ trackside engineering director, beaamde dat het team de juiste keuze had gemaakt om vroeg in de rij te gaan staan in de pitlane, maar dat ze niet goed hadden ingeschat wat het effect van de bandentemperatuur zou zijn. Het verlies aan bandentemperatuur terwijl men wachtte op het groene licht was een aanzienlijke factor in het gebrek aan grip bij het starten van de ronde, wat nog verergerd werd door het begin van de regenval.

Lees ook:  Russell maakt opvallende vergelijking met Hamilton: 'ik zou toen al twee keer kampioen zijn geweest'

Hamilton’s perspectief

Lewis Hamilton zelf voelde dat het gat naar de voorhoede – hij eindigde op 0,742s achter Verstappen – niet echt representatief was voor hoe de werkelijke snelheid van Mercedes zich verhoudt tot die van Red Bull. Hij hoopt op een betere racedag en gelooft dat de auto tekenen van degelijke prestaties toont, ondanks dat ze over het algemeen een paar tienden achter de top zitten.

Gerelateerd nieuws

Aston Martin Adrian Newey

Newey geeft AMR25 stiekem vorm: ‘alleen tijdens de lunchpauze hebben we contact’

De legendarische ontwerper Adrian Newey mag dan officieel bezig zijn met de...

Red Bull Monaco

Verstappen erkent fout in set-up: ‘daardoor kon ik de bochten niet meer aanvallen’

Na een hoopvolle eerste training waarin Verstappen tweede werd achter Charles Leclerc,...

Damon Hill

Hill eist FIA-ingrijpen na Verstappen-uitbarsting: ‘té gevaarlijk voor kwalificatie’

Tijdens de vrije training in Monaco liep de spanning hoog op –...

Monaco Grand Prix

Monaco levert drama voor Bearman op: FIA deelt zeldzame 10-plaats penalty uit

De 20-jarige Oliver Bearman kreeg een mokerslag van de FIA op vrijdag...