Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Wolff: Mercedes F1 verspeelde kans op poleposition in Brazilië door niet “flexibel” genoeg te zijn
F1 nieuws

Wolff: Mercedes F1 verspeelde kans op poleposition in Brazilië door niet “flexibel” genoeg te zijn

73
Mercedes Formule 1

Sprint naar de startgrid: Interlagos Q3 kwalificatie

De kwalificatie voor de Formule 1 Grand Prix op het Interlagos circuit werd een race tegen de klok toen een storm de lucht begon te betrekken tijdens het Q3-segment. Alle teams waren zich er terdege van bewust dat het cruciaal was om vroegtijdig de baan op te gaan, voordat de regen het asfalt zou raken en de kans op een goede startpositie zou doen verdampen.

Analyse van Mercedes’ strategie

Ondanks dat Lewis Hamilton en George Russell als derde en vierde in de wachtrij aan het einde van de pitlane stonden voor de start van Q3, achter de twee Aston Martins, slaagden ze er niet in om hun banden snel genoeg op de juiste temperatuur te krijgen. Terwijl het Aston Martin-duo Fernando Alonso en Lance Stroll erin slaagden hun banden op te warmen op hun out-lap, namen Hamilton en Russell een voorzichtigere aanpak.

Verstappen zet de toon

Russell werd zelfs ingehaald door Max Verstappen, de uiteindelijke pole-sitter, toen hij de pits uitreed. De wereldkampioen wist dat hij in de out-lap moest aanvallen. Terwijl Hamilton en Russell uiteindelijk vijfde en zesde werden op de grid, gaf Mercedes-teambaas Toto Wolff toe dat het team adaptiever had moeten zijn gezien de snel veranderende omstandigheden.

Het belang van bandentemperatuur

Andrew Shovlin, Mercedes’ trackside engineering director, beaamde dat het team de juiste keuze had gemaakt om vroeg in de rij te gaan staan in de pitlane, maar dat ze niet goed hadden ingeschat wat het effect van de bandentemperatuur zou zijn. Het verlies aan bandentemperatuur terwijl men wachtte op het groene licht was een aanzienlijke factor in het gebrek aan grip bij het starten van de ronde, wat nog verergerd werd door het begin van de regenval.

Lees ook:  Mercedes' motor voor 2026 mogelijk niet zo sterk als gedacht

Hamilton’s perspectief

Lewis Hamilton zelf voelde dat het gat naar de voorhoede – hij eindigde op 0,742s achter Verstappen – niet echt representatief was voor hoe de werkelijke snelheid van Mercedes zich verhoudt tot die van Red Bull. Hij hoopt op een betere racedag en gelooft dat de auto tekenen van degelijke prestaties toont, ondanks dat ze over het algemeen een paar tienden achter de top zitten.

Gerelateerd nieuws

FIA start onderzoek naar flexibele voorvleugels na klacht Red Bull

De FIA heeft een onderzoek aangekondigd naar de flexibiliteit van voorvleugels in...

Vooruitblik en voorspellingen voor de Belgische Grand Prix van 2024

De Belgische Grand Prix van 2024 belooft een spannend weekend te worden...

Coronel: ‘Verstappen hoeft niet bang te zijn voor gridstraf in België’

Max Verstappen zal naar verwachting een gridstraf krijgen tijdens de Grand Prix...

Esteban Ocon tekent verrassend contract bij Haas F1 voor 2025

Esteban Ocon heeft een meerjarig contract getekend bij het Haas F1 team,...

De strijd om Sergio Perez’ Red Bull F1-zitje

Sergio Perez’ positie bij Red Bull Racing staat onder grote druk. Ondanks...

Fernando Alonso’s woede tegen FIA en Aston Martin barst los

Fernando Alonso uitte zijn frustratie over de FIA en Aston Martin tijdens...

Mercedes’ geheime W15-test in Hongarije onthult nieuwe ontwikkelingen

Mercedes heeft tijdens de openingssessies van de Hongaarse Grand Prix in het...

Ferrari’s technische vernieuwingen voor Spa en Vasseur’s aangekondigde structurele hervormingen

Ferrari bevestigt een geüpdate vloer voor de Grand Prix van België op...