Max Verstappen heeft een duidelijke waarschuwing gegeven aan zijn team Red Bull Racing tijdens het Grand Prix-weekend in Hongarije. De Nederlander uitte zijn frustratie over de prestaties van de geüpgradede RB20, die hij bestempelde als “niet goed genoeg, te gevoelig en echt te langzaam”. Deze scherpe kritiek kwam tijdens een weekend waarin Verstappen er niet in slaagde om mee te strijden voor de overwinning en verwikkeld raakte in verhitte radiocommunicatie met zijn eigen team. De situatie is des te opmerkelijker omdat Red Bull juist zijn grootste upgrade van het seizoen had geïntroduceerd voor deze race.
Verstappen waarschuwde in een interview met Nederlandse media dat niet iedereen binnen het team op dezelfde golflengte zit wat betreft de huidige situatie van Red Bull. Hij stelde dat sommige mensen “een beetje wakker moeten worden”. Deze uitspraken lijken misschien overdreven voor een coureur die het wereldkampioenschap met 76 punten leidt en rijdt voor een team dat nog steeds 51 punten voorsprong heeft in het constructeurskampioenschap. Teambaas Christian Horner herkent zich niet in deze karakterisering en beweert dat iedereen bij Red Bull volledig gefocust is op het verbeteren van de prestaties van de auto.
De beperkingen van de RB20
De frustratie van Verstappen is niet ongegrond. Hij uit al geruime tijd kritiek op de beperkingen van de auto, met name de extreem stijve rijstijl. Dit was aanvankelijk geen probleem toen Red Bull een groot prestatievoorsprong had, maar nu de concurrentie dichterbij komt, wordt elke fractie van snelheid cruciaal. De RB20 opereert vaak in een zeer smal prestatievenster, wat vooral problematisch is op hobbelige circuits of banen met veel gebruik van kerbstones, zoals de Hungaroring.
Ondanks Verstappens uitzonderlijke prestaties en de uitstekende uitvoering van het Red Bull-team, heeft het team nu drie races op rij geen overwinning behaald. De Nederlander waarschuwt dat het een lang seizoen kan worden gezien de huidige trend. Hij heeft ook zijn zorgen geuit aan het team dat zijn voorsprong in het rijderskampioenschap misschien niet zo onaantastbaar is als het lijkt, gezien er nog 11 races te gaan zijn.
De upgrade van Red Bull, gecentreerd rond een grote verandering aan de motorkap, blijkt niet het gewenste effect te hebben. Verstappen stelt dat de upgrades “nog steeds niet goed genoeg” zijn om de vroege seizoensbalans in de Formule 1 te herstellen. Hij voelt zich gefrustreerd dat de upgrades niet de gehoopte stap voorwaarts hebben gebracht.
De opkomst van McLaren
Terwijl Red Bull worstelt, ziet het team zich geconfronteerd met een steeds sterkere McLaren. Voor het eerst dit seizoen was de McLaren MCL38 onbetwistbaar de sterkste auto, zowel in de kwalificatie als in de race. Verstappen gaf toe dat hij op momenten harder pusht dan tijdens zijn dominante seizoen 2023, maar dat de rondetijden simpelweg niet komen.
In de kwalificatie illustreerde dit probleem zich duidelijk. Zelfs met het voordeel van twee verse sets zachte banden, klokte Verstappen een halve tiende langzamer dan Norris. Gezien het feit dat Norris zijn poletijd zette in de eerste run, toen de baancondities iets slechter waren, had het gat potentieel nog groter kunnen zijn.
Verstappens frustratie tijdens de race
Verstappens frustratie bereikte een hoogtepunt tijdens de race. Hij klaagde herhaaldelijk over Red Bulls strategie die zijn kansen zou ondermijnen. Zijn race-engineer Gianpiero Lambiasi weigerde op een gegeven moment Verstappens klachten over Lewis Hamiltons verdedigende rijstijl door te geven aan de stewards, wat hij “kinderachtig” noemde.
Verstappen reageerde fel toen journalisten hem vroegen naar de aard van zijn radioboodschappen met zijn engineer. Hij was het oneens met suggesties dat dit buiten het gewone viel. Nog scherper reageerde hij op opmerkingen dat hij overgefrustreerd zou zijn en disrespect zou tonen aan Red Bull in de manier waarop hij zijn frustratie uitte, waarbij hij zei dat ze allemaal konden “oprotten”.
Red Bulls uitdagingen
Ondanks de significante veranderingen die bij de Hungaroring werden geïntroduceerd, blijft de Red Bull-auto lastig om prestaties en resultaten uit te halen. Red Bull leek verrast door hoe moeilijk het voor Verstappen was om de indrukwekkende rechte lijn-efficiëntie van de auto te benutten om Hamilton’s Mercedes in te halen.
De nieuwe bodywork-specificatie van Red Bull vertegenwoordigt de meest drastische upgrade die een team dit seizoen heeft geïntroduceerd wat betreft de impact op de zichtbare vorm van de auto. Het team is van plan om tussen bodywork-ontwerpen te wisselen, afhankelijk van de aard van elk resterend circuit op de kalender van 2024. Dit is een gewaagde strategie die een groot verschil maakt in de aerodynamische kaart van de auto.