Sinds het overlijden van Dietrich Mateschitz aan het eind van 2022 is er veel veranderd achter de schermen bij Red Bull Racing. Ondanks dat Max Verstappen net voor de tweede keer wereldkampioen was geworden en Red Bull Racing hun eerste constructeurstitel pakte, zorgde de verschuivingen voor turbulentie binnen het team.
Mateschitz, de drijvende kracht achter Red Bull’s Formule 1-teams, had jarenlang de sportieve beslissingen in handen, maar na zijn dood kwam die macht in handen van de Thaise tak van het bedrijf, geleid door Chalerm Yoovidhya. Deze verandering bracht spanningen met zich mee, vooral tussen Christian Horner en Helmut Marko.
De dood van Dietrich Mateschitz
Mateschitz’s overlijden veranderde de machtsverhoudingen binnen Red Bull aanzienlijk. Terwijl Mateschitz in leven was, had hij de speciale bevoegdheid om alle sportieve beslissingen te nemen, ondanks dat Chalerm Yoovidhya de meerderheidsaandeelhouder was.
Na het overlijden van Mateschitz verviel dit recht en kreeg de Thaise tak de controle over de sportieve beslissingen. Dit leidde tot spanningen, aangezien Yoovidhya en Christian Horner goed met elkaar kunnen opschieten, waardoor Horner steeds meer controle lijkt te krijgen. Echter, Helmut Marko, die al jaren een centrale rol speelt binnen het team, ziet zijn invloed hierdoor afnemen.
In 2023 kwam voor het eerst naar buiten dat er achter de schermen van Red Bull Racing spanningen waren. Horner probeerde toen om Marko uit het team te krijgen, maar dit werd verhinderd door Max Verstappen, die de Oostenrijker verdedigde. Het was duidelijk: als je Marko aanpakt, krijg je ook met Verstappen te maken.
In 2024 herhaalde Horner zijn poging om Marko te schorsen, maar wederom sprong Verstappen in de bres voor Marko, ditmaal zelfs publiekelijk. Verstappen maakte duidelijk dat als Marko vertrekt, hij ook Red Bull Racing zal verlaten.
De band tussen Verstappen en Marko
De sterke band tussen Verstappen en Marko is ontstaan toen Marko Max in 2015 een kans gaf in de Formule 1 en hem later promoveerde naar Red Bull Racing. Toen het in 2018 minder ging met Verstappen, bleef Marko hem steunen. Max beschouwt Marko niet voor niets als zijn F1-vader. Ondanks de spanningen blijft Marko aanwezig bij elke Grand Prix en heeft hij nog steeds de controle over het juniorenteam. Zijn openheid naar de pers zorgt ervoor dat hij regelmatig zijn mening kan geven.
Recentelijk heeft Marko zich kritisch uitgelaten over Daniel Ricciardo, die door Horner terug naar Red Bull is gehaald ten koste van talent Liam Lawson. Deze kritieken illustreren de voortdurende machtsstrijd binnen het team en de complexiteit van de relaties tussen de hoofdrolspelers.
Jos Verstappen en Horner botsen
Naast de spanningen met Marko, heeft Horner ook een conflict met Jos Verstappen, de vader van Max. Sinds Horner werd onderzocht voor vermeend grensoverschrijdend gedrag, heeft Jos publiekelijk kritiek op hem geuit en vond dat Horner moest aftreden. Hoewel er sinds de Grand Prix van Saudi-Arabië een soort wapenstilstand leek te zijn, barstte de bom opnieuw tijdens de Oostenrijkse Grand Prix. Jos Verstappen beschuldigde Horner ervan hem te hebben tegengewerkt bij de Legends Parade op de Red Bull Ring, waar Jos zou deelnemen in een Red Bull Racing-auto.
Horner ontkende problemen te hebben met Jos en reageerde furieus op de beschuldigingen. Hij nam ook de gelegenheid om een steek uit te delen aan Mercedes, dat publiekelijk hoopt te profiteren van de onrust bij Red Bull Racing. Mercedes zou Max Verstappen graag naar hun team halen, maar Horner ziet dat niet zitten. Hij grapte zelfs: “Ik denk dat Jos beschikbaar is.”
De relatie tussen Horner en de Verstappens is gespannen en lijkt gedoemd te mislukken. Max Verstappen heeft aangegeven bij Red Bull te blijven tot 2025, maar wat daarna gebeurt is onzeker, ondanks zijn contract dat tot 2028 loopt. De voortdurende machtsstrijd binnen Red Bull Racing blijft een bron van spanningen en onrust, met grote gevolgen voor de toekomst van het team en zijn sterren.