Na vijf jaar rode cijfers heeft de FIA eindelijk weer zwarte inkt op de balans staan. De internationale autosportfederatie maakte bekend dat het over het afgelopen boekjaar een operationele winst van €4,7 miljoen heeft gerealiseerd, op een totale omzet van €182 miljoen.
Daarmee boekte de organisatie een van haar sterkste financiële prestaties van het afgelopen decennium. Een opvallende ommekeer, zeker gezien de verliezen uit het recente verleden.
“Vandaag ben ik ongelooflijk trots te laten zien dat we deze missie hebben volbracht.”
De FIA stond er financieel jarenlang niet best voor. In 2021, het laatste volledige jaar onder Jean Todt, werd nog een verlies van €24 miljoen geboekt. Maar met de aanstelling van Mohammed Ben Sulayem als president is de koers omgegooid.
Onder zijn leiding groeide het operationele inkomen het afgelopen jaar met 17 procent – goed voor een stijging van €26,7 miljoen ten opzichte van het vorige jaar.
De cijfers spreken boekdelen. Voor het eerst in jaren is de FIA bovendien schuldenvrij, iets wat niet vanzelfsprekend is na een periode van langdurig financieel verval.
“Het verbeteren van het bestuur, de transparantie en de financiële gezondheid van de FIA was een centraal onderdeel van mijn verkiezingsprogramma. En ik blijf samenwerken met al onze interne en externe partners om positieve verandering te realiseren.”
Investeren in de toekomst
De FIA gaf aan dat het overschot niet op de plank blijft liggen. Integendeel: het geld zal worden herverdeeld over verschillende projecten binnen de autosport.
Dat betekent niet alleen herinvesteringen in kampioenschappen zoals de Formule 1, maar ook in verkeersveiligheid en grassroots motorsport – het fundament van de autosportpiramide.
Het is een duidelijke boodschap: winst is geen doel op zich, maar een middel om verder te bouwen aan een stabiele en inclusieve toekomst voor de sport.
De volledige jaarrekening wordt in mei gepubliceerd in het officiële Activity Report van de FIA, en besproken tijdens de Algemene Vergadering in juni.
De jarenlange verliezen onder de vorige FIA-leiding kwamen voort uit verschillende factoren: hoge operationele kosten, beperkte inkomsten uit evenementen in coronatijd en een gebrek aan nieuwe commerciële impulsen.
In die periode liep het vertrouwen in de financiële slagkracht van de organisatie flinke deuken op. Maar met het aantreden van Ben Sulayem en de benoeming van nieuwe financiële adviseurs werd een ander pad ingeslagen.
Boekjaar | Omzet | Operationeel resultaat |
---|---|---|
2020-2021 | €140 miljoen | -€24 miljoen |
2023-2024 | €155 miljoen | onbekend |
2024-2025 | €182 miljoen | +€4,7 miljoen |
Onder meer door een strakkere begrotingscontrole, nieuwe sponsorstructuren en een beter contractbeheer konden de inkomsten structureel stijgen. Het resultaat is nu zichtbaar: een financiële ommekeer van formaat.
De boodschap is duidelijk: stabiliteit is terug
Voor een organisatie als de FIA is financiële gezondheid meer dan alleen cijfers. Het bepaalt de slagkracht richting overheden, teams, promotors en sponsors.
Met deze ommekeer heeft de FIA niet alleen haar geloofwaardigheid hersteld, maar ook haar onafhankelijkheid versterkt.
“We hebben het fundament gelegd om onze leden, onze mensen en onze sport op een duurzame manier te ondersteunen,” zei Ben Sulayem.
Met deze woorden zet de FIA-president de toon voor de komende jaren. Want hoewel het nu feest is vanwege de cijfers, blijft de uitdaging om die lijn vast te houden.
De FIA heeft zichzelf opnieuw op de kaart gezet. Waar het ooit een worstelende bureaucratische mastodont leek, laat het nu zien dat het kan vernieuwen, saneren én groeien.
Het herstel van het financieel evenwicht wordt niet alleen gezien als intern succes, maar ook als een teken aan de buitenwereld dat autosportprofessionals en fans weer mogen geloven in een stabiele toekomst.
De cijfers zijn binnen. De rust is terug. En de boodschap is helder: de FIA is weer in control – financieel én bestuurlijk.