Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Mercedes dominant tijdens trainingen Dutch GP: ‘Russell en Hamilton in topvorm’
F1 nieuws

Mercedes dominant tijdens trainingen Dutch GP: ‘Russell en Hamilton in topvorm’

133
Mercedes dominant tijdens trainingen Dutch GP: ‘Russell en Hamilton in topvorm’
Foto: F1Unchained

De vrijdagtraining van de Dutch GP 2024 in Zandvoort bracht ons nieuwe inzichten in de prestaties van de topteams en de concurrentiestrijd tussen de auto’s op het circuit. George Russell van Mercedes zette de snelste tijd van de dag neer, gevolgd door sterke optredens van McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris.

Wat vooral opviel, was de snelheid waarmee de omstandigheden op het circuit veranderden en hoe verschillende teams daarop inspeelden.

Tijdens de eerste vrije training (FP1) begonnen de auto’s op volledig natte banden, waarbij de coureurs duidelijk moeite hadden om grip te vinden. De regen maakte plaats voor betere omstandigheden, waardoor er in de loop van de sessie ook op intermediates en uiteindelijk op zachte banden gereden kon worden.

De tweede vrije training (FP2) vond plaats onder volledig droge omstandigheden, wat een aanzienlijke verbetering in de rondetijden opleverde. Een vergelijking tussen de snelste rondes in FP1 en FP2 toonde aan dat Russell in FP2 aanzienlijk meer snelheid kon meenemen in de bochten, met name in de snelle bochten 2, 3 en 4, waar hij vier tienden van een seconde won.

Ook in bocht 7, een zeer snelle bocht, nam hij 12 km/u meer snelheid mee. Dit verschil in snelheid en grip droeg bij aan een totale tijdswinst van 1,6 seconden ten opzichte van FP1, wat laat zien hoe belangrijk circuitomstandigheden zijn.

Mercedes domineert de vrijdag met upgrades

Mercedes domineerde de vrijdagtraining met hun snelheid, waarbij zowel George Russell als Lewis Hamilton in de top drie eindigden. De auto van Mercedes toonde zich zeer competitief op het circuit van Zandvoort, waarbij Russell de snelste tijd van de dag neerzette en Hamilton als derde eindigde.

Dit suggereert dat Mercedes hun auto’s iets meer ‘open’ had staan, vooral gezien het feit dat ze met 328 km/u de hoogste topsnelheid in een rechte lijn bereikten, wat ongebruikelijk is voor dit team dat normaal niet bekend staat om hun snelheid op rechte stukken.

Lees ook:  George Russell krijgt harde kritiek: 'de grootste bedrieger aller tijden'

Een analyse van de rondetijden van Russell en Hamilton laat zien dat er slechts minimale verschillen waren tussen de twee coureurs gedurende het grootste deel van de ronde. Pas aan het einde van de ronde, bij het uitkomen van de chicane en in de laatste bochten, wist Russell een klein voordeel te behalen, waardoor hij uiteindelijk zijn teamgenoot net te snel af was.

McLaren’s sterke prestaties

McLaren liet eveneens indrukwekkende prestaties zien, met Oscar Piastri als tweede snelste en Lando Norris als vierde. Het circuit van Zandvoort, dat bekend staat om zijn krappe en bochtige lay-out, lijkt de sterke punten van McLaren goed naar voren te brengen. De auto’s van McLaren presteren uitstekend in langzame bochten, wat blijkt uit hun prestaties in de afgelopen races.

Een vergelijking van de snelste ronden van Piastri en Norris toont aan dat Norris tijdens het grootste deel van de ronde iets sneller was, vooral in het midden van de ronde, waar hij later remde en meer snelheid meenam.

Echter, een cruciale fout in de laatste paar bochten kostte Norris uiteindelijk drie tienden van een seconde, waardoor hij zijn voorsprong op Piastri verloor en de kans op de snelste tijd van de dag aan zich voorbij moest laten gaan.

Ferrari tegenvallende tempo en betrouwbaarheid

Voor Ferrari was de vrijdag een teleurstelling. Carlos Sainz had technische problemen met zijn versnellingsbak, waardoor hij de dag eindigde op een 19e plaats, terwijl Charles Leclerc niet verder kwam dan een negende plaats. Het feit dat Leclerc meer dan zeven tienden van een seconde langzamer was dan Russell op een circuit dat slechts zeven seconden lang is, wijst op een duidelijk gebrek aan snelheid bij Ferrari.

Lees ook:  Waarom Mercedes Antonelli als opvolger van Hamilton zag: 'hij is heel bijzonder'

De auto’s van Ferrari hadden moeite om dezelfde snelheid mee te nemen in de bochten als hun concurrenten, met name in bocht 2 en bocht 3, waar Leclerc een paar tienden verloor. Hoewel hij iets terugwon in de volgende bocht, bleek Ferrari vooral te kort te schieten in snelle bochten zoals bocht 7, waar het gebrek aan vertrouwen in de auto duidelijk werd.

Aston Martin toont potentieel in een krappe middenmoot

Aston Martin, met Fernando Alonso achter het stuur, was de snelste in het middenveld, wat erop wijst dat dit circuit goed past bij hun auto. Hoewel Lance Stroll iets achterbleef, was het verschil tussen Alonso, Yuki Tsunoda en Kevin Magnussen minimaal, wat laat zien hoe dicht het middenveld bij elkaar ligt. Het zal in de kwalificatie vooral aankomen op wie de beste ronde kan neerzetten onder de gegeven omstandigheden.

Red Bull presteert onder verwachting, maar blijft gevaarlijk

Red Bull had een minder indrukwekkende dag, waarbij zowel Max Verstappen als Sergio Pérez foutjes maakten tijdens hun ronden. Hoewel Red Bull nog steeds snel was, leek het erop dat ze dit weekend niet de snelste auto zouden hebben.

Vooral in langzame bochten, waar de Red Bull moeite heeft om snelheid vast te houden, verloor Verstappen kostbare tijd ten opzichte van de McLarens. In de snelle bochten zoals bocht 7 was Verstappen echter weer op een ander niveau, waar hij maar liefst 8 km/u meer snelheid kon meenemen dan zijn rivalen.

Met al deze informatie biedt de Dutch GP 2024 al direct vanaf de vrijdagtraining een interessant perspectief op hoe de teams zich verhouden tot elkaar. De strijd om de snelste tijden is hevig, vooral in het middenveld, en de prestaties van de auto’s onder verschillende omstandigheden beloven een spannend weekend te worden.

Gerelateerd nieuws

McLaren’s plan voor 2025 kan Verstappen in de kaart spelen: ’team boven individuele ambities’

McLaren blijft in 2025 vasthouden aan een strategie waarin de belangen van...

Verstappen krijgt steun voor zijn titelkansen in 2025: ‘schrijf hem nooit af’

Max Verstappen heeft in de eerste vijf races van 2024 laten zien...

Mclaren heeft een voordelen ten opzichte van onstabiele concurrentie: “vult rol perfect in’

McLaren heeft de afgelopen jaren een duidelijke koerswijziging ondergaan op technisch vlak,...

Waarom de samenwerking tussen Red Bull en Honda niet te redden was: ‘werd steeds ingewikkelder’

Red Bull en Honda hebben samen een succesvolle periode in de Formule...

Red Bull bereidt zich voor op het ergste: interne onrust en technische onzekerheid

Red Bull heeft openlijk toegegeven dat er interne problemen en technische onzekerheden...

De meest belangrijke Formule 1-regelwijzigingen voor 2025

De Formule 1-seizoenen van 2024 en 2025 staan in het teken van...

Hamilton crash bij Ferrari veroorzaakt door onverwachte powerunit-reactie?

Lewis Hamilton ondervindt grote uitdagingen bij zijn overstap naar Ferrari in 2025,...

FIA dreigt teamradio’s te verbieden en zet Liberty Media onder druk

De FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft een controversieel standpunt ingenomen over de...