Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Haas F1 mogelijk te koop na opvallende Toyota-samenwerking
F1 nieuws

Haas F1 mogelijk te koop na opvallende Toyota-samenwerking

112
Haas F1 mogelijk te koop na opvallende Toyota-samenwerking
Foto: Steffen Prößdorf

De recente aankondiging van een technische samenwerking tussen Haas F1 en Toyota Gazoo Racing heeft speculaties doen oplaaien over een mogelijke verkoop van het Amerikaanse Formule 1-team. Ralf Schumacher, voormalig F1-coureur en nu analist, ziet de deal als een duidelijk teken dat Haas in de etalage staat.

Hij stelt dat Toyota via deze samenwerking de benodigde kennis en expertise opdoet om mogelijk op termijn het team over te nemen. Hoewel Haas en Toyota benadrukken dat er momenteel geen plannen zijn voor een volledige overname of motorenleverantie, ziet Schumacher de partnership als een strategische zet van beide partijen.

De samenwerking, die ingaat vanaf de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2024, omvat technische ondersteuning op gebieden als ontwerp, productie en simulatortechnologie.

“Voor mij is de samenwerking met Toyota een duidelijk teken dat Haas te koop is,” aldus Ralf Schumacher in gesprek met SPORT1.

Focus van Haas-teambaas Ayao Komatsu

Haas-teambaas Ayao Komatsu benadrukt echter dat de deal vooral gericht is op het verbeteren van de competitiviteit van het team. Voor teameigenaar Gene Haas was het aangaan van deze samenwerking een ‘no-brainer’, gezien de mogelijkheden om efficiënter te werken en de prestaties te verbeteren.

Komatsu legt uit dat Haas, als kleinste team op de grid met slechts 300 medewerkers, bepaalde middelen en hardware-capaciteiten mist om specifieke aspecten van de sport volledig te begrijpen.

De samenwerking met Toyota moet het team voorzien van extra resources, mankracht en knowhow om competitiever te worden in het middenveld.

“Als het kleinste team op de grid ontbreekt het ons aan bepaalde middelen en hardware-capaciteiten om bepaalde zaken te begrijpen,” aldus Komatsu. “En om competitiever te zijn in het middenveld, zoeken we iemand die ons meer middelen en die paardenkracht kan geven, en ook de hardware heeft en weet hoe die te gebruiken.”

Details van de Haas-Toyota Samenwerking

De technische samenwerking tussen Haas F1 en Toyota Gazoo Racing markeert een belangrijke mijlpaal in de korte geschiedenis van het jongste team op de Formule 1-grid. Sinds haar toetreding tot de koningsklasse van de autosport in 2016 heeft Haas nauw samengewerkt met Ferrari voor technische ontwikkeling.

Nu voegt het team een nieuwe partner toe in de vorm van de Japanse autogigant Toyota.

Lees ook:  Hulkenberg baalt van chaotische uitvalbeurt in Qatar: 'het was rommelig'

Komatsu benadrukt dat dit een langetermijnpartnership is, mede dankzij zijn vriendschap met Masaya Kaji, algemeen manager van motorsportengineering bij Toyota Gazoo Racing. De samenwerking richt zich op technische ondersteuning op gebieden zoals ontwerp, productie en simulatortechnologie.

De nieuwe technische samenwerking brengt interessante financiële constructies met zich mee. Toyota fungeert als een alternatieve financieringsbron voor Haas om benodigde auto-onderdelen aan te schaffen. Dit verschilt van de bestaande relaties die Haas heeft met Ferrari en Dallara.

Ayao Komatsu legt uit dat het mechanisme niet wezenlijk anders is dan wat ze doen met Ferrari en Dallara. “Het mechanisme is niet erg verschillend van wat we doen met Ferrari en Dallara,” zegt hij.

“Als we bijvoorbeeld een voorvleugel bij Dallara kopen, is daar een prijs aan verbonden. Dit wordt gedaan met sponsoring. Stel dat we TGR vragen om onze voorvleugel te maken. Er zal een uitwisseling zijn in termen van inkooporder, dus we zullen voor die voorvleugel betalen, maar dat zal uit dit sponsorgeld komen. Terwijl bij het maken van een voorvleugel bij Dallara, meneer Haas moet betalen. Dus de bron van het geld is anders, maar het mechanisme zelf is fundamenteel hetzelfde.”

Deze constructie biedt Haas meer financiële flexibiliteit en toegang tot hoogwaardige technologie zonder direct de eigen middelen aan te spreken. Het laat zien hoe creatieve partnerships teams in de Formule 1 kunnen helpen binnen budgetlimieten te blijven terwijl ze toch toegang krijgen tot geavanceerde technologie en expertise.

Verwachte prestatieverbetering voor Haas

Met de nieuwe Toyota-deal rijst de vraag wanneer Haas de vruchten van deze samenwerking zal plukken in termen van raceresultaten. Het team hoopt dat deze partnership zal bijdragen aan het behalen van hun eerste podiumplaatsen of zelfs overwinningen in de Formule 1.

Nico Hülkenberg, coureur bij Haas, heeft recentelijk aangegeven dat hij verwacht dat Haas in de komende jaren een “serieuze concurrent” zal worden. Met Toyota aan boord en een vernieuwd financierings- en ontwerpmodel is het team ervan overtuigd dat dit zich zal vertalen in verbeterde prestaties op de baan.

Teambaas Ayao Komatsu tempert echter de verwachtingen op korte termijn.

“Wat betreft het daadwerkelijk zien of voelen van de voordelen, dat zal niet onmiddellijk zijn,” stelt hij. Zoals bij elke samenwerking moeten we elkaar leren kennen. En dan moeten we een aantal dingen uitproberen. Zelfs bij de productie van koolstofcomposieten moeten we bepaalde tests doen om te begrijpen hoelang het gaat duren, wat voor soort kwaliteit informatie-uitwisselingen mogelijk zijn. We moeten over elkaar leren.”

Komatsu legt uit dat de samenwerking zich in verschillende fasen zal ontwikkelen:

  • Kennismaking en wederzijds begrip opbouwen
  • Uitvoeren van tests en proeven
  • Begrijpen van elkaars werkwijzen en capaciteiten
  • Geleidelijke integratie van Toyota’s expertise in het ontwerp- en productieproces
Lees ook:  Hulkenberg baalt van chaotische uitvalbeurt in Qatar: 'het was rommelig'

Het team verwacht dat de impact van de samenwerking geleidelijk zichtbaar zal worden, met mogelijk significante verbeteringen in de prestaties van de auto’s in de seizoenen na 2025.

Toekomstige mogelijkheden met Toyota

Hoewel de huidige samenwerking zich beperkt tot technische ondersteuning, roept het vragen op over Toyota’s langetermijnambities in de Formule 1. Toyota’s laatste volledige deelname als fabrieksteam dateert uit 2009, maar de nieuwe deal met Haas brengt het merk effectief terug op de F1-grid vanaf de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2024.

Tomoya Takahashi, president van Toyota Gazoo Racing, beschrijft de samenwerking als het ‘samen concurreren’ met Haas. Dit suggereert een diepgaandere betrokkenheid dan een standaard technische partnership. De overeenkomst omvat:

“We hebben op dit moment geen plan om motorleverancier te worden. We hebben ook geen plan om een team in F1 te hebben. Op dit moment hebben we de beste keuze en de beste optie om samen te werken met Haas.”

  • Ontwerp-, technische en productiediensten van Toyota aan Haas
  • Gebruik van Toyota’s simulatorexpertise en windtunnel
  • Toegang voor Toyota Gazoo tot Haas’ F1-team, inclusief deelname aan TPC-sessies (testen van een vorige auto)
AspectDetails
Duur partnershipMulti-jaar
Start samenwerkingGrand Prix VS 2024
Technische ondersteuningOntwerp, productie, simulatie
Personele uitwisselingToyota-personeel betrokken bij Haas’ aerodynamica-ontwikkeling

Ondanks de intensieve samenwerking benadrukken beide partijen dat er momenteel geen plannen zijn voor Toyota om motorleverancier te worden of een eigen team te runnen. Masaya Kaji, algemeen manager van motorsportengineering bij TGR, stelt:

Belangrijke zaken binnen de samenwerking:

  • Verbeterde technische ondersteuning: Ontwerp, productie en simulatie
  • Financiële flexibiliteit: Toegang tot sponsorgeld voor onderdelen
  • Langetermijnstrategie: Samenwerking gericht op duurzame groei
  • Toegang tot expertise: Gebruik van Toyota’s geavanceerde technologieën
  • Geïntegreerde teamdynamiek: Personele uitwisseling en gezamenlijke ontwikkelingssessies

Met deze samenwerking hopen Haas F1 en Toyota Gazoo Racing elkaar te versterken en gezamenlijk de concurrentie op de Formule 1-grid aan te gaan.

Gerelateerd nieuws

Horner reageert op Wolff’s ’terrier’-opmerking met opvallende uitspraken

Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, heeft stevig uitgehaald naar zijn...

Brundle over Verstappen: ‘hij zet coureurs en teams op scherp’

Martin Brundle heeft zijn visie gegeven op de spanningen tussen Max Verstappen...

Leclerc over komst Hamilton naar Ferrari: ‘Het wordt gekkenwerk’

Charles Leclerc beschrijft de aankomende samenwerking met Lewis Hamilton bij Ferrari als...

De stille overname van Alpine en de toekomstige rol van Renault

Renault lijkt de Formule 1 langzaam maar zeker te verlaten, niet langer...

Chinese GP blijft op de F1-kalender tot 2030 na nieuwe overeenkomst

De Chinese Grand Prix zal tot 2030 deel uitmaken van de Formule...

George Russell’s duidelijke boodschap aan Toto Wolff over Verstappen

George Russell en Max Verstappen hebben ooit de mogelijkheid besproken om samen...

Weersvoorspelling Abu Dhabi GP 2024: hitte en zandstormen verwacht

De weersverwachting voor de Grand Prix van Abu Dhabi 2024 voorspelt extreme...

Verstappen ontkracht beschuldiging van opzettelijke crash met Russell

Max Verstappen heeft stellig ontkend dat hij George Russell heeft bedreigd met...