Fernando Alonso, een naam die synoniem staat voor vastberadenheid en uithoudingsvermogen in de Formule 1, blijft verbazen met zijn lange en succesvolle carrière. Terwijl hij zich opmaakt voor het seizoen van 2024, waarin hij 43 jaar oud zal worden, deelt de Spanjaard inzichten over hoe hij het zo lang volhoudt in deze veeleisende sport.
Reguleren voor duurzaamheid
In een diepgaand interview met de officiële Aston Martin-website onthult Alonso hoe hij zichzelf meer dan ooit reguleert. Hij erkent dat voorzichtig beheer de sleutel is tot zijn lange carrière. Toen hij jonger was, probeerde hij overal te zijn en alles te doen, maar dat is niet vol te houden als je op je best wilt presteren. Nu kent hij zijn grenzen beter en weet hij wat hem energie kost en hoe hij zo efficiënt mogelijk kan zijn. Hij beschrijft hoe zijn leven van maandag tot donderdag drastisch verschilt van dat van donderdag tot zondag, waarbij hij zich aanpast van een normale 42-jarige man tot een volledig gefocuste coureur.
De kunst van het terugkomen
Alonso’s recente twee jaar weg van de F1, in 2019 en 2020, hielpen hem om zijn focus te herwinnen en zijn batterijen op te laden. Deze pauze gaf hem nieuwe motivatie en hielp hem om zijn toewijding en training op peil te houden. Zelfs als winnen onwaarschijnlijk lijkt, stelt Alonso persoonlijke uitdagingen voor zichzelf, zoals het behalen van de top vijf of een podiumplaats, wat hem voldoende motivatie geeft om te blijven presteren.
Energie slim besteden
Alonso’s ervaring heeft hem geleerd waar hij zijn energie moet besteden en waar hij deze kan besparen. Zijn overstap naar Aston Martin, een team dat momenteel een opwaartse trend doormaakt, maakt de Formule 1 voor hem nog aangenamer. Hij geniet misschien wel meer dan ooit van de races en benadert ze met een andere geest, mede dankzij het jonge en enthousiaste team bij Silverstone. Zijn ervaring stelt hem in staat om te focussen op prestaties op zondag, maar ook om te zorgen voor een goede teamgeest en moraal in de garage.
Fernando Alonso blijft een inspiratiebron in de Formule 1, niet alleen vanwege zijn prestaties op de baan, maar ook vanwege zijn vermogen om zichzelf te reguleren en zijn carrière met zoveel wijsheid en inzicht te benaderen.