Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams F1-coureurs overtuigd dat andere auto’s met ‘illegale’ modemslijtage over het hoofd werden gezien
F1 teams

F1-coureurs overtuigd dat andere auto’s met ‘illegale’ modemslijtage over het hoofd werden gezien

112
F1-coureurs overtuigd dat andere auto’s met ‘illegale’ modemslijtage over het hoofd werden gezien

Disqualificatie Hamilton en Leclerc

Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden afgelopen weekend gediskwalificeerd vanwege overmatige slijtage aan de plank onder hun auto’s, maar hun concurrenten geloven dat anderen eerder niet zijn gestraft voor dezelfde overtreding. De FIA inspecteerde de planken van vier van de 17 auto’s die de Grand Prix van de Verenigde Staten op zondag afmaakten. Die van Hamilton en Leclerc voldeden niet aan de regelgeving met betrekking tot de minimale dikte.

Beperkte voorbereidingstijd tijdens sprintevenement

Teams hadden slechts een enkel uur training om hun auto’s af te stellen tijdens het sprintevenement. Omdat de meerderheid van de auto’s niet gecontroleerd werd op slijtage van de plank, denken sommige coureurs dat het onvermijdelijk is dat anderen niet voldeden aan de regel. “Wat de teams hebben aan data en informatie om de rijhoogte voor het weekend in te stellen, is zeer marginaal,” zei Alexander Albon, die naar de negende plaats werd gepromoveerd door de diskwalificaties. “Er is niet eens echt genoeg tijd om de auto’s op te bouwen in P1, alleen maar om een gevoel te krijgen voor waar ze moeten zijn.”

Andere teams ook verdacht?

De Williams-coureur vermoedt dat de auto’s van de teamgenoten van Hamilton en Leclerc ook niet door dezelfde controles zouden zijn gekomen. “Ik denk misschien dat je niet elke auto, elke race, de hele tijd hoeft te controleren. Maar als er één coureur in één team illegaal is, is er een zeer, zeer grote kans dat de andere auto, de teamgenoot van die coureur, ook illegaal zal zijn. Dus ik weet niet hoeveel het zou kosten om een paar extra auto’s te controleren, maar ik denk niet dat dat zo’n probleem zou zijn. Maar ik weet het niet, ik ben geen scrutineer.”

Sprintweekenden zorgen voor uitdagingen

Bij het eerste sprintevenement van dit jaar in Azerbeidzjan, haalde Alpine hun auto’s uit de parc ferme, waardoor ze verplicht waren vanuit de pits te starten, om set-up wijzigingen te maken om te voorkomen dat ze de minimum plankdikte regels overtraden. Een van hun coureurs, Esteban Ocon, gelooft dat de race van vorig weekend niet de eerste keer was dat een auto zijn plank excessief had versleten. “Ik denk dat het een extreem moeilijke oefening is om zomaar te gokken wat je rijhoogte moet zijn,” zei hij. “Er is een risico en beloning bij dat soort oefeningen; als je de auto lager krijgt, krijg je meer performance, maar je loopt het risico illegaal te zijn met je plank.”

FIA reageert

De FIA zei in een verklaring vandaag dat het niet mogelijk zou zijn om elke technische controle op elke auto uit te voeren. Terwijl Hamilton werd gediskwalificeerd na de inspectie van zijn auto, werd de Mercedes van zijn teamgenoot George Russell niet gecontroleerd. Hij gelooft dat zijn team hun fout dit weekend in Mexico, waar het sprint raceformaat niet wordt gebruikt, niet zal herhalen. “Ik denk dat het een heel moeilijk circuit hier is,” zei hij. “We hebben alle standaard controles gedaan na de enkele trainingssessie en [we dachten] het zou goed moeten zijn. Dus er was geen reden na de trainingssessie om wijzigingen aan te brengen. Maar uiteraard hebben we dat helemaal verkeerd ingeschat.”

Gerelateerd nieuws

McLaren past teamorders aan voor 2025: gelijk speelveld voor Norris en Piastri

In 2025 start McLaren het seizoen met een duidelijke strategie voor teamorders....

Toyota hint op terugkeer met Haas als belangrijke springplank

Toyota lijkt zich stilletjes voor te bereiden op een terugkeer in de...

Ayao Komatsu verrast door ongelooflijke prestaties van Haas in 2024

Ayao Komatsu nam een jaar geleden het stokje over van Guenther Steiner...

Williams kondigt onthulling aan van 2025-auto op Valentijnsdag

Williams heeft bevestigd dat het de FW47, de auto voor het Formule...

Waarom Aston Martin een verrassende wijziging in het teammanagement heeft doorgevoerd

Aston Martin heeft recentelijk gekozen voor een opvallende wijziging in het leiderschap,...

Ferrari’s focus voor titel in 2025: ‘bandenmanagement het sterke punt’

Ferrari’s focus op bandenmanagement speelt een cruciale rol in hun voorbereidingen voor...

Mike Krack over Cowell bij Aston Martin: ‘hij maakt meteen het verschil’

Andy Cowell, de nieuwe Group CEO van het Aston Martin F1-team, heeft...

Aston Martin moet kritisch zijn op zichzelf over deze zorgwekkende trend

Aston Martin heeft in de afgelopen twee seizoenen te maken gehad met...