Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Ayao Komatsu: de nieuwe teambaas van Haas in 2024
F1 nieuws

Ayao Komatsu: de nieuwe teambaas van Haas in 2024

24
ayao komatsu
Foto: The Race

De opvolging van Guenther Steiner door Ayao Komatsu

Haas F1 Team begint het raceseizoen van 2024 met een nieuwe teambaas, Ayao Komatsu, die Guenther Steiner vervangt na bijna tien jaar. Steiner was sinds de intrede van Haas in de Formule 1 in 2016 het zeer publieke gezicht van het team. Zijn vertrek laat grote schoenen achter om te vullen, aangezien hij een van de meest memorabele teambazen in de recente geschiedenis is. Komatsu, een Japanse ingenieur die al sinds 2016 in senior rollen bij het team werkt, neemt deze uitdaging aan.

Wie is Ayao Komatsu?

Ayao Komatsu is een 47-jarige race-ingenieur, geboren in Japan, die zijn hoger onderwijs volgde aan de Loughborough University in het Verenigd Koninkrijk. Hij studeerde af in de autotechniek in 1999 en behaalde daarna een Ph.D. in voertuigdynamica en -controle aan dezelfde instelling. Na zijn afstuderen in 2003 werd Komatsu een aantrekkelijke nieuwe aanwinst voor elk F1-team. David Richards, een legendarische figuur in de autosport, nam hem aan bij British American Racing (B.A.R.) als bandeningenieur voor Jacques Villeneuve en Jenson Button in 2003. Hij bleef bij B.A.R. tot eind 2005, waarna hij overstapte naar Renault/Lotus in Enstone voor het volgende decennium.

Komatsu’s carrière en bijdrage aan Haas

Komatsu begon bij Renault als prestatie-ingenieur voor het testteam tussen 2006 en 2010, waarna hij snel promoveerde naar het raceteam. Hij werkte nauw samen met coureurs als Nelson Piquet Jr., Romain Grosjean en Vitaly Petrov. In 2011 werd hij race-ingenieur voor Petrov en in 2012 voor Grosjean, met wie hij een nauwe vriendschap en werkrelatie opbouwde. Toen Grosjean in 2014 besloot over te stappen naar het Haas-team, volgde Komatsu hem en werd hij de technisch directeur aan de baan bij Haas. Komatsu werkte in leidende technische rollen bij Haas en bleef bij het team na het vertrek van Grosjean uit de Formule 1.

De toekomst van Haas onder leiding van Komatsu

Komatsu, die nog niet met de media heeft gesproken sinds zijn bevestiging, zei in een verklaring: “Ik ben van nature erg enthousiast over de kans om teambaas bij Haas te zijn. Aangezien ik bij het

team ben sinds het debuut op de baan in 2016, ben ik uiteraard gepassioneerd betrokken bij het succes van het team in de Formule 1. Ik kijk ernaar uit om ons programma en de verschillende competitieve operaties intern te leiden om ervoor te zorgen dat we een structuur kunnen opbouwen die verbeterde prestaties op de baan produceert. We zijn een prestatiegerichte onderneming. We zijn recentelijk niet competitief genoeg geweest, wat voor ons allemaal een bron van frustratie is geweest. We hebben geweldige steun van Gene en onze verschillende partners, en we willen hun enthousiasme weerspiegelen met een verbeterd product op de baan.”

Met een lange geschiedenis bij Haas en in de F1, is Komatsu een logische keuze voor een interne promotie. Alle ogen zullen echter gericht zijn op de Japanse ingenieur om te zien hoe hij zich aanpast aan het leven als teambaas en Haas vertegenwoordigt op het grote podium. Gene Haas, de oprichter van het team, benadrukte in een verklaring het belang van engineering in het management van het team: “Door Ayao Komatsu aan te stellen als teambaas, hebben we in wezen engineering in het hart van ons management. Het is essentieel om efficiënt te zijn met de middelen die we hebben, maar het verbeteren van ons ontwerp- en engineeringvermogen is cruciaal voor ons succes als team. Ik kijk ernaar uit om met Ayao samen te werken en ervoor te zorgen dat we ons potentieel maximaliseren – dit weerspiegelt echt mijn wens om serieus te concurreren in de Formule 1.”

Gerelateerd nieuws

Hamilton: Mercedes F1-team nu in “opbouwproces”

Lewis Hamilton heeft aangegeven dat zijn Mercedes Formule 1-team zich momenteel in...

Norris: Bahrain F1 tempo “een goed teken” terwijl McLaren zwakte blijft bestaan

Norris en McLaren in de mix tijdens de Grand Prix van Bahrein...

Teamgenotenstrijd: RB en Ferrari openen het vuur in een seizoen vol verhalen

Verstappen domineert terwijl de strijd om teamgenoten ontbrandt Max Verstappen heeft de...

Mercedes F1-motorproblemen kosten 0,5 seconde per ronde in Bahrein

De uitdagingen van Mercedes in Bahrein Tijdens de openingsrace van het seizoen...

Verstappen heerst in Bahrein: een veelbelovend begin van het seizoen

Verstappen’s dominante start Max Verstappen heeft bij de eerste race van het...

‘Verstandige’ Daniel Ricciardo reageert op de cooldown-ronde fratsen van Yuki Tsunoda

Teamorders en spanning bij VCARB Tijdens de seizoensopener van de Grand Prix...

Shovlin vat GP Bahrein samen: ‘Teleurstellend en ondermaats gespresteerd’

Een teleurstellende seizoensopener voor Mercedes Andrew Shovlin, de trackside engineering director van...

Russell: ‘Als je Max en Red Bull niet meetelt, was de Formule 1 nooit spannender’

George Russell deelt zijn enthousiasme over de huidige staat van de Formule...