Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Ayao Komatsu: de nieuwe teambaas van Haas in 2024
F1 nieuws

Ayao Komatsu: de nieuwe teambaas van Haas in 2024

63
ayao komatsu
Foto: The Race

De opvolging van Guenther Steiner door Ayao Komatsu

Haas F1 Team begint het raceseizoen van 2024 met een nieuwe teambaas, Ayao Komatsu, die Guenther Steiner vervangt na bijna tien jaar. Steiner was sinds de intrede van Haas in de Formule 1 in 2016 het zeer publieke gezicht van het team. Zijn vertrek laat grote schoenen achter om te vullen, aangezien hij een van de meest memorabele teambazen in de recente geschiedenis is. Komatsu, een Japanse ingenieur die al sinds 2016 in senior rollen bij het team werkt, neemt deze uitdaging aan.

Wie is Ayao Komatsu?

Ayao Komatsu is een 47-jarige race-ingenieur, geboren in Japan, die zijn hoger onderwijs volgde aan de Loughborough University in het Verenigd Koninkrijk. Hij studeerde af in de autotechniek in 1999 en behaalde daarna een Ph.D. in voertuigdynamica en -controle aan dezelfde instelling. Na zijn afstuderen in 2003 werd Komatsu een aantrekkelijke nieuwe aanwinst voor elk F1-team. David Richards, een legendarische figuur in de autosport, nam hem aan bij British American Racing (B.A.R.) als bandeningenieur voor Jacques Villeneuve en Jenson Button in 2003. Hij bleef bij B.A.R. tot eind 2005, waarna hij overstapte naar Renault/Lotus in Enstone voor het volgende decennium.

Komatsu’s carrière en bijdrage aan Haas

Komatsu begon bij Renault als prestatie-ingenieur voor het testteam tussen 2006 en 2010, waarna hij snel promoveerde naar het raceteam. Hij werkte nauw samen met coureurs als Nelson Piquet Jr., Romain Grosjean en Vitaly Petrov. In 2011 werd hij race-ingenieur voor Petrov en in 2012 voor Grosjean, met wie hij een nauwe vriendschap en werkrelatie opbouwde. Toen Grosjean in 2014 besloot over te stappen naar het Haas-team, volgde Komatsu hem en werd hij de technisch directeur aan de baan bij Haas. Komatsu werkte in leidende technische rollen bij Haas en bleef bij het team na het vertrek van Grosjean uit de Formule 1.

Lees ook:  Toyota's verrassende terugkeer in de Formule 1 met Haas

De toekomst van Haas onder leiding van Komatsu

Komatsu, die nog niet met de media heeft gesproken sinds zijn bevestiging, zei in een verklaring: “Ik ben van nature erg enthousiast over de kans om teambaas bij Haas te zijn. Aangezien ik bij het

team ben sinds het debuut op de baan in 2016, ben ik uiteraard gepassioneerd betrokken bij het succes van het team in de Formule 1. Ik kijk ernaar uit om ons programma en de verschillende competitieve operaties intern te leiden om ervoor te zorgen dat we een structuur kunnen opbouwen die verbeterde prestaties op de baan produceert. We zijn een prestatiegerichte onderneming. We zijn recentelijk niet competitief genoeg geweest, wat voor ons allemaal een bron van frustratie is geweest. We hebben geweldige steun van Gene en onze verschillende partners, en we willen hun enthousiasme weerspiegelen met een verbeterd product op de baan.”

Met een lange geschiedenis bij Haas en in de F1, is Komatsu een logische keuze voor een interne promotie. Alle ogen zullen echter gericht zijn op de Japanse ingenieur om te zien hoe hij zich aanpast aan het leven als teambaas en Haas vertegenwoordigt op het grote podium. Gene Haas, de oprichter van het team, benadrukte in een verklaring het belang van engineering in het management van het team: “Door Ayao Komatsu aan te stellen als teambaas, hebben we in wezen engineering in het hart van ons management. Het is essentieel om efficiënt te zijn met de middelen die we hebben, maar het verbeteren van ons ontwerp- en engineeringvermogen is cruciaal voor ons succes als team. Ik kijk ernaar uit om met Ayao samen te werken en ervoor te zorgen dat we ons potentieel maximaliseren – dit weerspiegelt echt mijn wens om serieus te concurreren in de Formule 1.”

Gerelateerd nieuws

FIA start onderzoek naar flexibele voorvleugels na klacht Red Bull

De FIA heeft een onderzoek aangekondigd naar de flexibiliteit van voorvleugels in...

Vooruitblik en voorspellingen voor de Belgische Grand Prix van 2024

De Belgische Grand Prix van 2024 belooft een spannend weekend te worden...

Coronel: ‘Verstappen hoeft niet bang te zijn voor gridstraf in België’

Max Verstappen zal naar verwachting een gridstraf krijgen tijdens de Grand Prix...

Esteban Ocon tekent verrassend contract bij Haas F1 voor 2025

Esteban Ocon heeft een meerjarig contract getekend bij het Haas F1 team,...

De strijd om Sergio Perez’ Red Bull F1-zitje

Sergio Perez’ positie bij Red Bull Racing staat onder grote druk. Ondanks...

Fernando Alonso’s woede tegen FIA en Aston Martin barst los

Fernando Alonso uitte zijn frustratie over de FIA en Aston Martin tijdens...

Mercedes’ geheime W15-test in Hongarije onthult nieuwe ontwikkelingen

Mercedes heeft tijdens de openingssessies van de Hongaarse Grand Prix in het...

Ferrari’s technische vernieuwingen voor Spa en Vasseur’s aangekondigde structurele hervormingen

Ferrari bevestigt een geüpdate vloer voor de Grand Prix van België op...