Mercedes heeft aanzienlijke stappen gezet in de ontwikkeling van de W15, en de Dutch GP zal cruciaal zijn voor de verdere prestaties van het team. De W15, die in het begin van het seizoen moeite had met consistentie, heeft zich herpakt met drie race-overwinningen en zes podiumplaatsen.
De nieuwe updates, waaronder een herintroductie van de eerder in België gebruikte ondervloer en een snelle upgrade van de achterwielophanging, zullen tijdens de race in Zandvoort worden getest. Het team heeft geconstateerd dat de gegevens van de simulator nu nauwkeuriger overeenkomen met de resultaten op het circuit, wat hen vertrouwen geeft in de effectiviteit van de geplande wijzigingen.
“Het is fijn wanneer je in een situatie bent waarin al je upgradekits en mechanische veranderingen aan de auto doen wat je hoopte,” aldus Andrew Shovlin, technisch directeur bij Mercedes.
Deze updates zijn ontworpen om de stabiliteit en prestaties van de W15 te verbeteren, vooral in bochten en op circuits met hoge temperaturen. Dit zou Mercedes in staat moeten stellen om de strijd aan te gaan met teams als Red Bull en McLaren in de komende races.
Mercedes tijdens de Dutch GP
Mercedes zal tijdens de Dutch GP een cruciale test uitvoeren door de herintroductie van de ondervloer die eerder tijdens de GP van België werd getest. Deze update, samen met een snelle aanpassing aan de achterwielophanging, moet ervoor zorgen dat de W15 beter presteert onder diverse omstandigheden, met name op circuits die hoge eisen stellen aan de achterkant van de auto.
De W15 begon het seizoen moeizaam, maar heeft zich in de eerste helft van het seizoen aanzienlijk verbeterd. Deze verbetering wordt deels toegeschreven aan de vernieuwde focus op de mechanische aspecten van de auto en de nauwere correlatie tussen simulatiegegevens en de werkelijkheid.
De nieuwe ondervloer, die in België werd getest maar werd teruggetrokken vanwege problemen met het stuiteren van de auto, zal opnieuw worden ingezet tijdens de Dutch GP. Dit biedt Mercedes de kans om de effectiviteit van deze upgrade te bevestigen en verdere stappen te zetten in hun ontwikkelingsprogramma.
Naast de ondervloer is er ook een belangrijke upgrade aan de achterwielophanging van de W15 gepland. Deze aanpassing is bedoeld om de prestaties van de auto op circuits met hoge temperaturen en bij circuits die veel van de achterbanden vergen, te verbeteren.
De aanpassingen aan de achterwielophanging zullen niet alleen de prestaties in het huidige seizoen beïnvloeden, maar zijn ook van belang voor de ontwikkeling van de auto voor het seizoen 2025.
“Het is spannend om te zien hoe de nieuwe aanpassingen aan de W15 zullen presteren in Zandvoort, vooral gezien de uitdagingen die dit circuit biedt,” aldus Lewis Hamilton.
De Dutch GP biedt Mercedes niet alleen de kans om de effectiviteit van hun recente updates te testen, maar ook om te bepalen hoe de verdere ontwikkeling van de W15 vorm zal krijgen voor de rest van het seizoen en richting 2025.
De impact van de nieuwe ondervloer
De nieuwe ondervloer van Mercedes, die eerder in België werd getest, is ontworpen om de aerodynamische efficiëntie van de W15 te verbeteren door extra neerwaartse druk te genereren.
Tijdens de tests in België werd echter geconstateerd dat de auto last had van stuiteren op hoge snelheid, wat leidde tot de beslissing om de nieuwe onderdelen terug te trekken en te werken met een bekende basis.
Na grondige analyse tijdens de zomerstop heeft Mercedes geconcludeerd dat het stuiteren werd veroorzaakt door een mechanische aanpassing en niet door de nieuwe ondervloer zelf. Daarom zal deze ondervloer opnieuw worden ingezet tijdens de Dutch GP om de prestaties te verbeteren en de correlatie tussen de simulator en de realiteit verder te bevestigen.
De herintroductie van de ondervloer is een belangrijke stap voor Mercedes in hun streven om de prestaties van de W15 te optimaliseren. De extra neerwaartse druk die deze upgrade biedt, zou moeten helpen bij het verbeteren van de stabiliteit en het verminderen van bandenslijtage, vooral op circuits die de achterbanden zwaar belasten.
De rol van de achterwielophanging
Naast de nieuwe ondervloer werkt Mercedes ook aan een snelle upgrade van de achterwielophanging van de W15. Deze aanpassing is gericht op het verbeteren van de prestaties van de auto op circuits met hoge temperaturen en circuits die de achterbanden zwaar belasten, zoals Zandvoort.
De achterwielophanging speelt een cruciale rol in het gedrag van de auto in bochten, vooral op circuits die veel van de achterbanden vergen. De nieuwe aanpassing moet zorgen voor een betere verdeling van de belasting over de banden, wat niet alleen de prestaties verbetert, maar ook de slijtage vermindert.
“We proberen ons te richten op elk gebied dat prestaties levert,” zegt Andrew Shovlin. “Omdat je je windtunnel optimaal wilt benutten, maar het is slechts zo hard als je het kunt laten werken.”
Deze verbeteringen zijn niet alleen van belang voor de huidige prestaties van de W15, maar ook voor de verdere ontwikkeling van de auto voor het seizoen 2025.
Verwachtingen van Lewis Hamilton voor de Dutch GP
Lewis Hamilton heeft uitgesproken verwachtingen voor de Dutch GP, waarbij hij hoopt dat de nieuwe updates aan de W15 het team in staat zullen stellen om consistent te concurreren met de topteams. Hoewel Hamilton een titeluitdaging laat in het seizoen uitsluit, is hij optimistisch over de kansen van Mercedes om regelmatig op het podium te eindigen en mee te strijden voor overwinningen.
Hamilton benadrukt het belang van een goede start van het raceweekend om het maximale uit de auto te halen. Hij erkent de sterke prestaties van teams als McLaren en Red Bull, maar is ervan overtuigd dat Mercedes de kloof met de topteams heeft gedicht en een sterke tweede helft van het seizoen tegemoet gaat.
“Als we onze weekenden beter beginnen, hebben we alle kans om consequent mee te strijden voor podiumplaatsen en raceoverwinningen,” aldus Hamilton.
De prestaties van de W15 in Zandvoort zullen een belangrijke indicatie zijn van het succes van de nieuwe upgrades en van de verdere ontwikkeling van de auto in de komende races.