Ferrari kreeg tijdens de trainingen voor de Spaanse Grand Prix opnieuw een flinke tik te verwerken. Waar het team hoopte op een stap vooruit na de ingreep op de flexibele vleugels, bleek de realiteit pijnlijk.
Nico Rosberg, die voor Sky Sports trackside analyseerde, zag het al tijdens de tweede vrije training: de Ferrari is “bijna niet bestuurbaar”. Een scherpe observatie, die vooral voor Lewis Hamilton extra confronterend is.
“Het ziet eruit als een enorme worsteling om die auto door de bochten te krijgen.”
Nico Rosberg spaarde Ferrari allerminst tijdens zijn analyse vanaf de zijlijn. Volgens hem oogde de auto nerveus, grillig en onvoorspelbaar — vooral in handen van Hamilton.
“Het is echt een lastige auto. Je ziet het gewoon, alles zit erin: onderstuur, snappen, de auto is constant aan het worstelen.”
Op papier waren de resultaten al mager. Charles Leclerc eindigde als vijfde in VT2, maar met een achterstand van 0,5 seconde op Oscar Piastri. Hamilton moest zelfs genoegen nemen met P11.
Daarmee lijkt Ferrari weer terug op het niveau van voor Monaco, ver achter McLaren, Red Bull en zelfs Mercedes.
Het beeld was pijnlijk duidelijk: waar andere teams stapsgewijs verbeteren, lijkt Ferrari stil te staan of zelfs terug te vallen. De flexibiliteit van de voorvleugel – waar men hoopte concurrenten mee te raken – bracht geen merkbare vooruitgang.
Moeizame start met Ferrari zet zich voort
Lewis Hamilton is dit seizoen nog niet in staat geweest om zijn stempel te drukken bij Ferrari. Zijn overstap van Mercedes naar Maranello zou groots zijn, maar tot nu toe blijft de impact uit. Rosberg ziet vooral een verlengde lijn van vorig jaar.
“Het is ook een voortzetting van zijn vorm van vorig jaar. Toen versloeg Russell hem over het hele seizoen, en nu is het Leclerc die hem voorblijft.”
De trend is duidelijk. Op vrijwel alle vlakken is Leclerc de betere: meer snelheid, constanter tempo en meer vertrouwen in de auto. Buiten het sprintraceweekend in China bleef Hamilton in de schaduw van zijn Monegaskische teamgenoot.
Dat verschil wordt in Spanje extra zichtbaar. De Ferrari lijkt vooral in de bochten instabiel, en Hamilton weet daar zijn draai niet mee te vinden. Zijn worsteling is niet alleen technisch, maar ook mentaal voelbaar. En dat is geen fijne positie voor een zevenvoudig wereldkampioen.
Ferrari had stilletjes gehoopt dat de FIA-aanpassing rond de flexibele voorvleugels hen dichter bij de concurrentie zou brengen. Teams als McLaren waren onderwerp van speculatie en technische controle, maar het effect bleef uit. Oscar Piastri en Lando Norris waren opnieuw dominant.
Charles Leclerc gaf het nog enige glans door in VT2 de vijfde tijd te zetten, maar het verschil met de top bleef aanzienlijk. Bovendien had Hamilton geen moment de indruk dat hij het maximale uit de auto kon halen.
“Kijkend naar Imola, het laatste normale circuit, kwamen ze niet eens in de top 10. En vandaag lijkt het gewoon opnieuw een worsteling.”
Het beeld van de Ferrari over het circuit, wiebelend en snappend in snelle bochten, bevestigde Rosbergs analyse. De auto mist stabiliteit en voorspelbaarheid, vooral wanneer het tempo omhoog moet. Daar verliezen Hamilton en Leclerc waardevolle tijd.
Leclerc redt wat er te redden valt, maar dat is niet genoeg
Charles Leclerc blijft Ferrari’s beste hoop, maar ook hij loopt tegen de grenzen van de auto aan. Zijn vijfde plaats in de vrije training is het beste wat er te halen viel, maar 0,5 seconde achterstand op de snelste man van de dag zegt genoeg.
Ferrari lijkt structureel moeite te hebben met grip aan de voorkant. Onderstuur kost in de middensector van het circuit veel tijd. De set-up raakt niet in balans en de banden worden niet optimaal benut, zeker niet in de eerste snelle ronde.
Dat was eerder al een bekend probleem, en blijft terugkeren op meer traditionele circuits zoals Barcelona. Leclerc vecht, maar zelfs hij kan het verschil niet meer maken. Zijn talent maskeert de tekortkomingen niet langer.
Rosbergs harde woorden zijn een wake-up call voor Ferrari. De wagen is niet alleen traag, hij is ook moeilijk te temmen. Onderstuur, snappen en gebrek aan consistentie maken het een ramp voor coureurs die op zoek zijn naar vertrouwen. Hamilton is het grootste slachtoffer, Leclerc redt het gezicht van het team — maar dat is niet genoeg.
Als zelfs een wereldkampioen als Rosberg spreekt van een “handvol” en “onbestuurbaar”, is het duidelijk dat Ferrari dringend iets moet veranderen. De vrije training in Spanje was niet alleen een meetmoment, maar vooral een pijnlijke reality check.