Oscar Piastri won de Grand Prix van China na een foutloze race vanaf poleposition. Hij maakte optimaal gebruik van zijn startpositie en bleef uit de problemen die andere coureurs ondervonden door bandenslijtage.
McLaren leverde daarmee niet alleen zijn vijftigste één-twee uit de teamgeschiedenis af, maar bevestigde ook de competitieve vorm van de MCL39.
Lando Norris eindigde als tweede ondanks een remprobleem in de slotfase. Hij hield George Russell, die het gat snel verkleinde in de laatste ronden, nipt achter zich. Het verschil tussen Piastri en Norris aan de finish bedroeg 9,7 seconden.
Russell volgde op nog eens anderhalve seconde, waardoor het podium volledig uit Britse coureurs bestond.
“Ik voelde me sterk. Alles viel op z’n plek vandaag.” — Oscar Piastri na zijn derde overwinning in de Formule 1
Piastri had vanaf de start de controle over de race. Bij het doven van de lichten hield hij Russell resoluut achter zich, wat Norris de ruimte gaf om mee te schuiven in de slipstream van zijn teamgenoot.
De onderlinge verstandhouding tussen de McLaren-coureurs speelde een sleutelrol in het vasthouden van de dubbele koppositie. McLaren wist met name te profiteren van de stabiele bandentemperaturen van de MCL39.
Op het Shanghai International Circuit, waar bandenslijtage al snel opspeelt, bleef Piastri buiten bereik van strategische undercuts of aanvallen van achtervolgers. Dat gaf hem de ruimte om in zijn eigen tempo te rijden en de voorsprong uit te bouwen.
De pitstop van Piastri op ronde 15 verliep iets langzamer dan gehoopt met een stilstand van 3,8 seconden.
Toch bleef hij aan de leiding. Norris verloor na zijn eigen stop kortstondig positie aan Russell, maar heroverde die direct weer bij het ingaan van bocht 1. Daarmee stond het McLaren-duo weer zij aan zij bovenaan het veld.
Verstappen houdt Red Bull overeind na moeizaam weekend
Max Verstappen eindigde als vierde en wist daarmee het maximale te halen uit een race waarin Red Bull geen rol speelde in de strijd om de overwinning. Zijn tempo kwam pas laat in de race op gang, toen hij op vers rubber Leclerc wist te verschalken.
Verstappen verloor terrein in sector drie, waar McLaren en Mercedes meer grip en tractie hadden. Zijn strategie leek lang op damage control gericht.
De stop op ronde 14 leverde geen directe winst op, maar hij hield aansluiting met de top vijf. In de slotfase kon hij dankzij versere banden alsnog oprukken richting Leclerc.
Ferrari kende een problematische race. Charles Leclerc reed zijn voorvleugel stuk bij een aanraking met teamgenoot Lewis Hamilton.
Hoewel beide coureurs uiteindelijk voor Verstappen reden in het middenstuk van de race, werd hun tempo belemmerd door interne strijd en onenigheid over teaminstructies.
“Ik begrijp niet waarom jullie willen dat ik plaatsmaak. Ik zit er beter bij dan Charles.” — Lewis Hamilton via teamradio
Na enige aarzeling gaf Hamilton uiteindelijk gehoor aan het teamverzoek en liet Leclerc passeren in ronde 21. Die beslissing leverde echter geen grote strategische voordelen op, want beide Ferrari’s vielen later terug achter Verstappen.
Haas F1 kende een onverwacht sterke race. Esteban Ocon werd zevende en Oliver Bearman pakte één punt met zijn tiende plaats. Het team had in Australië nog de rode lantaarn in handen, maar toonde in Shanghai een duidelijk herstel.
Bearman reed een gedurfde slotfase na zijn pitstop en hield Pierre Gasly en Lance Stroll achter zich. Zijn vechtlust werd beloond ondanks een late aanval van Jack Doohan, die uiteindelijk een tijdstraf kreeg na een incident met Isack Hadjar.
Andrea Kimi Antonelli scoorde opnieuw punten voor Mercedes met een solide achtste plaats. Hij reed een consistente race en bleef uit de problemen, net als Alexander Albon die op zijn 29e verjaardag negende werd.
Albon reed zelfs korte tijd aan de leiding doordat hij zijn stop uitstelde, maar viel daarna logischerwijs terug.
Yuki Tsunoda leek op weg naar punten totdat hij schade aan zijn voorvleugel opliep. Hadjar toonde snelheid in zijn inhaalraces, maar werd van de baan gedrukt door Doohan.
De straf van tien seconden voor de Alpine-coureur bracht echter geen verandering in de eindklassering. Fernando Alonso was de enige uitvaller van de dag. Zijn race eindigde al na vier ronden met een remprobleem op zijn Aston Martin.
Strategische controle en communicatie maken het verschil
McLaren koos voor een duidelijke aanpak: Piastri reed op kop en bepaalde het tempo, terwijl Norris op afstand volgde zonder zich in de vuile lucht van zijn teamgenoot te begeven.
Daardoor kon hij zijn banden sparen en druk zetten op de concurrentie, zonder Piastri te hinderen.
Richting het einde van de race meldde Norris remproblemen. De teamleiding riep hem op om geen risico’s te nemen. Russell kwam snel dichterbij, maar Norris hield stand en bracht de McLaren veilig als tweede over de finish.
Die teamdiscipline leverde McLaren een historisch moment op: de vijftigste één-twee in de teamgeschiedenis.
“Laat het gat stabiel, Lando. Geen risico’s nemen nu.” — McLaren-pitmuur richting Norris
Hamilton probeerde met een tweede stop op ronde 38 nog het verschil te maken met frisse banden, maar zijn tempo was onvoldoende om aansluiting te vinden bij de top vijf. Daarmee bleef zijn Ferrari op een zesde plaats steken.
De strategie van één pitstop bleek de juiste keuze voor de voorhoede. Alleen teams met versleten banden of beschadigde auto’s kozen voor een tweede stop.
De hardere compound hield stand, mits coureurs zuinig omgingen met hun tempo en slipstream.
De sleutel tot succes lag in samenwerking en heldere communicatie. Waar andere teams intern worstelden met posities en instructies, hield McLaren de kop koel. De voorsprong op Russell groeide gestaag en Verstappen kon het tempo niet matchen.
Volledige top-10 uitslag Chinese GP 2025
Pos | Coureur | Team | Ronden | Verschil | Stop(s) | Punten |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Oscar Piastri | McLaren | 56 | — | 1 | 25 |
2 | Lando Norris | McLaren | 56 | +9.748 | 1 | 18 |
3 | George Russell | Mercedes | 56 | +11.097 | 1 | 15 |
4 | Max Verstappen | Red Bull | 56 | +16.656 | 1 | 12 |
5 | Charles Leclerc | Ferrari | 56 | +23.211 | 1 | 10 |
6 | Lewis Hamilton | Ferrari | 56 | +25.381 | 2 | 8 |
7 | Esteban Ocon | Haas | 56 | +49.969 | 1 | 6 |
8 | Kimi Antonelli | Mercedes | 56 | +53.748 | 1 | 4 |
9 | Alexander Albon | Williams | 56 | +56.321 | 1 | 2 |
10 | Oliver Bearman | Haas | 56 | +1:01.303 | 1 | 1 |
McLaren bewees in Shanghai dat het team niet alleen beschikt over snelheid, maar ook over structuur en rust.
Piastri zette een foutloze race neer, pakte zijn derde overwinning en stuurde met zijn optreden een duidelijk signaal naar de concurrentie.
Norris, ondanks zijn problemen, leverde een waardevolle bijdrage aan het succes en hield de concurrentie achter zich. Samen zorgden zij voor een race die het boek in gaat als een voorbeeld van beheersing, samenwerking en optimale uitvoering.