Mercedes heeft besloten om de nieuwe vloer, ondanks eerdere twijfels, voor de rest van het Nederlandse Grand Prix-weekend te blijven gebruiken. Na aanvankelijke zorgen tijdens de Grand Prix van België, waar problemen met balans en topsnelheid op vrijdag leidden tot een terugkeer naar de vorige specificatie van de vloer, bleek uit de data-analyse van Spa dat het nieuwe ontwerp toch verbeteringen bood, zelfs als dit potentieel niet direct zichtbaar was.
Om hun bevindingen te bevestigen, verdeelde Mercedes de specificaties tijdens de eerste vrije training op Zandvoort. George Russell reed met de nieuwe vloer, terwijl Lewis Hamilton de oude specificatie gebruikte.
In de tweede training waren de resultaten overtuigend genoeg om beide auto’s met de nieuwe vloer te laten rijden. Dit leidde ertoe dat Russell de snelste tijd noteerde in de tweede vrije training.
Andrew Shovlin, de engineeringdirecteur van Mercedes, gaf aan tevreden te zijn met de initiële resultaten. Hij verklaarde:
“Vandaag was een bemoedigende start van het weekend. De omstandigheden in FP1 waren bijzonder lastig door de sterke wind en zware regen, wat het moeilijk maakte om een goed beeld te krijgen van de geüpdatete vloer die we naar Spa hebben gebracht. Desalniettemin lijkt wat we zagen in lijn te zijn met de verwachtingen, dus we zullen het weekend verdergaan met deze vloer op beide auto’s.” – Andrew Shovlin
Met deze beslissing bereidt Mercedes zich voor op een spannende strijd op zondag, gezien de prestatieverschillen op vrijdag tussen Mercedes en hun rivalen McLaren en Red Bull. Russell benadrukte dat de omstandigheden uitdagend waren, maar de prestaties van de auto met de nieuwe vloer waren sterk.
“Het was moeilijk daarbuiten door de winderige omstandigheden,” zei hij. “Het is misschien wel de winderigste omstandigheden waarin ik de afgelopen jaren in een F1-auto heb gereden. Desalniettemin presteerde de auto echt goed en leek de geüpdatete vloer die we naar Spa brachten effectief te werken.” – George Russell
Uitdagingen op Spa en de nieuwe vloer
Mercedes ondervond aanzienlijke problemen tijdens de vrijdagse sessies van de Grand Prix van België. Balansproblemen en een gebrek aan topsnelheid dwongen het team om terug te keren naar de vorige specificatie van de vloer, wat aanvankelijk teleurstelling veroorzaakte.
Deze beslissing werd echter heroverwogen na grondige data-analyse, waaruit bleek dat het nieuwe ontwerp daadwerkelijk verbeteringen bracht, ondanks dat deze niet onmiddellijk zichtbaar waren tijdens de sessies in Spa.
De wind en regen speelden een grote rol in de moeilijkheden die Mercedes op Spa ondervond. Deze weersomstandigheden maakten het lastig om een goed beeld te krijgen van de prestaties van de nieuwe vloer.
De analyse van de verzamelde gegevens gaf echter aan dat de nieuwe vloer potentieel had dat tijdens de sessies niet volledig tot uiting kwam. Dit leidde ertoe dat Mercedes besloot om de nieuwe vloer opnieuw te testen tijdens de Nederlandse Grand Prix.
Zandvoort als test voor de nieuwe vloer
De eerste vrije training op Zandvoort bood Mercedes de kans om de nieuwe vloer in minder extreme omstandigheden te evalueren. Door de specificaties van hun auto’s te splitsen, konden ze direct vergelijken hoe de nieuwe vloer zich verhoudt tot de vorige.
George Russell reed met de nieuwe vloer, terwijl Lewis Hamilton de oude specificatie gebruikte. Dit strategische besluit maakte het mogelijk om nauwkeurig te meten welke voordelen de nieuwe vloer zou kunnen bieden.
De resultaten waren overtuigend genoeg dat Mercedes besloot om in de tweede vrije training beide auto’s met de nieuwe vloer te laten rijden. Dit leidde tot positieve resultaten, waarbij Russell de snelste tijd noteerde, wat een bevestiging was van de waarde van de nieuwe vloer onder de juiste omstandigheden.
Positieve signalen voor de rest van het weekend
De beslissing om met de nieuwe vloer verder te gaan, werd gesteund door de prestaties in de tweede vrije training, waar beide coureurs verbeteringen merkten in de auto. Het team voelde zich gesterkt in hun keuze, mede dankzij de feedback van de coureurs en de analyse van de data die werd verzameld tijdens de sessies.
George Russell benadrukte de positieve aspecten van de nieuwe vloer, ondanks de uitdagende omstandigheden. Zijn opmerking dat dit de winderigste omstandigheden waren waarin hij had gereden, gaf aan hoe moeilijk het was om de juiste balans te vinden.
Toch wist hij de snelste tijd te klokken in FP2, wat een duidelijk signaal gaf dat Mercedes op de goede weg is met deze aanpassing.
De competitie op het circuit van Zandvoort belooft spannend te worden, met Mercedes die verwacht zich te meten met teams als McLaren en Red Bull. De nauwe prestatieverschillen op vrijdag suggereren dat het een strijd op het scherpst van de snede zal worden.
Mercedes heeft zich echter verzekerd van een solide basis met hun keuze om de nieuwe vloer te gebruiken. De data en prestaties tot nu toe geven hen vertrouwen voor de resterende sessies en de race op zondag.
Met deze stap hoopt Mercedes een sterke prestatie neer te zetten tijdens de Nederlandse Grand Prix, door gebruik te maken van de verbeterde aerodynamica en balans die de nieuwe vloer biedt. Dit zou wel eens het verschil kunnen maken in een race waar elke milliseconde telt.