McLaren heeft sinds een grote auto-upgrade in mei de vorm van het team sterk verbeterd, met Lando Norris en Oscar Piastri die hun eerste raceoverwinningen behaalden. Toch hebben strategische beslissingen tijdens cruciale momenten, zoals bij de verkeerde bandenkeuze op Silverstone, de kans op meer overwinningen gekost.
Volgens Bernie Collins, voormalig F1-strateeg en Sky Sports F1-analist, zou McLaren moeten stoppen met het maken van strategische beslissingen door een comité, omdat dit het besluitvormingsproces vertraagt en kan leiden tot gemiste kansen.
“Ik denk dat dat een deel van het probleem bij McLaren is. Wanneer je een coureur continu vraagt welke band hij wil, vertraag je het besluitvormingsproces natuurlijk,” aldus Collins.
De nadelen van strategische beslissingen
Strategische beslissingen in de Formule 1 zijn vaak bepalend voor het succes van een team tijdens een raceweekend. McLaren, dat sinds mei 2023 aanzienlijk in vorm is gekomen, heeft echter verschillende kansen laten liggen om overwinningen te behalen door strategische blunders. Vooral het maken van beslissingen door een comité blijkt problematisch.
Wanneer beslissingen door meerdere personen worden genomen, zoals bij McLaren het geval is, kan dit leiden tot vertragingen. Elke extra persoon die betrokken is bij de beslissing, voegt een extra laag complexiteit toe aan het proces. Hierdoor kan de snelheid waarmee beslissingen worden genomen, afnemen, wat cruciaal kan zijn in de snelle en dynamische omgeving van een Formule 1-race.
Een voorbeeld hiervan was te zien tijdens de race op Silverstone. Door een verkeerde beslissing omtrent het pitmoment en de bandenkeuze voor de laatste stint, miste Lando Norris een kans op de overwinning. In plaats daarvan kreeg Mercedes-coureur Lewis Hamilton de kans om te profiteren van McLarens fout. Volgens Collins zou deze situatie voorkomen kunnen worden door de besluitvorming te decentraliseren en de beslissingsbevoegdheid bij een kleiner aantal personen te leggen.
Vertrouwen en onafhankelijkheid in strategische besluitvorming
Een belangrijk aspect van succesvolle strategie in de Formule 1 is het vertrouwen en de onafhankelijkheid van de mensen die de beslissingen nemen. Teams die goed samenwerken, zoals Red Bull en Mercedes, tonen aan dat vertrouwen in de strategische besluitvormers cruciaal is.
Dit betekent dat er minder overleg nodig is, en beslissingen sneller genomen kunnen worden. Collins benadrukt dat het continu betrekken van de coureur bij strategische beslissingen, zoals bij McLaren gebeurt, niet altijd productief is. Het leidt af van waar de coureur zich op moet concentreren en kan de effectiviteit van de beslissing verminderen.
“Eigenlijk moest de eerste vraag zijn: ‘Wat is het juiste moment om de droge banden te wisselen?’ en iemand anders moet de andere beslissing nemen,” zegt Collins.
Dit illustreert dat de primaire focus van een strategiegesprek moet liggen op de meest cruciale beslissing, zoals het juiste moment om een pitstop te maken. Zaken zoals de keuze tussen zachte, medium of harde banden, kunnen door een ander teamlid worden afgehandeld, zodat de coureur zich kan concentreren op het rijden en de directe raceomstandigheden.
McLaren’s eerdere succes in strategie en de huidige uitdagingen
McLaren heeft in het verleden bewezen succesvol te zijn in strategische besluitvorming, zelfs toen ze nog in het middenveld opereerden. Het team was bedreven in het analyseren van de concurrentie en het anticiperen op hun strategieën. Dit succes heeft echter te maken gehad met de consistentie van het team en de stabiliteit op de pitmuur.
Volgens Collins heeft McLaren momenteel te maken met personeelswisselingen, wat invloed kan hebben op de strategische besluitvorming. Nieuwe gezichten op de pitmuur en veranderingen binnen het team kunnen leiden tot een periode van aanpassing, waarin het moeilijker is om de juiste beslissingen te nemen in de druk van een race. De concurrentie verandert ook voortdurend, en teams moeten zich aanpassen aan de stijgende niveaus van tegenstanders zoals Red Bull en Mercedes.
Vrouwen in strategische rollen
Bernie Collins merkt ook op dat vrouwen de laatste jaren succesvol zijn geweest in strategische rollen binnen de Formule 1, terwijl er nog geen vrouwelijke race-ingenieurs zijn doorgebroken tot de hoogste niveaus. Dit verschil kan gedeeltelijk worden verklaard door de verschillende achtergronden die nodig zijn voor strategische functies in vergelijking met race-engineering.
“Ik denk dat sommige aspecten van besluitvorming en druk misschien meer aansluiten bij sommige van de vrouwen die er zijn,” aldus Collins.
De route naar een strategische rol binnen de Formule 1 is vaak korter dan die naar een rol als race-ingenieur, wat zou kunnen verklaren waarom vrouwen vaker te vinden zijn in strategische posities.
Terwijl race-ingenieurs jarenlange ervaring nodig hebben, biedt de strategische kant van de sport wellicht meer mogelijkheden voor vrouwen om door te breken. Collins hoopt echter dat dit in de toekomst zal veranderen en dat er uiteindelijk ook vrouwelijke race-ingenieurs in de hoogste posities zullen komen.
McLaren staat voor de uitdaging om deze zomer hun strategieën te verfijnen en terug te keren naar de succesvolle strategieën van weleer. Het elimineren van vertragingen in het besluitvormingsproces en het vertrouwen op een kleiner, onafhankelijk team van strategen zou een stap in de juiste richting kunnen zijn.