Bijzondere uitdagingen op grote hoogte
Gelegen op 2200 meter boven zeeniveau, staat het Autodromo Hermanos Rodriguez in de Mexicaanse hoofdstad bekend om zijn enorme koelingsbehoeften. Dit komt door de verminderde luchtdichtheid op deze hoogte. Ondanks dat de temperaturen in Mexico rond de 25°C liggen, veel koeler dan de voorgaande paar races, zorgt de ongeveer 20% reductie in luchtdichtheid ervoor dat er minder lucht beschikbaar is om de motor, remmen en andere cruciale onderdelen van de auto’s te koelen. Dit heeft als gevolg dat bijna elk team nieuwe onderdelen heeft geïntroduceerd die exclusief zijn ontworpen om de meest extreme koeloplossingen van de kalender te bieden, waarbij geen enkel team pure prestatie-gerelateerde onderdelen naar Mexico heeft gebracht.
Aanpassingen van de teams
Red Bull heeft zijn voorwaarts gerichte koellouvres aan de rechterkant van de sidepod vergroot. Ferrari heeft ook een motorafdekking met grotere louvres meegebracht, maar heeft besloten om deze voor nu nog even achter de hand te houden. Het team heeft besloten dat het met zijn bestaande motorafdekking zijn koelingsbehoeften kan dekken, aangezien het weekend naar verwachting minder warm zal zijn dan eerst gedacht. Mocht de huidige motorafdekking toch niet voldoende zijn, dan kan het nieuwe exemplaar met grotere koelsleuven alsnog worden geïnstalleerd. Charles Leclerc gaf aan dat Ferrari “een heel ander pakket” heeft, waarvan hij verwacht dat het “beter zou moeten zijn dan vorig jaar”, toen de auto’s van Maranello het moesten doen met een vijfde en zesde plek.
Alpine heeft een oplossing geïmplementeerd met grotere koellouvres, die het al had uitgeprobeerd tijdens de vrije training in Qatar als een testitem voor dit weekend. Verder naar achteren heeft het team ook zijn cokepaneeluitlaat aan de achterkant van de auto uitgebreid. McLaren heeft zijn motorafdekking geometrie aangepast om meer lucht door de radiatoren te leiden, en introduceerde ook een grotere scoop voor de voorremmen om de remtemperaturen onder controle te houden.
AlphaTauri en Haas hebben een vergelijkbare reeks updates doorgevoerd als McLaren, waarbij Haas opvallend grote koellouvres op de sidepod heeft. Williams heeft een herontworpen motorafdekking gebracht die een grotere middenuitlaat heeft, vergelijkbaar met die van Alpine. Ze hebben ook nieuwe louvres gebracht als een meer extreme optie, mochten die nodig zijn. Alfa Romeo heeft zich beperkt tot een nieuwe achterremduct, terwijl Mercedes en Aston Martin geen eerder ongebruikte onderdelen hebben geïntroduceerd.
De impact op de race
Deze aanpassingen zijn cruciaal voor de teams om de race in de unieke omstandigheden van Mexico City te kunnen volbrengen. Met de veranderende weersomstandigheden en de uitdagingen die de hoogte met zich meebrengt, zullen de teams hun koelsystemen tot het uiterste moeten pushen om optimale prestaties te kunnen leveren. Het belooft een spannende en technisch uitdagende Grand Prix te worden, waarin het beheer van de temperaturen een sleutelrol zal spelen.