Kracks kijk op de recente straffen in de Formule 1
Tijdens de sprintrace op zaterdag kreeg Fernando Alonso van Aston Martin een tijdstraf van 10 seconden voor een lichte botsing met Carlos Sainz van Ferrari, wat leidde tot een lekke band en uiteindelijk het uitvallen van Alonso. De volgende dag werd Lance Stroll bestraft met een soortgelijke tijdstraf na een botsing met Daniel Ricciardo van RB onder veiligheidsauto-omstandigheden, wat leidde tot aanzienlijke schade aan Ricciardo’s auto en ook schade aan de McLaren van Oscar Piastri. Mike Krack, de teambaas van Aston Martin, vond de snelle beslissing van de stewards om Stroll te bestraffen “zeer streng” en merkte op dat de stewards recentelijk streng zijn geweest voor zowel Fernando als Lance.
Onregelmatigheden en frustraties in de besluitvorming
De inconsistentie van de stewards kwam ook naar voren in eerdere races, zoals de Grand Prix van Australië, waar Alonso werd bestraft voor ‘potentieel gevaarlijk rijgedrag’ toen zijn zeer vroege remactie George Russell van Mercedes verraste, die van de baan spinde. “We hadden het in de sprintrace, we hadden het in Melbourne, en nu weer met Lance,” zei Krack. In andere gevallen, zoals bij het eerste-lap contact van Stroll in Bahrein, waarbij hij door Nico Hulkenberg van Haas werd rondgedraaid, werden geen straffen uitgedeeld, wat volgens Krack wijst op een gebrek aan consistentie.
De complexiteit van raceregels en de impact op het racen
Krack benadrukte dat iedereen menselijk is en probeert zo goed mogelijk te presteren. “Het beste recept is als je een snelle auto hebt, en wegrijdt. Max [Verstappen] krijgt zulke straffen niet. Dus het is aan ons om het waar te maken,” voegde hij eraan toe. Hij reflecteerde ook op de bredere discussie over rijstandaarden en strengere straffen aan het begin van het jaar. Ondanks de frustratie merkte Krack op dat actie in een sprint iets is wat men wil zien en dat er inderdaad goede races waren, ondanks dat zijn team aan het kortste eind trok.
“Dan breng je uren door met de stewards… op dat moment voelt het niet eerlijk,” zei Krack. Hij gaf aan dat er mogelijk na een paar nachten slapen anders tegen de situatie aangekeken kan worden, maar benadrukte ook incidenten waarbij andere coureurs agressief raceten zonder gevolgen, wat vragen oproept over de eerlijkheid van de bestraffingen.